Netdirect voegt CPM-afrekenmodel toe aan online advertising diensten

Door: Netdirect  12-06-2006
Trefwoorden: Internet, Webvertising, Cpm

Netdirect introduceerde in 1998 Direct Response Webvertising op No Cure No Pay basis in Nederland. De pionier breidt zijn online advertising portfolio uit zodat adverteerders nu ook kunnen afrekenen op CPM (Cost Per Mille).

CPM is het afrekenmodel waarbij een online adverteerder het aantal vertoningen (views) van een advertentie betaalt, ongeacht de verdere actie van de website bezoeker.
‘De tarieven lagen in het verleden tussen de tien en dertig euro per duizend views en waren gebaseerd op onze ervaringen niet realistisch. Onze klanten beoordeelden immers al de effectiviteit van onze campagnes op basis van hun conversiecijfers,’ stelt Marcel Kuiper, directeur van Netdirect. ‘Aangezien de CPM tarieven inmiddels veel realistischer zijn is het voor de klanten van Netdirect nu wel zinvol om CPM in te zetten voor bepaalde typen campagnes. Bijvoorbeeld voor campagnes waarbij ook het branding effect een belangrijke rol speelt.’

Onafhankelijk bereik
Netdirect onderscheidt zich van andere CPM aanbieders als Adlink en Webads door haar onafhankelijk bereik. Netdirect zoekt namelijk bij een campagne websites op basis van onafhankelijke criteria, terwijl andere aanbieders doorgaans alleen op exclusieve basis websites vertegenwoordigen. Kuiper vervolgt: ‘Ook voor website exploitanten is Netdirect extra interessant, omdat we naast de CPM campagnes onverkochte bannerposities eenvoudig kunnen opvullen met één van onze vijfhonderd andere campagnes. Dus posities leveren hierdoor altijd geld op. Daarom kunnen wij ook effectief samenwerken met bestaande salesafdelingen van grote websites.’

Dart
Voor de uitvoering van CPM-campagnes heeft Netdirect gekozen voor Dart for Publishers. ‘Netdirect beschikt over een eigen ad management systeem. Dit platform is gedurende tien jaar doorontwikkeld om een hoog volume aan transacties te verwerken. Hierdoor is het minder geschikt om CPM campagnes in te plannen en rapportages te maken. Dart is het grootste en het meest stabiele systeem in de markt en de meeste mediabureaus zijn gewend om hiermee te werken. Heel belangrijk is de goede aansluiting van Dart met ons eigen ad management systeem, waardoor Netdirect een unieke dienst kan aanbieden: de hybride campagnes. Hierbij rekent de klant af op een combinatie van CPM (Cost per Mille) en CPC (Cost per Click) of CPL (Cost per Lead).’

Trefwoorden: Cpm, Cpm Afrekening, Internet, Webvertising,