Reclame op vakantie… een goed idee!

Reclame op vakantie… een goed idee! van Isca Nederland

Door: Isca Nederland  21-07-2009
Trefwoorden: Vakantie, Logo, Netwerken

Vakantie is een tijd om alles even lekker achter je te laten. Maar een groot deel van de zelfstandige ondernemers gaat met gemengde gevoelens op vakantie: hoe zou het gaan met het bedrijf? Zeker in de huidige economische crisis zijn zorgen niet altijd ongegrond. Hoe haal je het meeste uit de zomer, en hoe kun je toch ook tijdens je vakantie op een ontspannen wijze klanten binnen halen? Een paar tips en wetenswaardigheden wil ik graag met je delen... Promoot jezelf Het is nu niet de tijd om bescheiden te zijn, gewoon keihard laten weten dat je bedrijf bestaat en dat je puik werk levert. Dat moet ook het motto zijn op vakantie. Dus… waar liggen ze ook alweer die T-shirts en polo's met jouw bedrijfslogo? Elke vakantiedag reclame maken voor je eigen bedrijf. Voor je het weet heb je leuke gesprekken met andere ondernemers die ook op vakantie zijn. Ik draag altijd een T-shirt met de tekst “Ik maak reclame, en jij?” op mijn borst en gegarandeerd dat dit altijd stof doet opwaaien. Zo heb ik al heel wat leuke gesprekken gehad en zelfs nieuwe klanten voor mijn website gekregen. In mijn strandtas zit ook altijd een aantal visitekaartjes die ik “per ongeluk” laat liggen op de bar. Natuurlijk staat mijn 06-nummer er niet op, dat houd ik liever privé! Je begrijpt het, vakantietijd is voor mij ook tijd voor netwerken op een relaxte manier. Tijdens mijn vakantie dit voorjaar op Vlieland ontmoette ik zo'n rasechte netwerker. We waren bezig met het aanmeren van onze boot en hij stond al klaar om even de landvasten aan te nemen. Nou is dit vrij normaal onder watersporters, maar hij bleef even een praatje maken, stelde zich voor als Tom en vroeg of wij zin hadden om die avond met nog een paar havengasten bij hem op de boot een glas rosé te komen drinken. Zo gezegd zo gedaan en dus zat ik die avond heel gezellig tussen de directeuren van onder andere een middelgrote winkelketen, een internetbedrijf, een slachtafvalverwerkingsbedrijf (leuk woord voor Scrabble) en een accountmanager van een bekend Nederlands biermerk. Effectief netwerken Tja, daar zat ik nu. Even de kat uit de boom kijken, dacht ik. Onze gezellige gastheer Tom stelde geïnteresseerd vragen over de boten van de gasten. Nou dat was een schot in de roos, want dat was ieder zijn trots. Hoe handig gaf hij later een zakelijke draai aan het gesprek door de vraag: ‘En moet iemand van jullie al zijn boot verkopen?’, daarmee doelend op een oude reclame-uiting van een bekende pensioenverzekeraar. Voor we het wisten, spraken we over hoe de economie de resultaten van het bedrijf kan beïnvloeden. Nu kwam de aap uit de mouw, want onze gastheer vertelde ons tussen 2 rosétjes door dat hij net klaar was met een interim project voor een bedrijf dat luxe kantoormeubelen maakt. ‘Ze hadden de laatste twee kwartalen een verlies geleden van ruwweg 3 ton, maar na een flinke reorganisatie hebben we toch in het eerste kwartaal met een krimpende omzet weer flink winst gemaakt’. Tja, nu ging Tom reclame voor zichzelf maken en aan het eind van de avond werden prompt de visitekaartjes uitgewisseld (ik had die van mij natuurlijk ook bij me). Inmiddels had Tom vier afspraken in zijn agenda staan. Ik had ook een afspraak, maar dan met zijn vrouw om de volgende dag even te gaan shoppen in het dorp. Waar draait het dus om? Terwijl je even los van alles bent, kun je toch op een heel ontspannen wijze actief met je bedrijf bezig zijn. Kansen liggen er genoeg, maar dan moet je wel kennismaken met je mede vakantiegasten. Als je dit met onderscheidingsvermogen doet, kun je wellicht wat voor elkaar betekenen. Hoe dan ook, laat zien wat je doet… en vergeet natuurlijk niet je agenda en visitekaartjes mee te nemen. Heel veel succes op vakantie!

Trefwoorden: Logo, Netwerken, Ondernemers, Ontspannen, Vakantie, Visitekaartje