Talk & Vision richt zich met dochter Egggs BV

Door: Talk & Vision  13-11-2006

Per november 2006 is Talk & Vision dochter Egggs BV operationeel. Dit bedrijf, dat in Leiden is gevestigd, zal zich voor 100% toeleggen op de markt van mobiele video services. Door gebruik te maken van het mobiele breedband netwerk (3G (UMTS), 3½ G, 4G) kunnen content providers allerlei nieuwe interactieve services lanceren. Egggs zal zich niet richten op het leveren van deze content, maar zorg dragen voor de technische faciliteiten en ondersteuning om de content op maat op de mobiele telefoons zichtbaar te maken. Daarvoor zal gebruik gemaakt worden van gateways en video portals die door Egggs worden beheerd.

Talk & Vision’s Business Development Director, Arend Jan Steenhuisen legt uit waarom dit deel van het aanbod in een nieuw bedrijf gegoten wordt: “Talk & Vision richt zich sinds de start in 1998 op het aanbieden van videocommunicatie oplossingen en vertegenwoordigt de grote merken in hardware. De toegevoegde waarde van Talk & Vision zit in het uitdenken, opzetten en ondersteunen en beheren van de investering die bedrijven doen in videocommunicatie. Door het groeiende gebruik van videocommunicatie en de verscheidenheid in applicaties, is het takenpakket van Talk & Vision in de loop der jaren gegroeid en uitgebreid. De tijd is rijp om één van die groeimarkten op een strategische manier te benaderen. Omdat de werkwijze op de markt voor mobiele videodiensten aanzienlijk anders is en ook de doelgroepen verschillend zijn, is Egggs BV opgezet. Zij zullen wel gebruik maken van de nodige faciliteiten en kennis die Talk & Vision heeft opgebouwd om de klanten voor mobiele videodiensten te voorzien van technische ondersteuning.”

Ook de marktbenadering van Egggs verschilt van die van Talk & Vision. Het gaat namelijk veelal om een model dat gebaseerd is op ‘revenue sharing’. De inkomsten van Egggs zullen voortkomen uit een gedeelte van het aantal tikken die gebruikers van de mobiele content betalen aan hun provider. Klanten van Egggs zullen dan ook gezocht moeten worden onder service providers van telecom diensten en content providers die content in de vorm van bijvoorbeeld mobiele video aanbieden aan de bezitters van mobiele telefoons.

Er zijn al voorbeelden van activiteiten op dit gebied. Zo heeft één van de grootste banken haar online informatie over hypotheken al geschikt gemaakt voor gebruik via de nieuwe generatie mobiele telefoons. Via een speciaal menu kun je kiezen uit allerlei opties betreffende hypotheken. Ook kan het menu een telefoonverbinding met het speciale hypotheek informatienummer tot stand brengen waarbij een interactief videogesprek tot de mogelijkheden behoort. Dit is slechts één toepassing, maar bedrijven die content produceren zoals bijvoorbeeld productiemaatschappijen voor TV programma’s, de dagbladen en tijdschriftenbranche en postorderbedrijven kunnen met behulp van de diensten van Egggs hun doelgroepen via de mobiele telefoon benaderen.

Egggs is de enige aanbieder op de Nederlandse markt met deze vorm van dienstverlening en ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. Lex Koreman, directeur van Egggs legt uit: “We gaan de markt op met de slogan ‘watch your business’. In de nabije toekomst zullen de verschillende internetapplicaties ook verschuiven naar mobiel. De consument bepaalt het tempo, maar deze ontwikkeling is onafwendbaar. Bedrijven zullen dus alert moeten zijn en hun bedrijfsvoering hierop afstemmen. Ze moeten er voor zorgen dat hun ‘etalage’ op meerdere manieren gezien wordt door de consument en de mobiele telefoon wordt daarin steeds belangrijker”.

In 2010 zullen drie op de vijf mobiele bellers in Nederland gebruik maken van een mobieltje met snelle (UMTS) internettoegang, aldus onafhankelijk onderzoek van Forrester. Het potentieel aantal klanten van mobiele breedband content groeit dus gestaag. Egggs is er klaar voor om voor die gebruikers het aanbod beschikbaar te maken.