Omzet Miele opnieuw gegroeid

Omzet Miele opnieuw gegroeid van Miele Nederland B.V.

Door: Miele Nederland B.V.  05-10-2011
Trefwoorden: Nederland, Miele

2,95 miljard euro omzet in het afgelopen boekjaar

Omzet Miele opnieuw gegroeid

Het Duitse familiebedrijf Miele is opnieuw gegroeid. De wereldwijd leidende producent van premium huishoudelijke apparatuur behaalde in het boekjaar 2010/2011, dat op 30 juni 2011 afliep, een omzet van 2,95 miljard euro. Dat komt overeen met een groei van vier procent. Met meer dan 16.600 mensen, die over de hele wereld voor de Miele-groep werken, ligt het aantal werknemers constant op een hoog niveau. Evenals in voorgaande jaren geven talrijke onderscheidingen voor productkwaliteit, klanttevredenheid en design blijk van het uitstekende merkimago van het bedrijf.

„In een markt die in veel landen nog steeds moeilijk is, heeft Miele zich als geheel overtuigend staande gehouden”, zegt financieel directeur Olaf Bartsch. „De recent bereikte groei wordt vooral door onze grote overzeese markten en door Duitsland en zijn buurlanden gedragen”, vervolgt Bartsch. Op de Duitse markt groeide Miele met 26 miljoen naar 865 miljoen euro, wat een toename van drie procent betekent. Daarmee ligt het aandeel van Duitsland in de wereldwijde omzet bijna constant op 29,6 procent (vorig jaar: 29,9 procent). Positief was ook de opleving van de handel in de Scandinavische landen. Bij de productgroepen nam vooral de omzet in hoogwaardige inbouwapparaten een aanzienlijke groei door.

Miele-directie: „gematigd vertrouwen” voor het boekjaar 2011/2012
Het actuele boekjaar 2011/2012 bekijkt de uit vijf personen bestaande directie van het bedrijf met gematigd vertrouwen. „Momenteel zorgt de schuldencrises van enkele Euro-landen en de zorgen over de conjunctuur in de VS niet alleen voor onzekerheid op de financiële markten, maar ook bij de consumenten”, zegt algemeen directeur Dr. Markus Miele. „Deze trend was al in de afgelopen maanden te merken en zou sterker kunnen worden.” Aan de andere kant wordt volgens de heer Miele steeds weer bevestigd dat juist in economisch moeilijke tijden sterke en betrouwbare merken goed presteren. „Voor veel mensen overal ter wereld staat Miele voor kwaliteit en betrouwbaarheid, soliditeit en duurzaamheid”, zegt algemeen directeur Dr. Reinhard Zinkann, „dit vertrouwen steeds opnieuw rechtvaardigen, is de kern van onze bedrijfsfilosofie.”

Op dit moment is Miele zeer goed voorbereid om van de op de middellange en lange termijn groeiende wereldwijde vraag naar hoogwaardige huishoudelijke apparaten en professionele apparaten optimaal te profiteren. Met een omvangrijk assortiment van duurzame consumentenproducten is de Miele-groep op alle continenten aanwezig en merendeels wereldwijd marktleider in het bovenste prijssegment. 

Bovendien is er de strategisch belangrijke groep Miele Professional, met wasautomaten en afwasautomaten voor professioneel gebruik en reinigings-, desinfectie- en sterilisatieautomaten voor medische instrumenten en laboratoriumtechniek. De omzet van Miele Professional kwam in dit boekjaar met 307 miljoen euro voor het eerst boven de grens van 300 miljoen. Het huidige aandeel van Miele Professional aan de totale omzet bedraagt elf procent, met een stijgende tendens. Momenteel ligt het zwaartepunt qua investeringen op dit gebied bij de medische techniek, waarbij Miele Professional zich van pure leverancier van apparatuur tot een veelomvattende systeemaanbieder voor klinieken en medische praktijken heeft ontwikkeld. Deze ontwikkeling werd voltooid met de introductie van de eerste grote sterilisatoren van Miele afgelopen november op de beurs voor medische techniek in Düsseldorf, de Medica.

