Webmasters ontdekken het persbericht als melkkoe

Door: Nieuwsbank  22-06-2011
Trefwoorden: Distributie Van Persberichten, Schrijven en redigeren van persberichten,



Nieuwsbank garandeert tegen extra betaling overname persberichten op gerenommeerde websites

 De tijd dat webmasters blij waren met gratis content voor hun website is voorbij. Volgens persberichtendistributeur Nieuwsbank is het een trend om voor plaatsing van een persbericht te laten betalen. Kwalitatief hoogwaardige websites als Managers Online en Ouders Online zijn voor dat doel met Nieuwsbank in zee gegaan en bieden persvoorlichters nu tegen betaling gegarandeerde overname van hun persbericht op hun website. Ook de andere grote Nederlandse persberichtendistributeur ANP Pers Support biedt inmiddels deze mogelijkheid voor een beperkt aantal websites.

"Advertorials kenden we al langer natuurlijk", zegt  Nieuwsbank hoofdredacteur Jan Halkes. "Het nieuwe van deze ontwikkeling is dat de plaatsing niet via de advertentie-afdeling loopt maar via de redactie van de betreffende website". Wordt hiermee het laatste restje van de Chinese Muur tussen  redactie en advertentie-afdeling geslecht? Een door te plaatsen persbericht moet wel aan kwaliteitseisen voldoen en passen binnen de redactionele formule. Ook zullen bij de meeste websites de berichten als "ingezonden mededeling" of "advertorial" herkenbaar blijven. 

Maar voor Jan-met-de-pet wordt het onderscheid tussen onafhankelijke redactionele kopij en betaald ingezonden advertorial steeds moeilijker te maken. Jan Halkes, tevens voormalig docent journalistiek, noemt het een teken aan de wand voor de serieuze journalistiek. "Veel redacties geloven nog steeds dat oude gevestigde namen belangrijk zijn als keurmerken van kwaliteit. Maar feitelijk is dat voor een grote groep mediavolgers helemaal niet het geval. Wie een uitnodiging krijgt voor inenting tegen baarmoederhalskanker gaat niet kijken wat NRC Handelsblad erover schrijft maar googlet op 'baarmoederhalskanker'. En vervolgens beoordelen hele volksstammen het waarheidsgehalte van alles wat hen daarover voorgegoocheld wordt, puur op gevoel."

Omwille van de kwaliteit kijkt Nieuwsbank kritisch naar elk betaald ingezonden persbericht. Betaalde doorplaatsing is alleen mogelijk wanneer het bericht past in het umfeld van de betreffende website en ook daadwerkelijk relevant nieuws bevat.

Andersom is het voor de persvoorlichter van belang dat de gekozen website een drukbezochte site is met veel en hoogwaardige redactionele artikelen, een goed archief en een groot bereik. "Als intermediair tussen persvoorlichters en redacties, past het dus helemaal in onze core business om het beide partijen op dit punt gemakkelijk te maken", aldus Halkes.

Nieuwsbank biedt op dit moment betaalde doorplaatsing naar de volgende websites:
- ANP Pers Support - tbv Nederlandse kranten en omroepen
- Belga Media Support - tbv Belgische media, vlaams en waals
- BusinessWire.com - tbv correspondenten en redacties in New York
- InFinance - voor financieel adviseurs
- IT-World - tbv de computerbladen van IDG
- Managers Online - voor directeuren en managers
Binnenkort ook: - Ouders Online - voor (toekomstige) ouders

Daarnaast blijft Nieuwsbank persberichten gratis of betaald verspreiden onder alle Nederlandse media, zoals gebruikelijk. Voor meer informatie zie en voor de tarieven 

Trefwoorden: Distributie Van Persberichten, Schrijven en redigeren van persberichten,