Diefstalgevoelige producten: 83% van de Europese consumenten wil producten aanraken

Door: Checkpoint Meto Benelux  30-05-2006
Trefwoorden: Retail, Rfid, Rfid Tags

Goederen zonder belemmering

Diefstalgevoelige producten: 83% van de Europese consumenten wil producten aanraken voordat ze tot koop overgaan, zo blijkt uit onderzoek van GfK

Nieuwegein, 29 mei 2006 – Checkpoint Systems, wereldwijd toonaangevend leverancier van dervingsbeheeroplossingen - maakt de resultaten bekend van een onderzoek dat is uitgevoerd door GfK Custom Research in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittanie en Spanje. In het onderzoek zijn 1200 Europese consumenten ondervraagd over hun houding ten opzichte van anti-diefstal oplossingen voor vijf categorieën van diefstalgevoelige producten. Het blijkt dat 83 procent van de Europese consumenten bij de beslissing om wel of niet tot aankoop over te gaan, producten graag wil vasthouden. Dit toont aan dat afgesloten glazen displays het koopgedrag negatief beïnvloeden. De onderzochte productcategorieën zijn cosmetica, textiel, schoeisel, alcohol en mobiele telefoons.

Producttoegankelijkheid en snelheid zijn cruciaal voor consumenten
Het onderzoek toont aan dat Europese consumenten toegankelijkheid van producten eisen: 84% wil het totale product kunnen zien en 83% wil eenvoudig toegang tot het product hebben vóór de koop. Voor 84% van de ondervraagden is bijvoorbeeld het kunnen uittesten van de functies op een mobiele telefoon van belang en 93% wil in staat zijn om kleding en schoenen eenvoudig te kunnen passen. Het is bovendien belangrijk voor hen om de informatie op verpakkingen van cosmetica (88%) of sterke drank (83%) te kunnen lezen, zonder hulp van het winkelpersoneel.

Consumenten waren het er unaniem over eens dat beveiligingssystemen de producten niet mogen beschadigen. Dit geldt met name voor textiel en schoeisel. Daarnaast was er verregaande overeenstemming over de wens dat de beveiligingsoplossingen de aanschaf van artikelen mogelijk moeten maken zonder dat de consument tijd verliest.

Invloed op aankoop-gedrag
73 procent van de Europese consumenten heeft minstens eenmaal van een aankoop afgezien vanwege presentatie van het product achter glas. Met name in Frankrijk en Duitsland heeft men een duidelijke afkeer ten opzichte van afgesloten glazen displays, daar loopt het genoemde percentage op tot respectievelijk 86% en 84%. Met 70% scoort het Verenigd Koninkrijk onder het gemiddelde, maar toch is dit nog steeds een hoog percentage. De Spaanse consument lijkt het meest tolerant ten opzichte van presentatie achter glas, slechts 53% van de ondervraagden heeft om die reden minstens eenmaal van een aankoop afgezien.

Als het gaat om zichtbare antidiefstaloplossingen worden hard tags op flessen en aan kleding het meest geaccepteerd door consumenten, terwijl oplossingen die selfservice verhinderen sterk worden afgewezen.

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan onzichtbare beveiligingsoplossingen die door de fabrikant worden aangebracht en die zorgen voor een goede toegankelijkheid van de artikelen. Desgevraagd geeft 81% aan bronbeveiliging als de meest ideale oplossing te zien. Eén van de consumenten vatte het effect van bronbeveiliging toegepast op een fles sterke drank als volgt samen: “Het artikel is beveiligd tegen diefstal, maar toch gemakkelijk aan te schaffen.”

Klaar voor de toekomst met interactieve RFID technologie
De resultaten met betrekking tot RFID waren zeer eenduidig. 93% van de Europese consumenten is geïnteresseerd in de technische toepassingen van RFID, waaronder het verschaffen van productinformatie bij de kassa en het uitrusten van de artikelen met promotionele en technische gegevens, zoals beschikbare voorraad, kleur, maat, et cetera. Met betrekking tot RF bronbeveiliging is de deactivatie van de RFID-tag belangrijk voor Europese consumenten.

“De resultaten laten zien dat consumenten hoge prioriteit geven aan onzichtbare systemen. Deze zijn niet alleen effectief tegen derving, maar veranderen daarnaast antidiefstaloplossingen in een verkoopbevorderende oplossing”, aldus Marie-Christine Jean, Manager bij GfK Custom Research.

Checkpoint Systems: een uitgebreide reeks oplossingen voor CPG’s en retailers

Checkpoint is wereldwijd leider in oplossingen voor dervingbeheer en biedt een uitgebreide reeks innovatieve applicaties voor fabrikanten van consumentenverpakkingen (CPG’s) en retailers. Zij kunnen daardoor de winkelbeleving van klanten verbeteren en tegelijkertijd de hoge kosten veroorzaakt door derving terugdringen. De oplossingen omvatten:

Krachtige RF-labels, bij de bron aan de artikelen bevestigd, die de retailruimte revolutionair kunnen veranderen dankzij verbeterde productpresentatie. Ontwikkeld om aan productie-eisen en proces-beperkingen te kunnen voldoen zijn bronbeveiligingsoplossingen geschikt om te worden bevestigd aan artikelen zoals textiel, sterke drank, cosmetica, accessoires en elektronische consumentenproducten. De winkelomgeving is aantrekkelijker voor consumenten en beter beveiligd voor retailers.
Krachtige 3G antennes in combinatie met gebruiksvriendelijke analysesoftware. Dit voorziet retailers van informatie over dervingsgerelateerde gebeurtenissen in de winkel en stellen hen in staat om een betere omgeving te creëren voor consumenten.
Checkpoint’s veilige merchandising oplossingen bieden retailers nieuwe manieren om hun klanten aan te spreken en zetten de deur open naar interactieve promotie en slim winkelen. Dit alles binnen het kader van toegenomen beveiliging bij de point of sale.

Trefwoorden: Consumentenverpakkingen, Dervingsbeheer, Retail, Rfid, Rfid Tags,

Contact Checkpoint Meto Benelux

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share