Geïnvesteerd in innovatie en groei
In totaal heeft de Miele-groep in het afgelopen boekjaar 114 miljoen euro geïnvesteerd. Het zwaartepunt bij de binnenlandse investeringen lag vooral op de uitbreiding en modernisering van de productie in de fabrieken in Bielefeld, Gütersloh en Oelde (Duitsland). Voor de productie van de nieuwe grote sterilisatoren werd in de Oostenrijkse fabriek in Bürmoos een compleet nieuwe productiehal gebouwd.

Het aantal medewerkers wereldwijd bedraagt nu 16.624; 0,4 procent meer dan vorig jaar (peildatum 30 juni 2011). In Duitsland werken 10.302 mensen (vorig jaar: 10.324). Momenteel lopen bij Miele in Duitsland 505 jonge mensen stage voor 37 verschillende beroepen. Hiervan sluiten ongeveer 100 een van de 14 tweeledige opleidingen af, die een combinatie vormen van een opleiding in de praktijk van het bedrijfsleven en een studie met een bachelortitel in vakken als werktuigbouwkunde, elektrotechniek, bedrijfseconomie of als ingenieur met tevens een economische opleiding.

Weer meer dynamiek in het buitenland
Buiten Duitsland behaalde Miele met een omzet van € 2,06 miljard een groei van 4,6 procent. De ontwikkeling daar blijft echter, overeenkomstig met het conjunctuurverloop, variabel. Zo was de handel in Centraal Europa en Noord-Europa bijna overal bevredigend. Dat geldt ook voor de overzeese markten zoals de VS, Canada, Hongkong, Singapore of Zuid-Korea, waar de groei deels een getal van twee cijfers bedraagt. Daarentegen lijden de landen in Zuid-Europa, evenals Ierland onder de actuele ontwikkelingen met betrekking tot de schuldencrisis in deze landen. Wereldwijd heeft Miele momenteel eigen verkoopmaatschappijen in 47 landen en bovendien nog ongeveer 50 importeurs. In dit boekjaar is de pas opgerichte verkoopmaatschappij Maleisië haar werk begonnen. In meer dan 50 metropolen over de hele wereld zorgen elegante showrooms ('Miele Galleries') dat de wereld van het merk Miele live en uit eerste hand ervaren kan worden. De nieuwste vestigingen in dit boekjaar zijn Brno (Tschechië), Santiago, Seattle, Shanghai, Sydney, Vejle (Denemarken)  en Berlijn. Het nieuwe vlaggenschip van Miele in de Duitse hoofdstad bevindt zich op de hoek Unter den Linden/Friedrichstraße. „Onze dicht bij de markt liggende verkoop- en servicestructuren en een consistente wereldwijde aanwezigheid van dit hoogwaardige merk zorgen zowel bij de handelspartners als bij consumenten voor inspiratie en identificatie”, zegt Dr. Heiner Olbrich, sinds 1 januari 2011 directeur marketing en verkoop van de Miele-groep. In deze functie is Olbrich Dr. Reto Bazzi opgevolgd, die per 31 maart 2011 met pensioen ging.

