Consumentengids artikel juli X Styling&Image

Door: X Styling & Image  05-08-2008

Mannen kijken soms niet eens in de spiegel maar vragen: wat vind jij?’

Bij mannen is het taboe op kleding- en stijladviezen voorbij, merkt styliste Suzi. ‘Zoals crème-pjes voor mannen inmiddels ook vrij normaal zijn.’ Maar veel mannen zitten, nog meer dan vrouwen, vast in hun gewoontes, merkt zij. ’Je moet ze echt leren om de knop om te zetten, om dingen los te laten.’
Ook Suzi krijgt steeds meer mannelijke klanten, die haar als personal shopper inschakelen. ‘Je helpt mannen anders’, vindt Suzi. ‘Ze zijn gewoon anders. Ze geven zich heel makkelijk uit handen. Soms, bij het doorpassen, dan kijken ze niet eens in de spiegel. Ze vragen meteen: wat vind jíj?’ Mannen zijn als klant wat moeilijker dan vrouwen, vindt ze. ‘Ze geven me minder informatie. Een vrouw kan vaak goed aangeven wát ze nu precies niet mooi vindt: de tuniek, of de combinatie met een broek, of de lengte van de blouse. Een man zegt soms niet meer dan ja en nee. En als je dan vraagt waaróm niet, dan weten ze dat vaak niet.’
Mannen tobben nog steeds met het fenomeen stropdas, merken zowel Dyanne Beekman en Suzi. ‘Ze hebben bij zo’n bank vaak nachtmerries van een stropdas’, merkte Dyanne tijdens een workshop voor bank-medewerkers: ‘De stropdas is een vorm van non-verbale communicatie. Als je een knalrode das omknoopt getuigt dat bijvoorbeeld van daadkracht en aanwezigheid.’
Suzi kreeg in het verleden wel de vraag wélke knoop er in een das moest. Van algemene regels over ‘hoe het hoort’ wil ze niks weten, maar: ‘Ik kan natuurlijk wel adviseren in de zin van: deze knoop oogt modern en jong en een andere variant is klassieker.’ Je kan met je kleding, ook als je per se een pak en een stropdas moet dragen, je persoonlijkheid onderstrepen, zegt Suzi. ‘Een man met een rode gezichtskleur, weinig wenkbrauw en lichtblauwe ogen moet over het algemeen geen rood overhemd aantrekken. Dan wordt het een wijnbal of een lolliepop. Maar als hij voor de juiste lichtblauw kiest geeft dat juist wel een ‘boost’. Als het klopt, oogt het fris, en dan kom je betrouwbaar en adequaat over op een klant.’
Voor intake-gesprekken spreekt ze meestal af bij de klant thuis: ‘Uit het interieur haal ik al veel informatie. Of je een dunne glazen tafel met aluminium pootjes hebt staan of een robuust houten exemplaar, dat zegt al wat over je karakter. Als je mensen thuis spreekt zijn ze in hun eigen omgeving en voelen ze zich veilig. Dan stellen ze zich meer open en zullen je dus meer informatie geven.’ Een blik in de kledingkast is natuurlijk ook een must: ‘En als ik dan allemaal zwarte pantalons en streepjesblouses zie hangen, dan weet ik wel dat iemand echt de controle wil houden en moeilijk iets los kan laten. Dan hebben ze jou dus als personal shopper nodig om zo’n garderobe iets losser te krijgen, zonder dat ze het gevoel hebben dat ze de controle kwijt zij

Mijn stylist heeft me verder geholpen’

Thomas Vink (27 jaar), eigenaar van een internet-marketingbedrijf, maakt sinds anderhalf jaar gebruik van een personal shopper, Akke-Marije van de Werf, van X Styling Image.

‘Ik heb het heel erg druk en uitstraling is erg belangrijk in mijn branche. Ik weet wel wat me staat, maar als ik in een winkel ben zie ik vooral de rekken, het lukt me niet om daar doorheen te kijken. Ik zat in een vast cirkeltje met mijn kleding, ik was echt een pakkendrager.
De branche waar ik in werk is heel jong en dynamisch, en mijn styliste heeft me echt in een andere richting geholpen. Ik ga nu netjes en casual gekleed: een nette spijkerbroek, een overhemd en een trendy jasje bijvoorbeeld. Ik zou daar zelf nooit aan hebben gedacht, maar het sluit echt veel beter aan bij onze bedrijfsfilosofie. Dat jonge en dynamische straal je zo veel meer uit.
Mijn styliste heeft me echt verder geholpen. Mijn schoenen zijn nu veel hipper, en ik draag bijvoorbeeld een velours jasje met een bloemenprint erop. Dat was vroeger voor mijn gevoel echt over het randje, maar ik ben er nu aan gewend en vindt het prima. Ik krijg veel positieve reacties, mensen vinden het echt een vooruitgang.
Ik heb mijn personeel – ik heb acht man op de weg zitten- nu ook geïnstrueerd dat ze zich meer in deze stijl moeten kleden. Mijn styliste heeft met hen gepraat. Een personal shopper kunnen ze zich natuurlijk niet allemaal veroorloven en dat hoeft ook niet: ze weten de richting.’

