Nieuwe winkelformule en expansie voor ElectronicPartner

Door: Electronicpartner Nederland  29-11-2007
Trefwoorden: Computer, Elektronica, Multimedia

In het eerste kwartaal verwelkomt ElectronicPartner haar 100e EP:Winkel, voorspelt directeur Evert C. Meeuwissen. In 2008 moet de teller op 115 winkels staan en in 2009 zelfs op 150. Maar niet alleen voor de EP:Formule. Onder ElectronicPartner vallen ook ruim 80 ServicePartner en Sprinter Elektro winkels en ruim 100 zelfstandige inkoopleden. De bedoeling is in 2008 te groeien van 290 naar 330 winkeldeuren. ElectronicPartner trekt hiervoor een extra acquisiteur aan, waardoor het acquisitieteam tot twee man is uitgebreid.

Samenwerking computer- en fotomarkt
Om deze groei te bereiken, ziet de organisatie naast groei binnen de ERT vooral ook kansen op de computer- en fotomarkt. Jack Jobing, commercieel manager bij ElectronicPartner: “Computer- en fotozaken merken dat de consument van ze verwacht dat ze ook aanverwante bruingoed en multimediaproducten zoals digitale camera’s, navigatiesystemen en telefoons te verkopen. Ze hebben hier echter vaak te weinig kennis van en ook niet de juiste inkoopcontacten. Zo’n 76 procent van de winkels in de computerbranche is niet bij een keten of inkooporganisatie aangesloten. Een enorme markt die wij kunnen bedienen met de juiste producten en inkoopvoordelen. Een goed voorbeeld is ons digitaal meubel concept met narrow casting. Vanuit het hoofdkantoor wordt het assortiment en bijpassende accessoires op het meubel bijgehouden. Hier hoeft de ondernemer zich niet druk over te maken. Als de consument een product op het meubel oppakt, verschijnt op de LCD in het meubel automatisch de specificaties, prijs en accessoires. Zelfs het afsluiten van telefoonabonnementen is kinderspel. Zo nemen we de ondernemer een hoop zorgen uit handen. Van elke productgroep op het meubel bieden we tien producten aan. Zo maken wij de keuze voor de consument een stuk eenvoudiger. Die ziet door het grote aanbod vaak door de bomen het bos niet meer.”

Daarnaast versterkt ElectronicPartner haar huidige formules. Directeur Evert C. Meeuwissen: “Het optimaliseren van category management in alle EP:Winkels en het interactieve multimediale meubel versterken de positie naar de leveranciers en geeft onze ondernemers extra omzet en marge. Ook willen we steeds meer producten via ons magazijn in Duitsland leveren, zodat we niet afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van leveranciers en de leveranciers tegelijkertijd verzekerd zijn van een grote afname. Kortom: we blijven ons ontwikkelen van een inkooporganisatie naar een retailorganisatie die haar zelfstandige ondernemers steeds meer toegevoegde waarde biedt.”

De meer op installatie en productservice gerichte ServicePartner en Sprinter Elektro winkels worden samengevoegd en gaan in de toekomst onder de noemer ServicePartner verder. De formule groeit hierdoor naar ruim 80 winkels. Door intensieve begeleiding, training en meer reclame-uitingen, wil ElectronicPartner de groei en positie van deze formule verder versterken.

Exclusiviteit en lifestyle bij EP:FirstClass
Ook de nieuwe bruingoedformule van ElectronicPartner, EP:FirstClass zal nieuwe leden trekken, al is dat niet de hoofdreden een nieuwe lijn te starten. Jobing: “EP:First Class wordt een exclusieve lijn voor audio- en videospeciaalzaken en richt zich op de topmarkt plasma-en LCD tv’s, DVD, audio, tv-meubels en luidsprekers van een beperkt aantal geselecteerde merken. We merkten dat onze in bruingoed gespecialiseerde winkels in de huidige formules niet optimaal uit de verf kwamen omdat er geen gezamenlijk concept achter zat. De echte audioliefhebber wil naar een gespecialiseerde winkel, waar alles klopt. Naast deskundigheid,wordt sfeer en het gevoel dat de consument bij de winkel heeft steeds belangrijker. Met EP:First Class willen we de consument en onze leden een concept bieden met ultieme aandacht voor lifestyle, sfeer, aantrekkelijkheid en persoonlijke aandacht. Precies wat deze groep consumenten zoekt. ”

De inrichting van de EP:FirstClass winkels zal modern, rustig, open en minimalistisch zijn. Jobing: “Veel wit afgewisseld met groen en warm stijlvol hout, waarin veel aandacht wordt besteed aan de juiste presentatie van de producten. Iedere winkel krijgt een luisterruimte die door moderne technieken wel transparant zal zijn.”
In 2008 moeten de eerste 5 winkels geopend zijn. In 2011 moet de formule EP:FirstClass 35 winkeldeuren tellen.

Trefwoorden: Camera Digital Still, Computer, Consumentenelektronica, Digitale Camera, Electronicpartner, Elektronica, Multimedia,