Wereldspelers Vodafone en T-Mobile hebben moeite Nederlandse mobiele consument te binden

Door: Vodw Marketing  12-05-2006
Trefwoorden: Marketing, Marktonderzoek, Telecom

Leusden, 12 mei 2006 - VODW Marketing heeft het marktonderzoeksbureau Marketresponse gevraagd onderzoek uit te voeren naar de binding van Nederlandse consumenten aan hun telecombedrijf. KPN lijkt de beste uitgangspositie te hebben.
De Nederlandse mobiele telecommarkt één van de meest concurrerende in Europa. KPN moet het daarbij opnemen tegen het, voornamelijk Europese, Orange en de wereldspelers T-Mobile en Vodafone. De strijd gaat allang niet meer om het werven van nieuwe mobiele bellers. Nu de penetratie van mobiele telefonie eind 2005 de 100% heeft gepasseerd (103% in december 2005). Om te groeien zullen klanten van andere operators verleid moeten worden. Omgekeerd is de binding van eigen klanten cruciaal.

De gemiddelde binding binnen de telecombranche is 4,53 (gemeten op een zevenpuntsschaal). Orange, KPN en Hi scoren alle drie boven dit gemiddelde. Opvallend is dat de wereldmerken Vodafone en T-mobile slechts de vierde en vijfde plaats innemen met een aanzienlijke achterstand op Orange en de KPN-merken. De laagste klantenbinding hebben achtereenvolgens Telfort en de serviceprovider Debitel. Debitel is het enige merk dat (ruim) onder de vier scoort.

Trefwoorden: Marketing, Marktonderzoek, Telecom, Telecombranche

Contact Vodw Marketing

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share