MAN ProfiDrive chauffeursdag ontzorgt vervoerder en chauffeur bij verplichte nascholing (code 95)

MAN ProfiDrive chauffeursdag ontzorgt vervoerder en chauffeur bij verplichte nascholing (code 95) van Man Truck & Bus

Door: Man Truck & Bus  05-12-2011
Trefwoorden: man, MAN Truck & Bus b.v.

   Vianen, december 2012 – De einddatum van de eerste verplichte nascholing voor beroepschauffeurs in het kader van de Richtlijn vakbekwaamheid (code 95) komt snel naderbij. Deze richtlijn, met als doel de verkeersveiligheid te verhogen en het milieu te sparen, ging op 8 september 2009 in voor de chauffeurs van vrachtauto’s boven de 7,5 ton GVW. Dit betekent dat zij uiterlijk op 9 september 2016 de 35 uur verplichte nascholing gevolgd moet hebben. Naar schatting van het CBR vallen in ons land 162.000 beroepschauffeurs onder deze Europese nascholingsverplichting. Dit vermenigvuldigt met de 35 uren maakt dat er in totaal 810 duizend nascholingsdagen van zeven uur gevolgd moeten worden. Daarvan zijn er tot en met het derde kwartaal 2011 precies 178.692 gevolgd. Het niet volgen van deze nascholing heeft tot gevolg dat de chauffeur zijn/haar vak in principe vanaf de genoemde data niet langer beroepsmatig mag uitvoeren.   “Duidelijke cijfers die aangeven dat er de komende tijd nog veel trainingsdagen gemaakt moeten worden”, stelt Marcel Mous, Product Manager Services bij MAN Truck & Bus. “Met onze MAN ProfiDrive chauffeurstrainingen, die wij sinds twee jaar samen met het ANWB Test- en Trainingcentrum organiseren, bieden wij tal van mogelijkheden die aan de Europese richtlijnen voldoen. In vergelijking met vorig jaar zien wij nu al een verdubbeling van het aantal trainingsdagen. Daaruit blijkt dat steeds meer ondernemers en chauffeurs doordrongen raken van de verplichting en kiezen voor de zorgvrije aanpak die ProfiDrive chauffeurstrainingen hen via de MAN truckdealer biedt. Wij bieden zowel praktijk- als theoriecursussen aan met een duidelijke link naar de dagelijkse praktijk en uiteraard gericht op het veiliger, zuiniger en milieubewuster rijden met een truck of bus. Zaken die ook invloed hebben op het terugdringen van de dagelijkse gebruikskosten en een verhoging van de winstgevendheid.”    Alex Stuivenberg is verkoopadviseur bij MAN-dealer Sommerauer in het Groningse Westerbroek en wist inmiddels vele ondernemers en chauffeurs in zijn regio te interesseren voor de MAN ProfiDrive chauffeurstrainingen. “Als bedrijfswagendealer zijn wij leverancier van de MAN truck en alles dat daar direct mee te maken heeft. Daartoe behoort ook het servicepakket waarmee je een vervoerder kunt ontzorgen. Onderdeel daarvan is tegenwoordig zeker de verplichte nascholing. Voor veel ondernemers en chauffeurs is dat nog een onbekend traject en wanneer wij hen daarin de helpende hand kunnen bieden, nemen ze die eigenlijk altijd aan. Op basis van onze vertrouwensband met de klant kiezen wij met elkaar voor de pasklare opties binnen het MAN ProfiDrive trainingsprogramma. Voor hen biedt dat de zekerheid een juiste cursus te volgen, die uiteraard voldoet aan alle gestelde regels. Zij hoeven zich niet te verdiepen in het grote aanbod aan mogelijkheden die deze markt te bieden heeft. Wij weten uit de dagelijkse praktijk waar de klant naar zoekt en kunnen in die richting ook adviseren. De locatie van de ANWB in Lelystad ligt ook vanuit het Hoge Noorden op een redelijke afstand. Wat wij verder van de cursisten horen is dat er hier sprake is van een gevarieerd programma, waarbij zowel theorie en praktijk op een goede manier met elkaar afgewisseld worden.”   Recent bezochten 65 relaties van Sommerauer, samen met 35 andere MAN-relaties een chauffeursdag met een mix aan onderdelen. Naast de theoretische kennis over de digitale tachograaf, lading zekeren en schadepreventie, bestond deze dag uit een praktijk onderdeel met manoeuvreren op een trekker/oplegger en een bakwagen, maar ook een remoefening op een glad hellend vlak. Een van de deelnemers is  de 41-jarige Tonny Pater, hij is er voor de tweede keer bij. Als eigen rijder heeft hij een drie jaar oude MAN TGX 18.440 trekker en rijdt levensmiddelen met een tankwagen van Burgler in Nordhorn. “Ik rijd al 21 jaar en de jaren dat ik voor mijzelf rijd doe ik dat met een MAN. Ik ben hier vorig jaar ook geweest en heb na deze dag dus 14 uur staan. De rest plan ik voor de komende jaren in. Ieder jaar een dag moet voldoende zijn. Het mooie van deze oplossing is dat mijn MAN-dealer het regelt en een dag voor mij inplant. Zelf hoef ik verder nergens achteraan. Dat is makkelijk, want ik heb het al druk genoeg. Je hebt hier een plekje en het programma voldoet aan de regels en ook de auto’s zijn keurig geregeld. Daarnaast is het ook leuk, want je bent hier met jongens uit de streek. Dat schept een band, zeker wanneer je ieder jaar met elkaar hier naar toe gaat.”   Een van de veertien man die hier namens VanCalker Grondverzet en Transport uit Kolham is, heet Harm(Harry) Schipper. “Ik rijd dagelijks op een 3-assige MAN 28.400 6x6 kipper met autolaadloskraan in de wegenbouw en het diepladervervoer van de machines. Voor mij is dit het eerste keer en ik moet zeggen dat ik het leuker vind dan verwacht. Dat komt ook omdat je zowel in het lokaal als op de truck zit. Wij zijn hier met veertien man van ons bedrijf en dat maakt het ook wel gezelliger. Het leuke is dat je van de instructeurs vaak dingen hoort die je iedere dag tegen de jonge garde zegt. Zij trekken mijn woorden dan nog wel eens in twijfel, maar hier word ik gesterkt in wat ik zeg. Verder is het absoluut leerzaam en dus nuttig.”   CONSEQUENT EFFICIËNT: bedrijfswagens van MAN De transport- en verkeersdichtheid op het Europese wegennet neemt verder toe. Tegelijkertijd maken de schaarser wordende energiebronnen vervoer duurder. Als een van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtauto’s en bussen levert MAN Truck & Bus AG. een wezenlijke bijdrage aan de voortdurende stijging van de transport-efficiency. MAN biedt daarvoor een omvangrijk programma aan dat de exploitatiekosten (Total Cost of Ownership) vermindert. Transport-efficiency ontziet het milieu en is een meerwaarde voor onze klanten.

Trefwoorden: man, MAN Truck & Bus b.v.

Contact Man Truck & Bus

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share