Reclame in de zomermaanden

Reclame in de zomermaanden van Isca Nederland

Door: Isca Nederland  26-05-2009
Trefwoorden: Reclame, Ondernemen, Adverteren

Advertentiestilte Bij veel reclamebureaus lijkt het werk tijdens de zomermaanden wel stil te liggen, alsof bedrijven nu geen nut zien in adverteren. Toch blijkt dat diverse media helemaal niet slechter draaien. Er wordt minder geadverteerd ja, maar daarom liggen de tarieven ook een stuk lager dan normaal. Bovendien kan deze advertentiestilte er ook voor zorgen dat een advertentie juist meer aandacht krijgt dan gewoonlijk. Bedrijven wijten het “nietsdoen” vaak aan het bereik dat afneemt aangezien veel mensen op vakantie gaan naar het buitenland. Natuurlijk, je mist een deel van je doelgroep, maar er zitten beslist ook voordelen aan deze tijd van het jaar. Iedereen op vakantie naar het buitenland? Als ik de cijfers mag geloven ging er in 2008 een kleine 15 % van de Nederlanders op vakantie naar het buitenland, waar de advertentietarieven overigens veel hoger liggen gedurende de zomer. Hier in Nederland worden daarentegen tijdens de zomermaanden op het adverteren kortingen weggegeven die kunnen oplopen tot wel 25 % en dát terwijl de verkoop van losse nummers juist toeneemt in de zomertijd. Denk bijvoorbeeld aan “leesvoer” voor op het strand, op de camping of in de auto. Ook reclames op TV worden goedkoper en slaan volgens onderzoek beter aan vanwege het lagere aantal commercials per reclameblok. Eigenlijk is het dus niet erg verstandig om tijdens de zomermaanden te snoeien in adverteren, want ook al lijkt iedereen zich naar het buitenland te begeven, in werkelijkheid is dat maar een klein percentage. Bewust kiezen voor rust Natuurlijk zijn er ook ondernemers die bewust kiezen voor een wat rustigere periode en dat is best begrijpelijk. De boel een beetje opruimen en het werk afronden, zodat iedereen van het personeel met een gerust hart op vakantie kan. Maar als u graag wat meer zou willen doen tijdens de zomermaanden, dan zijn er tal van mogelijkheden om op eenvoudige wijze uw omzet op peil te houden. Geef bijvoorbeeld eens een korting weg bij een grote afname van uw product; verzin een zomeractie (een gratis strandbal bij een besteding van 100 euro of meer) of haal wat nieuwe producten in huis, die interessant zouden kunnen zijn voor het komende jaar. Nu heeft u mooi de tijd om dit goed voor te bereiden. Wacht niet tot uw concurrenten terug zijn van vakantie, maar probeer te pakken wat zij laten liggen. Wat u plannen ook zijn voor de komende maanden, geniet van de zon en de lange zomeravonden! Ondernemen hoeft immers echt niet ten koste te gaan van uw vakantie. Met zonnige groeten, Sanne

Trefwoorden: Advertentie Tarieven, Adverteren, Ondernemen, Reclame, Zomer, Zomertijd,