Kader 4:
Hoe werkt een kleuradvies:

Akke-Marije van de Werf van X Styling en Image werkt netzoals veel van haar collega’s met de ‘vier-seizoenen-types’. ,,Maar ik zeg altijd: het is geen wét, het is een rode draad. Het is ter ondersteuning. Als iemand graag blauw draagt en zich daar happy in voelt, moet ‘ie dat gewoon doen. Groen staat misschien beter, maar blauw kán wel. En het is natuurlijk belangrijk welke tint blauw dan precies.”
Bij kleuradviezen werkt een adviseur met ‘kleurendoeken’ die bij het gezicht worden gehouden. Gelaatskleur en (originele) haarkleur spelen daarbij een belangrijke rol. Na afloop van een kleurensessie krijgt een klant een persoonlijk kleurenpaspoort mee.
Kleuradviseurs werken vaak met een methode die gebaseerd is op het werk van Johannes Itten, een Zwitserse kunstpedagoog. Hij gaf zijn studenten in de jaren twintig van de vorige eeuw de opdracht iets te schilderen met kleuren die hij of zij als harmonieus beschouwde. Het verhaal gaat dat Itten na afloop, zonder te weten wie wat had geschilderd, snel de juiste mensen met de juiste werkstukken combineerde. Dat had te maken met een indeling in kleurgroepen die hij naar de seizoenen noemde: lente, zomer, herfst en winter.

‘Als uw uiterlijk boekdelen spreekt, hoeft u minder energie in verbale uitingen te stoppen’.
‘U krijgt nooit een tweede kans om een goede eerste indruk te maken’.
‘Nooit meer een miskoop’
Wie op internet zoekt naar professionals die stijl- kleding- en kleuradviezen geven, kan kiezen uit vele tientallen sites, en de adviezen vliegen je om de oren. Het aanbod is gigantisch en varieert van een persoonlijk kleuradvies van anderhalf uur tot een personal shopper die maandelijks nieuwe kledingstukken voor je aanschaft. Hoeveel verschil de juiste kleding in de juiste kleur kan maken voor de indruk die je maakt, kunnen we wekelijks op televisie zien in programma’s als Passion For Fashion en varianten op What Not To Wear, van BBC-stijlgoeroes Trinny Woodall en Susannah Constantine. Het is mogelijk om van een onopvallende slodderige huismoeder te veranderen in een hippe vrouw-van-de-wereld, blijkt keer op keer. Als je maar de juiste kleding, het juiste kapsel en uitgekiende make-up combineert.
Ze heeft het drukker dan ooit, zegt Dyanne Beekman, tot voor kort presentatrice van het populaire Passion for Fashion. Haar site, www.dyannebeekman.nl, trekt 30.000 bezoekers per maand. Nederlanders zijn steeds meer bezig met ‘wie ben ik en wat wil ik uitstralen, en klopt dat met elkaar’, volgens haar. Dyanne: ‘En de verkoopster in de winkel vertrouwen we niet. Dat is echt een groot probleem en daarom schakelen mensen professionals in.’
Zelf vindt ze dat Nederlanders zich vaak ‘te praktisch’ kleden. ‘We kijken ’s ochtends of het regent of juist warm is, en daar passen we onze kleding op aan. We zouden moeten kijken naar: wat willen we uitstralen en wie gaan we tegenkomen vandaag.’ Dyanne hecht niet veel waarde aan alle bureaus die kleuradviezen geven, zegt ze: ‘Dat is echt zo’n grove richtlijn en bovendien een momentopname. Als je een avond veel alcohol op hebt of weinig hebt geslapen is dat echt van invloed op je gelaatskleur.’ Ze kent het fenomeen: vrouwen die een kleuradvies hebben laten doen en met hun persoonlijke kleurenpaspoort langs de winkels gaan: ‘En als bordeauxrood dan een seizoen niet ‘in’ is, schieten ze in de stress.’ Dyanne: ‘Ik zeg altijd: ga voor de spiegel staan, zoek naar je mooie punten en probeer die te accentueren. Veel mensen werken net andersom: ze camoufleren. Met een enorme riem om hun heup proberen ze hun buik te camoufleren maar die riem is dan zo nadrukkelijk aanwezig dat je sowieso naar die buik kijkt en niet meer naar die mooie ogen.’ Jongeren zijn zich over het algemeen goed bewust van hun eigen imago en weten prima wat hen staat, merkt Dyanne. ‘Ze letten goed op, bestellen in no time via internet het juiste t-shirt, ook al moet het uit Japan komen: ik denk dat mijn vak over 40 jaar is uitgestorven.’
Als personal shopper moet je erop letten dat vorm en inhoud met elkaar kloppen, zegt Suzi Vasques-Dias. Oftewel het gaat om de juiste combinatie van uitstraling en persoonlijkheid. ‘Als je timide bent, maar je wilt in je werk wat daadkrachtiger overkomen, dan probeer ik om meer power aan je te geven door kleding. Maar niet zo sterk dat je persoonlijkheid wordt overruled.’ Ze kreeg ooit te maken met een klant ‘type nerd, zeg maar’ die met foto’s van Brad Pitt en Robbie Williams-achtige types aan kwam zetten: die looks wilde hij ook. Suzi: ‘Ik vind dat je dan te ver van iemands persoonlijkheid af gaat zitten, dan streef je je doel voorbij. Het kán wel, maar het klopt niet.’ En als het wél klopt, dan moet je er vanaf blijven, vindt ze: ‘Een Antilliaanse vrouw met een fantastische dikke kont die in een strakke witte legging loopt, je ziet putten en rollen maar zij loopt daar fantastisch mooi te wezen met haar kin omhoog, daar moet je toch helemaal niks aan doen? Die vrouw voelt zich ijzersterk, wie ben ik dan om te zeggen: ‘maar het kleedt niet af, hoor.’