Humor in de reclame, werkt dat..?

Humor in de reclame, werkt dat..? van Isca Nederland

Door: Isca Nederland  29-04-2009
Trefwoorden: Marketing, Reclame, Strategie

ISCA Signaal nr. 52 Mei - Laat ze maar lachen… Ik heb een kennis die vertegenwoordiger is in sanitaire producten, van tegeltje tot complete bubbelbaden. Het is een schat van een man die totaal geen opleiding heeft gehad. Als je hem ziet, geef je hem nog geen stuiver. Toch is deze man de topverkoper van het bedrijf, die de ene na de andere bonus krijgt uitgekeerd. Zijn geheim? Moppen! Je kunt hem niet spreken of hij vertelt je de nieuwste mop. Bij klanten mag hij altijd binnenkomen, want ook al hebben ze geen tijd, een mopje tussendoor is een welkome break in het strakke zakenwereldje. Trouwens, wie zit er nu te wachten op een saaie vertegenwoordiger die een foldertje komt afgeven en zijn verhaal voor de zoveelste keer op de automatische piloot afraffelt? In zijn geval werkt humor dus zeker! Wetenschappelijk onderzocht is dit nog niet, maar wel is er onderzoek gedaan naar de effecten van humor in reclame. Algemeen blijkt dat humoristische reclame zeker hoger wordt gewaardeerd qua creativiteit dan andere reclames. Ook heeft het een positieve uitwerking op de waardering van het product of het bedrijf. Toch is gebleken dat humor in de reclame veelal geen overtuigende waarde heeft en dus vaak juist niet tot het gewenste resultaat leidt. Gezien vanuit de AIDA-formule (Attention, Interest, Desire en Action), komen de meeste humoristische reclames niet verder dan de eerste A. De aandacht is er, maar de consument wordt niet geprikkeld tot een verlangen naar het product, laat staan tot de koop over te gaan. Vaak weet men achteraf niet eens om welk merk het precies ging. Spijkers met koppen slaan… Maar wat is dan een effectieve manier van reclame maken? Natuurlijk is dat voor iedere branche verschillend en speelt ook de mediakeuze een bepalende rol in de reclameboodschap. Uitgangspunt is de marketingdoelstelling, bijvoorbeeld: verhoging van de verkoop van het product (in dit geval nemen we spijkers). Waarin onderscheiden onze spijkers zich van andere? (Onze spijkers slaan minder snel krom). Wie behoren tot de belangrijkste doelgroep en waarom zouden zij dit product willen kopen? (Doe-het-zelvers die altijd de helft van de spijkers krom slaan). Vervolgens moeten we duidelijk maken waar zij het product kunnen kopen. (Verkrijgbaar bij de bouwmarkt in de buurt). Nu het creatieve gedeelte: Hoe trekken we de aandacht van de doe-het-zelver? Het zou een beeld van een kromme spijker kunnen zijn, met als kopregel: “Nooit meer kromme spijkers!”. In de korte tekst onder het beeld leggen we uit hoe hard de spijkers zijn en hoeveel tijd en ergernis zij kunnen besparen. Daar loopt de doe-het-zelver wel warm voor. Een kortingsbon of geschenk bij aankoop van 1000 spijkers helpt bij het aansporen tot actie: Op naar de bouwmarkt! Ik weet dat dit wel heel simplistisch is, maar sinds de tijd van Eva werkt verleiding nu eenmaal zo dat we eenvoudig de aandacht op het product moeten richten en kort uitleggen wat het voordeel is. Dit werkt over het algemeen beter dan te vertellen hoe leuk we zijn of hoe grappig het product is. Heel veel succes met uw reclame-uitingen! Sanne.

Trefwoorden: Buitenreclame, Humor, Marketing, Reclame, Strategie