Column: Is de klant koning? Of pain in the ass?

Column: Is de klant koning? Of pain in the ass? van Purple Proof

Door: Purple Proof  19-11-2007
Trefwoorden: Communicatie, Goud, Klanten

Terwijl klanten de belangrijkste succesfactoren van de organisatie zijn, worden ze soms als een “pain in the ass” ervaren. Wordt u soms ook gestoord van het gedoe van uw klanten? Zou u willen dat u niet zovaak gebeld werd, zodat u lekker door kunt werken? Besef dan dat klanten het goud zijn van de organisatie. Zonder klanten geen business. Zonder klanten geen salaris. 

Elke organisatie zou moeten denken & doen vanuit klantgerichtheid. Klantgerichtheid is een kwestie van kijken door de ogen van de klant, leveren wat de klant vraagt?en doen wat de klant wil.
Bedrijven proberen klanten te verleiden met mooie brochures en dure woorden. Maar de klant is niet gek. Je moet niet zeggen dat je goed bent…dat bepaalt de klant altijd zelf nog wel. De klant wil aandacht, met respect behandeld worden en een vertrouwd gevoel hebben met de organisatie.

Klantgericht denken & doen begint al in de communicatie met klanten. En vaak zijn het de simpele dingen die al veel verschil maken. Een voorbeeld hiervan is het inventariseren hoe uw klanten informatie willen ontvangen. Door uw klant te vragen wat hij wil, en niet te doen wat u beter uitkomt, voelt uw klant zich gerespecteerd en gewaardeerd. Daarbij is tone of voice en inhoud van de boodschap van cruciaal belang. Wij wijzen onze klanten graag op het verschil tussen ‘zendergericht’ en ‘ontvanger’ gericht communiceren. Kijkt u eens goed naar uw eigen communicatie. Is de boodschap gericht op wat u wilt vertellen? Of gericht op wat uw klant wil horen?

Een geweldig boek op dit gebied is geschreven door Jos Burgers. “Klanten zijn net mensen”. Hierin staan 100 scherpzinnige en humoristische eyeopers gericht op het behouden van klanten. Hij schetst veel herkenbare situaties en laat zien wat er zoal mis kan gaan in het contact met de klant en hoe u dit kunt voorkomen. Na het lezen van dit boek zult u voortaan op een andere manier naar klanten kijken.

Moraal van het verhaal: wie nooit meer een klant kwijt raakt, krijgt het vanzelf heel erg druk!


Janine Spruijt heeft jarenlang marketingervaring opgedaan bij de grootste consumentenvereniging voor eigenwoningbezitters: Verenging Eigen Huis. Nu is zij Managing Director van marketingbureau Purple Proof. Be different, be outstanding, be Purple Proof! Dat is wat het bureau haar klanten meegeeft. Je moet opvallen in de markt (be different) en je moet meer dan je best doen om klantloyaliteit te genereren (be outstanding). Kijk voor meer informatie over Purple Proof en het concept “4 vliegen in 1 hap” op www.purpleproof.nl

Trefwoorden: Communicatie, Goud, Klant, Klanten, Klantentrouw, Klantgerichtheid, Klantloyaliteit, Loyaliteit, Loyalty, Ontvangergericht, Purpleproof, Succesfactor, Succesfactoren, Zendergericht,