Column: De kracht van ambassadeurs & troubadours!

Door: Purple Proof  22-02-2008
Trefwoorden: Ambassadeurs, Marketingbureau, Complimenten

Het wordt voor organisaties steeds moeilijker om de aandacht van de consument te krijgen én vast te houden. De uitdaging om nieuwe klanten binnen te halen wordt groter en groter. Nieuwe klanten laten zich eerder overtuigen door positieve ervaringen dan door wervende glossy’s of reclameboodschappen.

Er zijn laagdrempelige producten of diensten waar je je gewoonweg niet in wilt verdiepen en waarvan het heerlijk is als je blind kunt vertrouwen op positieve ervaringen van mensen uit je omgeving. Daar tegenover staan producten, zoals het kopen van een auto, het aangaan van een hypotheek of het investeren van geld. In deze gevallen is het krijgen van raad vooraf en de bevestiging dat je een goede keuze hebt gemaakt achteraf van grote waarde.

Natuurlijk lees je in de brochure van de aanbiedende partij dat het een goed product is en de verkoper zegt dat ik er geen spijt van krijg… natuurlijk… daar wordt hij immers voor betaald. Maar een aanbeveling van een tevreden klant kan mij wel over de streep trekken en een positieve ervaring van iemand uit mijn eigen omgeving al helemaal. De beste reclame is dus mond-tot-mond reclame. In mijn ogen zijn er twee manieren om dit te stimuleren:

1. Ambassadeur: beloon en stimuleer!
Investeer in member-gets-member acties: uw trouwe klanten zijn zeker bereid u aan te bevelen bij mensen uit hun omgeving en zo nieuwe klanten aan te dragen. Uiteraard wordt de inspanning van uw trouwe klant beloont! Voor wat hoort wat ….en hiermee stimuleert u de betreffende klant om nog meer nieuwe klanten te introduceren.

2. Troubadour: vertel positieve verhalen door!
Maak (mis)gebruik van de positieve verhalen die klanten over u vertellen. Voor u als organisatie zijn het ‘doorvertellen’ van deze positieve ervaringen een belangrijke tool. Er zijn 3 vormen: een citaat, testimonial of casestudie.
Een testimonial betekend volgens Van Dale: "Een reclameboodschap waarin een prominente figuur getuigt van zijn voorkeur voor een bepaald artikel". Een casestudie is een veel ‘drogere’ vorm van een testimonial. Hierin wordt meer ingegaan op de probleemstelling, oplossing en resultaten. Deze is dus meer gericht op feiten en cijfers. Aanvullend kunt u complimenten van uw klanten citeren. Zo kregen wij deze week per mail een bedankje voor ons snelle schakelen op een actualiteit: “Jullie zijn toppers! Bedankt voor de flexibiliteit”. Gebruik dit soort uitspraken op een slimme manier!

Of u zich met uw business op de zakelijke of consumentenmarkt richt, uiteindelijk neemt een mens de beslissing. Getuigenissen zoals hierboven beschreven, kunnen dan de doorslaggevend zijn. Hierin komen mensen aan het woord die voor dezelfde beslissing als de prospect stonden. En zij hebben uiteindelijk voor uw organisatie gekozen.

Tot slot wil ik opmerken dat naast het vertrouwen dat mensen hebben in positieve ervaringen van anderen er nog twee belangrijke voordelen zijn. In de testimonial staan ‘koopargumenten’ die voor de klant belangrijk zijn. Deze kunnen verschillen met de ‘verkoopargumenten’ die u zelf noemt in een brochure. Daarbij worden testimonials geschreven in dezelfde ‘taal’ als die van uw prospects. Zonder vakjargon, zonder omwegen. Kortom, een taal die men begrijpt!

Trefwoorden: Aanbeveling, Ambassadeurs, Casestudie, Citaat, Complimenten, Doorvertellen, Getuigenissen, Klantloyaliteit, Koopargumenten, Marketingbureau, Member-gets-member Acties, Mond-tot-mond Reclame, Positieve Ervaringen, Positieve Verhalen, Reclameboodschappen, Tevreden Klant, Troubadours, Verkoopargumenten,