Column: Golddiggen

Column: Golddiggen van Purple Proof

Door: Purple Proof  03-04-2008
Trefwoorden: Imago, Marketingbureau, Loyaliteit

De meest belangrijke succesfactor voor een marketingactie is: de juiste persoon op het juiste moment met de juiste boodschap benaderen. Makkelijker gezegd dan gedaan? Nee hoor! Het is een kwestie van ‘golddiggen’ in uw eigen goudmijn:
uw klantendatabase.
 
Bedrijven beseffen vaak niet wat ze in handen hebben: goud! Er wordt geld geïnvesteerd in promotie, campagnes, beurzen… allemaal om nieuwe klanten te werven. Alles draait om het binnenhalen van nieuwe leads. Hiermee zetten ze de voordeur wagenwijd open, maar men ‘vergeet’ de achterdeur dicht te houden.

Uw database is goud waard!
Mits deze up to date is en aangevuld wordt met belangrijke klantgegevens. Belangrijk is dat u uw database analyseert, zodat u precies weet wie uw klant is en wat deze doet. Een belangrijk hulpmiddel om hier inzicht in te krijgen is een klantenpiramide (bon: MSP Associates). Deze veel gebruikte tool visualiseert en analyseert het gedrag van uw klanten en laat zien wie de echte winstmakers zijn. Met deze informatie kunt u plannen maken voor vergroting van de omzet binnen elk (klant)segment. Om dit te realiseren is gerichte marketing en verkoop nodig. Schieten met hagel kost te veel en levert te weinig op. Door het verrijken van uw database met waardevolle klantinformatie krijgt u goede munitie.

Verrijk uw database
Wat weet u van uw klant? Wat wil uw klant? Vraag het uw klant! Breng zo de behoeften van de klant in kaart. En leg deze gegevens vast in de database. Uw klant online vragen stellen is ideaal. Zeker als er gelijk een koppeling gemaakt is met de database en gegevens gelijk opgeslagen worden. 
Om het beantwoorden van de vragen te stimuleren kunt u een beloning in het vooruitzicht stellen. Een doeltreffende tool is een loyaliteitsloterij voor uw klanten. Klanten worden uitgenodigd om gratis mee te doen aan een loterij waarbij ze mooie prijzen kunnen winnen. Dit is hét moment om de klant vragen te stellen en deze waardevolle informatie op te slaan in de database. Goud dus voor de marketingafdeling! Zij kunnen na afloop van de actie naar hartelust golddiggen en acties opzetten (maatwerk i.p.v. schieten met hagel). De kans is nu groot dat u de juiste persoon op het juiste moment de juiste aanbieding doet, wat dus staat voor een hoge respons op de actie.

En de naam zegt het al, een bijkomend voordeel van een loyaliteitsloterij is dat deze een positief effect heeft op de loyaliteit van uw klanten. Daarbij blijkt uit onderzoek dat een dergelijke actie een positief effect heeft op het imago van de organisatie. De investering verdient zichzelf makkelijk terug. Doen dus!

Trefwoorden: Achterdeur Dicht, Golddiggen, Imago, Klantendatabase, Klantenpiramide, Klantinformatie, Klantsegment, Loterij, Loyaliteit, Loyaliteitsloterij, Marketingactie, Marketingafdeling, Marketingbureau, Schieten Met Hagel, Succesfactor, Verrijken Database, Winstmakers,