Column: Profiteer van de YouTube-hype!

Door: Purple Proof  12-05-2008
Trefwoorden: Marketing, Video, Youtube

YouTube is hot en het succes wordt groter en groter. De website trekt elke maand wereldwijd 20 miljoen bezoekers. Het is een gemiste kans als bedrijven zich niet promoten op YouTube en aanhaken bij dit succesverhaal.

Voordelen YouTube

  • YouTube is een hype en trekt veel bezoekers. De website staat op nummer vier van best bezochte sites in Nederland.
  • Het plaatsen van een video is gratis en je mag dit zo vaak doen als je zelf wilt.
  • De video’s die op YouTube staan, worden tegenwoordig meegenomen in de Google zoekresultaten. Voor het optimaliseren van de vindbaarheid van je organisatie is dit dus een grote kans om meerdere posities te veroveren op de eerste pagina van de zoekresultaten in Google. Het is dus belangrijk dat je de juiste omschrijving en zoekwoorden plaatst bij jouw video.
  • Betere vindbaarheid op Google betekent meer webbezoekers dus meer kans op new business. Zorg er daarom voor dat de link van je website in de video duidelijk leesbaar is.
  • De kracht van YouTube is de virale marketing. Leuke, interessante en grappig filmpjes worden doorgestuurd, doorgestuurd en nog eens doorgestuurd. Als een olievlek bereiken de video’s dus steeds meer mensen en groeit jouw naamsbekendheid.
  • Naast naamsbekendheid heb je de kans om je te presenteren aan een groot publiek en kun je ‘potentiële’ klanten laten zien wat je precies doet.
  • Je kunt de video’s van YouTube heel makkelijk embedden op je eigen website. Je ziet direct het startscherm van de video. Met 1 muisklik kun je deze afspelen, zeer gebruiksvriendelijk. Ook andere websites kunnen jouw YouTube filmpje dus gemakkelijk plaatsen.

Ook wij wilden gebruik maken van deze fantastische hype door het promoten van ons marketingbureau op YouTube. Om het olievlek-effect te creëren hebben wij een YouTube wedstrijd opgezet. We maken dus niet zelf een promotiefilm over Purple Proof, maar laten anderen dit voor ons doen. Op vrijdag 9 mei is de wedstrijd van start gegaan. Een paar uur later werd ons initiatief al opgepakt door de pers. Ook diverse weblogs en nieuwssites hebben het opgepakt door het filmpje te embedden op de site. Zo verspreidt de olievlek zich!

Aanhaken bij het succes van YouTube betekent dus dat jouw video de ‘moeite’ waard is om door te sturen. Wat goed scoort is o.a. humor of het op het verkeerde been zetten van mensen. Seks scoort ook goed, maar dat lijkt me een verkeerde associatie met je organisatie. Wij denken graag mee over de mogelijkheden!

Bekijk hier de YouTube wedstrijd: http://nl.youtube.com/watch?v=FgoUb8oxjBo

Trefwoorden: Hype, Marketing, Marketingbureau, Naamsbekendheid, Purpleproof, Video, Vindbaarheid, Viraal, Viral, Webbezoekers, Wedstrijd, Winnen, Youtube, Zoekresultaten,