Energie besparen
Naast de focus op de geschikte distributie zorgen vooral nieuwe producten en technologieën voor groei-impulsen. Zoals de snelste, volledig integreerbare afwasautomaat ter wereld en verdere ontwikkelingen bij kookplaten, stofzuigers en koffieautomaten. Innovatief leider op het gebied van wasbehandeling kan Miele zich noemen door  bijvoorbeeld gepatenteerde features voor automatische dosering van vloeibaar en poedervormig wasmiddel ('AutoDos'), gebruik van stoom ('SteamCare') of de weergave van het actuele energie- en waterverbruik, die in deze combinatie alleen door Miele geleverd worden. De warmtepompdroger T 8827 WP EcoComfort van Miele is gelet op aanschafkosten, levensduur en energieverbruik het voordeligste apparaat in de markt – bevestigd door het ecologisch instituut met een gedetailleerde vergelijkende test. Op de vakbeurs IFA 2010 in Berlijj had Miele de eerste huishoudelijke apparaten ter wereld gepresenteerd, die automatisch starten, als de energie het voordeligste is (smart grid). Dit jaar volgt de combinatie van Miele-apparaten geschikt voor smart grid, met direct gebruik van zonne-energie. Miele speelt bovendien een voortrekkersrol met wasautomaten en afwasautomaten, die op warm water aangesloten kunnen worden. „Geen andere producent staat in zo'n  hoge mate voor het besparen van energie en tegelijkertijd het grootste comfort en de beste resultaten bieden”, vat de Directeur Techniek Dr. Eduard Sailer samen.

Onderscheidingen voor merkimago, kwaliteit en design
De premium positie van het bedrijf wordt evenals in de voorgaande jaren afgerond door een serie onafhankelijke studies, enquêtes onder klanten en beslissingen van gerenommeerde jury's in binnen- en buitenland. Zo hebben de Duitse consumenten Miele over alle branches en landen van herkomst opnieuw tot het een na beste merk gekozen. Hetzelfde resultaat behaalde Miele ook in de categorie 'beste bedrijfsmerk'. Initiatiefnemers van de studie 'best brands' zijn onder andere de 'Gesellschaft für Konsumforschung (GfK)' en de 'Markenverband'. Als enige producent van huishoudelijke apparaten behoort Miele sinds 2005 onafgebroken tot de top tien van beste productmerken en behaalde in 2009 zelfs de eerste plaats. In het vijfde opeenvolgende jaar behoort Miele bovendien tot de beste vijf merken.

Het Engelse consumentenblad 'Which? Magazine' onderscheidde Miele in vijf categorieën als betrouwbaarste merk voor huishoudelijke apparaten ('Most Reliable Domestic Appliance Brand'). De consumenten uit Australië kozen Miele tot het beste merk wasautomaten ('Best Washing Machine Brand', uitgeroepen door het gerespecteerde consumentenmagazine 'CHOICE'). Bij het onderzoek in de VS van de J.D. Powers Association, bezet Miele bij de productgroep afwasautomaten voor de tweede keer op rij de eerste plaats. Daarbij kwamen alleen in Duitsland al meer dan tien onderscheidingen voor uitstekend productdesign - waarbij de afwasautomaat G 5935 SCi XXL met de 'red dot design award' en de 'iF product design award' meteen twee van de meest begeerde prijzen kreeg.  De apparaten van Miele scoren dus niet alleen op prestatie, betrouwbaarheid en energiebesparing, maar ook op vormgeving - wat vooral bij de inbouwapparaten door de consument als een belangrijk onderscheidend criterium wordt beschouwd.

Over Miele
Miele is de wereldwijd leidende aanbieder van premium huishoudelijke apparaten op het gebied van koken, bakken, stomen, koelen en vriezen, koffiezetten, afwassen, wassen, drogen, strijken en stofzuigen. Miele levert bovendien afwasautomaten, wasautomaten en wasdrogers voor professioneel gebruik zoals reinigings-, desinfectie- en sterilisatieapparaten voor medische instellingen en laboratoria (Miele Professional).

Het in 1899 opgerichte bedrijf heeft acht productielocaties in Duitsland en een fabriek in Oostenrijk, Tsjechië, China en Roemenië. De omzet bedroeg in het boekjaar 2010/2011 ongeveer 2,95 miljard euro, waarvan 70 procent voor rekening van het buitenland komt. In bijna 100 landen heeft Miele eigen verkoopmaatschappijen of importeurs. Wereldwijd werken er bij dit door de vierde generatie geleide familiebedrijf ruim 16.500 mensen, waarvan tweederde in Duitsland. Het hoofdkantoor van het bedrijf bevindt zich in het Duitse Gütersloh (Westfalen). In Nederland is Miele gevestigd aan de Limiet 2 te Vianen. Kijk voor meer informatie over Miele Nederland op www.miele.nl of volg Miele op facebook.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Noot voor de redactie
De fotobijschriften vindt u op deze pagina. Bij vermelding aan de naam Miele zijn aan het afdrukken van de foto's geen kosten verbonden. Voor nadere informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:
Miele Nederland B.V.
De heer R.G. Bakker
Postbus 166
4130 ED Vianen
Telefoon: +31 (0)347 37 85 41
E-mail:

