‘Klaar voor de toekomst met digitaal meubel’

Door: Electronicpartner Nederland  15-03-2007
Trefwoorden: Mp3

De mobiele telefoon is niet meer alleen om mee te bellen. Tegenwoordig gebruiken we onze mobiel voor steeds meer zaken zoals fotograferen, muziek beluisteren, internetten, navigeren en als agenda. Martin Cok, productmanager multimedia & telecom: “De telefoon ontwikkelt zich straks tot één volwaardig multimedia-apparaat die al deze functies combineert. Een mobiel biedt veel meer mogelijkheden omdat je die altijd bij je hebt. Op die ontwikkeling spelen wij in door de productgroepen digital still, MP3, navigatie en telecom als één productgroep te behandelen en de consument met narrow casting en live testing meer beleving bij de producten te geven.“

Narrow casting
Het digitale meubel bevat narrow casting die op het hoofdkantoor in Vianen wordt aangestuurd. Per winkel, groep winkels of regio kan de narrow casting worden aangepast. Dit kunnen puur prijswijzigingen zijn, maar ook andere boodschappen. Bijvoorbeeld een winkel die wil communiceren dat ze aanstaande zondag open zijn, of dat er een speciale aanbieding geldt.
Zodra de klant een product oppakt, verschijnt de productinformatie en prijs, maar ook bijpassende accessoires. Is er geen klant die een product oppakt, dan draaien er promotiefilms, afgewisseld met EP:Boodschappen en aanbiedingen. ElectronicPartner wil op korte termijn de narrow casting ook doorzetten naar de Plasma/LCD-wand en in een later stadium ook naar andere productgroepen zoals witgoed. Cok: ‘Zodra het schap in meerdere winkels staat, kunnen we hier mee spelen en commerciëler inzetten. In het meubel zit namelijk ook rapportagesoftware die ons precies vertelt hoe vaak en hoe lang een product is opgepakt.”

Telecom
Voor het postpaid GSM-gedeelte werkt ElectronicPartner samen met het relatief nieuwe webellen.nu. Webellen.nu gaat net als EP: uit van een geselecteerd aanbod en kiest bewust voor de tien populairste tien mobieltjes (Nokia en Samsung) en drie providers waaronder KPN. De consument bepaalt wat voor een beller hij is en krijgt de voor hem geschikte abonnements- en telefooncombinaties gepresenteerd. Hij hoeft dus geen oerwoud van opties door te worstelen.
Omdat prepaid nog steeds een groot deel van de telecommarkt omvat, biedt ElectronicPartner naast postpaid ook prepaid telefoons aan. Cok: “Ook hier hebben we een duidelijke keuze in merken en providers gemaakt afgestemd op de EP:Doelgroep. Daarnaast hebben we ons eigen EP:Familibelpakket, waarbij ouders per gezinslid een prepaid abonnement kunnen afsluiten met postpaid tarieven en volledige controle over het belgedrag van hun kroost hebben. Voor iedere situatie is dus een gepaste belvorm.”

Onderscheidend
Het nieuwe meubel past geheel in de nieuwe koers die ElectronicPartner met marketinglijn EP: vaart. De elektronicaketen heeft zich tot doel gesteld zichtbaar onderscheidend te profileren qua assortiment, service, winkelbeeld en advies. Het meubel met narrow casting is onderdeel van het EP:Schappenplan, waarbij voor de consument per productgroep een gedegen keuze uit de verschillende merken en modellen wordt gemaakt. Cok: ‘Per productgroep bieden we maximaal tien verschillende types aan. Omdat wij uitgaan van kwaliteit en service, gebruiken we merendeels A-merken, aangevuld met de zogenaamde formule-assortimentmerken zoals Sagem, Casio en San Disk, relatief onbekendere merken, die wel garant staan voor kwaliteit.’
‘Het meubel in deze opzet en met deze productgroepen gecombineerd, is uniek in onze branche. Daarin zijn wij onderscheidend. Zodra de ontwikkelingen in de telecombranche in een versnelling komen, zijn wij daar zo op ingespeeld. Kortom; wij zijn klaar voor de toekomst.’

Trefwoorden: Mp3