Column: LOYALITEITSACTIE + MERKALLIANTIE = SUCCESFORMULE

Column: LOYALITEITSACTIE + MERKALLIANTIE = SUCCESFORMULE van Purple Proof

Door: Purple Proof  10-01-2008
Trefwoorden: Marketingbureau, Ambassadeur, Loyalty

Iedere dag worden we blootgesteld aan zo’n 30.000 commerciële boodschappen. Logisch dat we hier immuun voor raken. Het wordt voor organisaties steeds moeilijker om de aandacht van de consument te krijgen én vast te houden. De uitdaging om nieuwe klanten binnen te halen wordt groter en groter. Hier ligt dan ook bij veel organisaties de prioriteit. Helaas merk ik dat bij deze organisaties de achterdeur gewoon open staat. Alle aandacht is gericht op het binnenhalen van nieuwe klanten, maar als je je bestaande klanten niet vast weet te houden is dat verspilde moeite!

Juist de bestaande (lees: tevreden/loyale) klant is zeer waardevol. Deze brengt geld in het laatje en is tevens ambassadeur van uw organisatie! Deze klant deelt positieve ervaringen met mensen in de omgeving, draagt uw merk uit en brengt zo nieuwe klanten aan. Wetend dat we steeds meer immuun worden voor reclame-uitingen wordt dit promotiekanaal steeds belangrijker. Loyaliteitsacties zijn dus een must om uw ambassadeurs ‘aan het werk’ te houden!

Maar met alleen het stimuleren van mond-op-mond reclame van uw bestaande klanten bent u er niet. Een doeltreffende aanvulling op loyaliteitsacties is in mijn ogen het aangaan van “merkallianties”. Simpel gezegd is een merkalliantie een samenwerking tussen merken die niet direct met elkaar concurreren. Dit kan verschillende vormen hebben: van een ‘duo’-advertentie, tijdelijke promoties tot en met het op de markt brengen van een totaal nieuw product. Een voorbeeld van deze laatstgenoemde alliantie is bijvoorbeeld de ‘Senseo’*. Er zijn veel succesverhalen bekend over deze laatste vorm, maar het is tevens de moeilijkste vorm van samenwerking. Veel makkelijker, maar niet minder doeltreffend, is het aangaan van een (tijdelijke) promotionele samenwerking. Hier zie ik dan ook veel kansen liggen voor organisaties.

Het belangrijkste voordeel van deze samenwerking is dat uw ‘merk’ gepromoot wordt bij de klanten van het andere ‘merk’. Een nieuwe kansrijke doelgroep! U maakt gebruik van het vertrouwen dat deze doelgroep heeft in het betreffende merk, want dat vertrouwen straalt zo af op uw merk. Uw merkalliantie fungeert nú als ambassadeur en visa versa. Andere voordelen van een merkalliantie zijn: naamsbekendheid (opvallende acties zorgen voor ‘rumour around the brand’) en schaalvoordelen (de promotiekosten kunnen immers gedeeld worden).

Merkallianties bieden veel voordelen en kansen. Je kunt je dan ook afvragen waarom deze strategie niet vaker ingezet wordt. Mijn ervaring is dat bedrijven de kansen er zeker van inzien, maar veelal tegen twee knelpunten aanlopen. Ze denken vaak dat deze vorm van marketing alleen is weggelegd voor grote A-merken en vinden het lastig voor de eigen organisatie een concept uit te werken. Daarnaast ontbreekt het de marketingafdelingen vaak aan capaciteit en specialisme. Er komt namelijk meer bij kijken dan het bij elkaar brengen van twee of meerdere merken.
Onze klanten hebben er dan ook behoefte aan dat wij ook ná het opzetten van de strategische merkalliantie betrokken blijven. Naast het voorstel voor mogelijke ‘merkalliantie-partners’, leggen wij de contacten, werken verschillende concepten uit en nemen onze klant al het werk uit handen rondom de acties die opgezet worden gedurende deze samenwerking.

Kort samengevat is de combinatie van een loyaliteitsactie + een merkalliantie een succesformule.

Trefwoorden: Ambassadeur, Bestaande Klanten, Klantentrouw, Klantloyaliteit, Loyaal, Loyaliteit, Loyaliteitsacties, Loyalty, Marketingafdelingen, Marketingbureau, Marketingconcept, Merkalliantie-partners, Merkallianties, Mond-op-mond Reclame, Naamsbekendheid, Positieve Ervaringen, Promotionele Samenwerking, Rumour Around The Brand, Succesverhalen, Uitdragen Merk,