Populariteit van doelgroepspecifieke bladen voor allochtonen neemt verder toe

Door: MCA Communicatie  14-08-2012
Trefwoorden: Integratie, Inburgering, Diversiteit

Persbericht     16 augustus 2005

Onder Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen nemen bekendheid en bereik van bladen die specifiek voor hen in Nederland worden uitgegeven sterk toe. Zo genieten bladen als Mzine (Marokkanen), Ekin (Turken) en Pleasure (Surinamers en Antillianen) een bekendheid van 50 tot zelfs 95 procent binnen hun doelgroep. Bekendheid en bereik zijn ten opzichte van 2003 fors toegenomen. Bladen voor allochtonen bieden hierdoor interessante mogelijkheden voor adverteerders om specifieke allochtone groepen te bereiken.  

Dit blijkt uit onderzoek  (april 2005) van het multiculturele communicatie- en onderzoeksbureau MCA Communicatie onder 978 Turken, Marokkanen, Surinamers, Antillianen en Nederlanders van 15 jaar en ouder.   In Nederland worden ongeveer 130 bladen uitgegeven die zich richten op allochtone lezers-groepen of gaan over de multiculturele samenleving. Regelmatig voert MCA Communicatie onderzoek uit naar bekendheid en bereik van deze bladen onder verschillende doelgroepen.  

Het aanbod aan multiculturele bladen is in het afgelopen jaar bescheiden toegenomen met de vrouwenbladen SEN, Mavis en recentelijk Colorfull magazin. In het onderzoek is het laatste blad niet meegenomen. SEN scoort momenteel een redelijke bekendheid onder Marokkanen en vooral Turken. Nederlandse respondenten lijken SEN en andere multiculturele bladen nog niet echt gevonden te hebben.  

Het Marokkaanse jongerenblad Mzine is veruit het populairste blad in de Marokkaanse gemeenschap (bekendheid 49%, bereik 38%).   Bij Turken blijft Ekin de populairste uitgave (bekendheid 55%, bereik 45%). Dit tijdschrift en alle andere Turkse bladen worden beduidend beter gelezen door de Turkse gemeenschap dan in 2003. De meeste uitgaven zijn zowel in het Turks als in het Nederlands en ze berichten voornamelijk over de Nederlandse samenleving.  

Bladen voor Surinamers en Antillianen zijn vooral gericht op lifestyle en uitgaan. Het blad Pleasure is bij beide doelgroepen de absolute favoriet (bekendheid  resp.77-95%, bereik resp. 63-89%).  

Onderzoeksopzet
Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve groep van 978 Turken, Marokkanen, Surinamers, Antillianen/Arubanen en autochtonen van 15 jaar en ouder geworven op straat in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Het onderzoek is uitgevoerd door allochtone en autochtone onderzoekers in de voorkeurstaal van de respondenten. Meting vond plaats in de tweede helft van april 2005. Een vergelijkbaar onderzoek is in september 2003 uitgevoerd.  

------------------------------------------------ einde persbericht-----------------------------------------------

Keywords: allochtonen intercultural communication ethnic diversiteit intercultureel multicultureel minderheden diversity integratie inburgering etnomarketing cross cultural intercultural management multicultural marketing etno marketing diversity marketing inburgeren integreren internationale gemeenschappen allochtonen campagne allochtonen communicatie

Trefwoorden: allochtonen campagnes, cross cultural, Diversiteit, diversity marketing, Etnomarketing, Inburgering, Integratie, moelanders, multicultural marketing, nieuwe nederlanders,

Ander nieuws en updates van MCA Communicatie

11-09-2014

Ex-medewerkers MCA Communicatie starten nieuw bureau KULT

Ex-medewerkers MCA Communicatie starten nieuw bureau KULT.


14-08-2012

MCA Communicatie ontwikkelt huisstijl nieuw zorgconcept GGzE

 MCA Communicatie ontwikkelt huisstijl nieuw zorgconcept GGzE


14-08-2012

MCA Comunicatie ontwikkelt online strategie voor Programme etnische Minderheden Soa Aids Nederland

 MCA Comunicatie ontwikkelt online strategie voor Programme etnische Minderheden Soa Aids Nederland


14-08-2012

Nederlandse Transplantatie Stichting werft orgaandonoren onder nieuwe Nederlanders

 Nederlandse Transplantatie Stichting werft orgaandonoren onder nieuwe Nederlanders


14-08-2012

Kinderen interviewen bewoners Eilandenbuurt

 Kinderen interviewen bewoners Eilandenbuurt


14-08-2012

MCA Communicatie werkt voor Consument en Veiligheid

MCA Communicatie werkt voor Consument en Veiligheid


14-08-2012

Donoractie tijdens Ramadan

Donoractie tijdens Ramadan


14-08-2012

The Ultimate Battle of the Sexes

 The Ultimate Battle of the Sexes


14-08-2012

LAND VAN HERKOMST BLIJFT POPULAIRE VAKANTIEBESTEMMING VOOR ALLOCHTONEN

LAND VAN HERKOMST BLIJFT POPULAIRE VAKANTIEBESTEMMING  VOOR ALLOCHTONEN


14-08-2012

Nieuwe donorcampagne voor moslims

 Nieuwe donorcampagne voor moslims


14-08-2012

Nieuwe campagne: Zwanger worden? Slik eerst foliumzuur!

Nieuwe campagne: Zwanger worden? Slik eerst foliumzuur!


14-08-2012

4 en 5 mei onder allochtone jongeren goed bekend

 4 en 5 mei onder allochtone jongeren goed bekend


14-08-2012

'Verdonk moet meer respect tonen'

'Verdonk moet meer respect tonen'


14-08-2012

Allochtonen zeggen minder vaak NEE tegen Europese Grondwet

Allochtonen zeggen minder vaak NEE tegen Europese Grondwet


14-08-2012

Moederland blijft de populairste vakantiebestemming voor alochtonen

Moederland blijft de populairste vakantiebestemming voor alochtonen