Navigatiesystemen en notebooks zijn dit jaar met Kerst de best verkopende artikelen

Door: Electronicpartner Nederland  18-12-2007
Trefwoorden: Retail, Fotografie, Mobiel

“De bij ElectronicPartner aangesloten gespecialiseerde detailhandelaren verwachten een bijzonder goede eindejaarsomzet te halen”, zo luidt het commentaar van Evert C. Meeuwissen, algemeen directeur van ElectronicPartner Nederland, op de prognose voor de eindejaarsverkopen van 2007. "We hebben in de aanloop van deze periode een zeer bevredigend aantal bestellingen binnen gekregen en de leveringen zijn nog in volle gang", vervolgt Meeuwissen.

Navigatiesystemen en notebooks dit jaar onder de kerstboom
Op grond van de sterke vraag bestempelt ElectronicPartner mobiele navigatiesystemen en notebooks als twee van de meest populaire kerstgeschenken van dit jaar. Consumenten kiezen voor notebooks met displays van 17 inch of meer. Design is vooral bij vrouwen een uiterst belangrijk aspect. De in het oog springende notebooks hebben een sjieke uitstraling met aluminium en zwarte pianolak. Deze innovatieve notebooks jagen eveneens de HD-verkopen aan. "Packages" die bestaan uit een PC, een grote display en een printer, vormen ook een perfect geschenk.

Toename klassieke HiFi systemen
De vraag naar lcd- en plasmatelevisies is nog altijd hoog. Van deze flatscreen-toestellen zijn vooral de modellen met een beeldscherm van meer dan 37 inch veelgevraagd. Dit komt onder meer door de sterke prijsdaling van de grote maten. Daarbij komt dat technologieën als Full HD en 100 Hz steeds meer toegepast worden, waardoor de kwaliteit van de televisies aanzienlijk is verbeterd. Ook de eerder in dit jaar geïntroduceerde blu-ray spelers doen het goed met Kerst. Op een blu-ray disc past al gauw 25 tot 50 gigabite, wat de speler uitermate geschikt maakt voor het afspelen van HD-content.
Een haarscherp geluid is een absolute vereiste voor de nieuwe thuisbioscoopsystemen. ElectronicPartner merkt dan ook een sterke vraag naar HiFi-systemen. Vooral de 2.1 systemen, die met twee speakers een bioscoopgevoel creëren, zijn populair. “Maar we merken daarnaast ook een toename van de vraag naar de componenten van de klassieke HiFi-systemen met een versterker en twee luidsprekers, om een moderne geluidsinstallatie te bouwen.”

Kleurige camera’s erg in trek
MP3-spelers zijn ideaal als klein cadeau en iPods staan bovenaan de verlanglijstjes van muziekliefhebbers. Hetzelfde geldt voor draagbare mediaspelers.
Naast de exclusieve metaalkleurige camera’s zijn ook kleurige camera’s in roze, blauw en zwart erg populair. De verkoop van camera’s tussen de € 99,- tot € 149,- vertonen een duidelijke piek en zijn daarmee een geliefd cadeau.

Mobiel vervult alle wensen
Mobiele telefoons behoren tegenwoordig tot de traditionele kerstgeschenken. Toch verwacht de mobiele telefoonbranche dat de vraag naar multifunctionele toestellen dit jaar weer stijgt. Een mobiele telefoon is een perfect geschenk, omdat dit productsegment ongelooflijk innovatief is en er nu toestellen zijn die de meeste wensen vervullen: MP3-spelers en foto- en videocamera's zijn tegenwoordig standaard functies. De smartphones, mobiele telefoons met navigatiesystemen, mobiel internettoegang, elektronische portefeuilles en mobiele televisiefuncties maken vrijwel alles mogelijk.

Allrounders zijn in de mode
Op de kerstlijstjes van Nederlandse consumenten prijken ook compacte, multifunctionele apparaten die kunnen printen, scannen en kopiëren. Deze 'multifunction centres' behoren op het ogenblik tot de meest gevraagde artikelen die er zijn.
Eén voor alles" is ook het motto voor koffie zetten. Volautomatische apparaten die specialiteiten zoals espresso, cappuccino en latte macciato maken, zijn zeer populair. Ook de met cupjes werkende Nespresso apparaten zijn in opkomst. Het gemak van de cupjes is dat altijd de juiste, verse hoeveelheid koffie wordt gebruikt.

Design steeds belangrijker bij verzorgingsproducten
"Wellness" wordt sterk geassocieerd met “schoonheid” en “gezond leven”. Design speelt ook een steeds belangrijkere rol in het segment voor wellness- en verzorgingsproducten. Producten zoals epilators voor vrouwen hebben een aërodynamische vormgeving en zij stralen met hun pastelkleuren een heilzaam en verzorgende werking uit. Roze is de meest modieuze kleur van het seizoen in het segment van wellness- en verzorgingsproducten voor vrouwen.
De nieuwe scheerapparaten voor mannen zijn geïnspireerd op de nieuwe BMW-modellen uit de nieuwe 3- en 7-serie en zij zorgen voor een strakke, sportieve scheerbeleving. Uit statistieken blijkt dat nog steeds 40 procent van alle scheerapparaten als cadeau wordt gegeven. Mannen houden van een technisch en futuristisch uiterlijk en zij geven de voorkeur aan exclusieve en duurdere modellen. Zij zijn bereid meer dan € 300,- te besteden aan dergelijk scheerapparaten.
Kleine elektrische keukenapparaten vallen ook binnen het segment van wellness- en verzorgingsproducten. Bijvoorbeeld vruchtenpersen, die ideaal zijn om eenvoudig en gemakkelijk vers en vitaminerijk vruchtensap te maken, wat perfect past in de trend om gezonder te leven.

ElectronicPartner Nederland
ElectronicPartner Nederland B.V. is met ruim 270 aangesloten winkels in Nederland en bijna 7.000 winkels in Europa een toonaangevende organisatie voor de consumenten- en huishoud elektronicabranche. EP: bestaat uit de formules EP:, ServicePartner en Sprinter Elektro en levert de aangesloten zelfstandige detaillisten diensten op het gebied van inkoop, distributie, reclame en marketing, opleiding en training, automatisering en marktonderzoek.

Trefwoorden: Bruingoed, Consumentenelectronica, Digitale Camera, Electronicpartner, Fotografie, Gsm, Lcd, Mobiel, Multimedia, Plasma, Retail, Witgoed,