Stadspas Eindhoven Groot Succes

Stadspas Eindhoven Groot Succes van Hsb Identification

Door: Hsb Identification  08-04-2009
Trefwoorden: Ict, Identificatie, Cardcare

De stadspas Eindhoven, die de gemeente heeft ontwikkeld in nauwe samenwerking met HSB identification, blijkt een groot succes. Naast de uitreiking van de pas aan alle 210.000 eigen inwoners zijn nu al meer dan 17.000 passen uitgereikt aan personen buiten de gemeente. De contactloze chipkaart wordt ingezet bij een groot aantal gemeentelijke en openbare voorzieningen, zoals openbaar vervoer, bibliotheken, milieustraten, afvalcontainers, toegang tot gebouwen en sportfaciliteiten. Ten behoeve van de uitgifte en het beheer van de stadspassen is het webbased CardCare® kaartmanagement platform gebruikt. Voor de gemeente Eindhoven is een verbetering van de relatie met haar inwoners en verhoging van het serviceniveau het uitgangspunt voor deze stadspas.

Binnen de gemeente Eindhoven hebben alle inwoners de beschikking over de nieuwe, persoonsgebonden stadspas. Kinderen t/m 12 jaar en 65-plussers uit Eindhoven hebben via deze pas recht op gratis openbaar vervoer. Ook abonnementen van zwembaden, ijsbaan, bibliotheek, en fietsparkeren zijn gekoppeld aan de stadspas. Bovendien zet de gemeente Eindhoven de stadspas in op het gebied van afvalinzameling. Met deze pas hebben de burgers namelijk toegang tot de ondergrondse afvalcontainers bij hem of haar in de buurt. Bij de milieustraat fungeert de stadspas eveneens voor identificatie en toegang. Tot slot wordt de stadspas in de toekomst ook ingezet bij de parkeervergunningen.

“De stadspas levert de gemeente Eindhoven én haar inwoners veel voordelen op”, aldus Frans Kastelijn, projectmanager van de gemeente Eindhoven. “Één pas is nu voldoende voor alle inwoners, zonder stigmatiserende vooroordelen. In geval van vragen of opmerkingen, kunnen de inwoners naar één vast loket gaan. Voor de gemeente werkt de stadspas kostenbesparend. Er zijn minder administratieve kosten bij de uitgifte van één pas in plaats van – zoals in het verleden – acht passen. Uiteraard is ook de kostprijs lager dan van acht verschillende passen. Na de succesvolle introductie voor de inwoners willen we de pas nu breder gaan inzetten, bijvoorbeeld richting vrijwilligers.”

Met de stadspas, die een levensduur van circa 5 jaar heeft, brengt de gemeente de digitale informatisering bij de burgers thuis. Bovendien krijgt de gemeente een service- en communicatieplatform met haar inwoners, bedrijfsleven en bezoekers. Op de beurs Overheid & ICT (21 t/m 23 april a.s.) in Utrecht toont HSB in stand A105 alle mogelijkheden van deze multifunctionele stadspas.

Over HSB identification
HSB identification levert oplossingen voor elektronische identificatie van personen. Het bedrijf heeft meer dan 15 jaar ervaring in biometrie en chipkaart technologie. De onderneming gebruikt het bewezen kaartmanagementsysteem CardCare® voor uitgifte en beheer van stadspassen, rijkspassen en andere (chip)kaarten. Voor implementatie van complete biometrische toepassingen is het platform BioRegistrator ontwikkeld. Producten van HSB treft u onder andere aan binnen de overheid, zorg, transport en industrie. Meer informatie over de activiteiten van HSB identification is te vinden op www.hsb.nl .

Trefwoorden: Cardcare, Ict, Identificatie, Kaart Management, Rijkspas, Stadspas,