Onderzoeksbureau MarketResponse: 1 op de 5 Nederlanders kent de Nationale Sportweek

Door: Marketresponse  27-04-2006
Trefwoorden: Communicatie, Marketing, Branding

Arnhem, 27 april 2006 - De Nationale Sportweek is succesvol afgesloten. Opnieuw is het aantal activiteiten en deelnemers toegenomen. Van vrijdag 14 april tot en met zaterdag 22 april deden bijna 350.000 Nederlanders mee aan meer dan 1700 sportieve activiteiten in het hele land. Een onderzoek van MarketResponse wijst uit dat 1 op de 5 Nederlanders ervan op de hoogte was dat het afgelopen week Nationale Sportweek was.

De Nationale Sportweek vond dit jaar voor de derde keer plaats. Iedereen kon in deze week zelf zien en ervaren wat er allemaal mogelijk is op sportief gebied in Nederland, hoe leuk het is om te sporten en dat er altijd een sport is die bij je past en die je in de buurt kunt beoefenen.

Nieuw record
In het hele land vonden 1720 activiteiten plaats, van clinics nordic walking tot turndemonstraties. Vorig jaar waren dat er ruim 1100. Het aantal deelnemers steeg van ruim 250.000 naar 349.800. De meeste activiteiten vonden plaats in Zuid-Holland. Daar stonden 381 sportevenementen op het programma. In totaal hebben ruim 1100 verenigingen en circa 150 gemeenten activiteiten in de Nationale Sportweek georganiseerd. Bij verschillende restaurants van McDonald’s, hoofdsponsor van de Nationale Sportweek, konden de gasten meedoen aan CIOS Sportclinics. CIOS-studenten lieten hen kennismaken met allerlei sporten. Hieraan hebben circa 5000 mensen deelgenomen.

Bekendheid Nationale Sportweek
Onderzoeksbureau MarketResponse vroeg een representatieve steekproef van 920 respondenten vanaf 16 jaar over de bekendheid met de Nationale Sportweek en peilde hun gedrag ten aanzien van sport. Uit dit onderzoek blijkt dat 7% spontaan de Nationale Sportweek weet te noemen als nationaal sportevenement dat vorige week plaatsvond. Wanneer gevraagd wordt of men wist dat de Nationale Sportweek afgelopen week plaatsvond, blijkt zelfs 1 op de 5 respondenten hiervan op de hoogte te zijn. Dit zijn voornamelijk vrouwen onder de 35 jaar.

De respondenten geven aan de Nationale Sportweek te kennen uit de krant en van de lokale of regionale televisie. Ook de Nationale Sportweek spandoeken die in het land opgehangen waren zijn regelmatig opgemerkt. Driekwart van de respondenten die de Sportweek kennen weet de kernboodschap van dit evenement terug te spelen, namelijk dat sporten leuk, plezierig en gezond is en dat het belangrijk is om samen of alleen actief te zijn. Dit jaar stond voor het eerst elke dag een bepaalde tak van sport centraal. Zo was het zaterdag 15 april de Dag van de Balsport en maandag 17 april de Dag van de Loopsport. Van de respondenten die de Nationale Sportweek kennen, is 30% ervan op de hoogte dat elke dag in het teken stond van een bepaalde tak van sport.

Onderzoeksmethode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 18 april tot en met 24 april 2006, onder een representatieve steekproef van personen van 16 jaar en ouder.

Trefwoorden: Branding, Communicatie, Marketing, Marketingonderzoek

Contact Marketresponse

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share