Vraag naar leiders groter dan ooit

Vraag naar leiders groter dan ooit van Hay Group

Door: Hay Group  11-12-2007
Trefwoorden: Manager, Talentontwikkeling, Leiderschapsontwikkeling

Zeist, 11 december 2007. Er is sprake van een wereldwijd tekort aan leiders in bedrijven. Hierdoor is de vraag naar jonge leiderschapstalenten groter dan ooit. Dit blijkt uit de vanmorgen gepresenteerde studie The Best Companies for Leaders van Hay Group onder 364 CEO’s en HR managers. De studie van het internationale onderzoeks- en adviesbureau beschrijft tevens de belangrijkste kenmerken van bedrijven die er wel in slagen om leiders aan te trekken en te ontwikkelen.

In het onderzoek wordt General Electric als beste organisatie genoemd voor leiders, gevolgd door Procter & Gamble en Johnson & Johnson. Unilever staat als eerste Nederlandse bedrijf op de vierde plek. Deze organisaties slagen erin leiderschap op alle niveaus van de organisatie te ontwikkelen, managers verantwoordelijk te houden voor hun manier van leidinggeven en aandacht te geven aan de ontwikkeling van teams. Hay Group identificeert deze kenmerken als de belangrijkste succesfactoren voor de ontwikkeling van jong leiderschapstalent.

Toekomstinvestering
De studie heeft voor organisaties zowel goed nieuws als slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat deze succesfactoren om een lange termijn investering vragen. De tijd begint echter te dringen, want door de vergrijzing wordt de nood steeds hoger. Dat blijkt ook uit de 86 procent van de CEO’s en HR managers die van mening is dat de behoefte aan talentontwikkeling aanzienlijk gegroeid is in vergelijking met een aantal jaar geleden. Het goede nieuws daarentegen is dat het onderzoeks- en adviesbureau een zevental organisatiekenmerken beschrijft, dat samenhangt met de succesvolle ontwikkeling van leiderschap. Dit is voor organisaties een hulpmiddel om een hogere kwaliteit leiders op alle niveaus van de organisatie te bewerkstellingen.

“Als organisaties er zeker van willen zijn dat ze de juiste leiders op de juiste posities hebben zitten, moeten ze bereid zijn om grote investeringen te doen voor de langere termijn. Niet alleen om het toekomstige tekort aan leiderschapstalent op te vangen, maar ook om een continue groei vast te houden,” zegt Hans Hemels, Managing Director Hay Group Nederland. “Bedrijven moeten zich niet alleen zorgen maken over het tekort aan toekomstig toptalent, maar moeten zich ook bezighouden met het creëren van een goed beeld van de toekomstige rol van deze leiders om zo hun bedrijfsstrategie voort te zetten,” aldus Hemels.

Formule voor succes
In het onderzoek worden zeven manieren beschreven voor succesvolle ontwikkeling van leiderschap. Hiervan zijn er drie verantwoordelijk voor de grootste veranderingen. Als bedrijven deze elementen integreren in hun huidige bedrijfsvoering, zullen zij hun kansen vergroten om de pijplijn voor leiders vol te houden.

Hemels: “Als eerste moet de ontwikkeling van leiderschap op alle niveaus binnen een organisatie plaatsvinden. Daarnaast moeten de managers verantwoordelijk worden gehouden voor hun leidinggeven en het werkklimaat dat ze daarmee creëren. Tot slot moet er naast de individuele ontwikkeling aandacht zijn voor de ontwikkeling van teams. Zonder integratie van deze elementen verspillen organisaties geld, tijd en moeite aan successen die maar even standhouden.”

Naast deze drie succesfactoren noemt het onderzoek nog vier elementen die een positieve invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van leiderschap. Zo moet er een duidelijke analyse gemaakt worden van de rollen die de leiders in de dop in de toekomst gaan vervullen. Ook leiderschapstrainingen om de overgang naar een nieuwe leiderschapsrol te bevorderen zijn cruciaal. Hay Group geeft verder aan dat internationale werkervaring van belang is. Tot slot wijst het onderzoeksbureau op een formeel oriëntatieprogramma om nieuwe werknemers van buitenaf beter te kunnen voorbereiden op hun leiderschapspositie.

Over het onderzoek
In het jaarlijkse onderzoek naar The Best Companies for Leaders zijn in totaal 364 bedrijven opgenomen, uit een selectie van 790 bedrijven, waarvan 47 procent Europees, 31 procent Amerikaans en 15 procent Aziatisch. De overige bedrijven die in het onderzoek participeerden waren afkomstig uit Afrika en Latijns Amerika. In totaal zijn 364 CEO’s en HR managers geïnterviewd.

Hay Group
Hay Group is een wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van strategie, organisatie en Human Resources. Hay Group is meer dan zestig jaar actief in het ontwikkelen van talent en helpt organisaties beter te werken door mensen te motiveren om optimaal te presteren. Met ruim 2000 mensen, werkzaam in 88 kantoren in 47 landen, werkt Hay Group voor ruim 7000 internationale bedrijven en organisaties. Zie ook www.haygroup.nl

**NOOT voor de REDACTIE**

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Cynthia van Houten, Marketing & Communications
Tel. 030-692 99 41
E-mail: [email protected]

Trefwoorden: Leiderschapsontwikkeling, Leiderschapspotentieel, Manager, Talentontwikkeling,

Contact Hay Group

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share