Fotobijschrift:
De hoofddirectie van Miele & Cie. KG. V.l.n.r.: Dr. Eduard Sailer, Dr. Markus Miele, Olaf Bartsch, Dr. Reinhard Zinkann en Dr. Heiner Olbrich  

Trefwoorden: Miele, Nederland

Contact Miele Nederland B.V.

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share

Ander nieuws en updates van Miele Nederland B.V.

Nieuwe vrijstaande koffieautomaat van Miele van Miele Nederland B.V. thumbnail
05-04-2012

Nieuwe vrijstaande koffieautomaat van Miele

 Nieuwe vrijstaande koffieautomaat van Miele


Nieuwe vrijstaande koffieautomaat van Miele van Miele Nederland B.V. thumbnail
05-04-2012

Nieuwe vrijstaande koffieautomaat van Miele

Een jaar na de succesvolle introductie van de CM5-serie vrijstaande koffieautomaten introduceert Miele een compleet vernieuwd model: de CM 5200.


Nieuwe marktstrategie van Miele van Miele Nederland B.V. thumbnail
20-10-2011

Nieuwe marktstrategie van Miele

  Nieuwe marktstrategie van Miele


Keramische HiLight-kookplaten van Miele met ExtraSpeed van Miele Nederland B.V. thumbnail
29-09-2011

Keramische HiLight-kookplaten van Miele met ExtraSpeed

Miele Nederland introduceert keramische HiLight-kookplaten met de functie ExtraSpeed, waardoor nog snellere opwarmtijden worden bereikt dan al mogelijk was.


Workshop Taarten van Abel bij Miele van Miele Nederland B.V. thumbnail
28-09-2011

Workshop Taarten van Abel bij Miele

Miele Nederland biedt in november workshops aan met de leukste taartenbakker van Nederland: Abel. 


Miele Catwalk 2011 overtreft verwachtingen van Miele Nederland B.V. thumbnail
16-09-2011

Miele Catwalk 2011 overtreft verwachtingen

Miele Catwalk 2011 overtreft verwachtingen



Miele maakt finalisten model contest bekend van Miele Nederland B.V. thumbnail
10-08-2011

Miele maakt finalisten model contest bekend

Miele Nederland maakte op 9 augustus de tien finalisten bekend van de model contest 'Couturier Mart Visser zoekt een bruid'.


ExclusiveCare van Miele van Miele Nederland B.V. thumbnail
27-06-2011

ExclusiveCare van Miele

ExclusiveCare van Miele: deze service biedt de consument de mogelijkheid Miele-apparaten te laten controleren en professioneel te laten reinigen door een Miele-servicetechnicus.


Danie Bles showt Mix & Match-trends tijdens Miele Catwalk van Miele Nederland B.V. thumbnail
22-06-2011

Danie Bles showt Mix & Match-trends tijdens Miele Catwalk

Styliste Danie Bles toont dit jaar haar Mix & Match Show tijdens de tweede editie van de Miele Catwalk op 15 en 16 september 2011 in het Miele Inspirience Centre te Vianen.


Miele-afzuigkappen met meerzone randafzuiging van Miele Nederland B.V. thumbnail
16-06-2011

Miele-afzuigkappen met meerzone randafzuiging

Miele introduceert een serie afzuigkappen met meerzone randafzuiging, een dertig procent betere vetafscheiding, eenvoudige reiniging en nauwelijks condensvorming.