Occasion Auto Import uit Duitsland en België is lonend

Door: Noyons Trading  10-01-2006
Trefwoorden: Importeur

De Europese autohandel is in beweging. Niet alleen nieuwe auto’s vinden regelmatig hun weg over de grens, ook occasions worden steeds vaker naar het buitenland geëxporteerd. In 2005 vonden zo’n 280.000 auto’s een tweede leven in het buitenland. Polen, Wit-Rusland, Hongarije en Tsjechië zijn de grootste afnemers, terwijl ook de export naar de Oekraïne de laatste maanden groeit.

Bij veel Nederlandse particulieren is het echter nog niet bekend dat het ook zeer voordelig kan zijn om een gebruikte auto uit het buitenland te importeren. Met name bij jong gebruikte auto’s uit Duitsland en België zijn grote prijsverschillen te realiseren. Deze auto’s zijn 1 tot 2 jaar oud, hebben relatief weinig kilometers gereden en beschikken doorgaans nog over Europese fabrieksgarantie of een occasiongarantie. Prijsverschillen van vele duizenden euro’s zijn geen uitzondering.

“Het importeren van een gebruikte auto vergt echter nogal wat administratieve rompslomp en dit houdt de particulieren, dié al weet hebben van dit fenomeen, tegen”. Dit zegt Marc Noyons, eigenaar van NOYONS Trading in Brielle. Vanuit het businesscenter “Geuzenstaete” in Brielle houdt dit bedrijf zich al jaren bezig met het exporteren van nieuwe auto’s van Nederland naar Engeland en Duitsland. “Door de jaren heen hebben we in Europa een groot netwerk van auto importeurs en exporteurs opgebouwd”, aldus Noyons. “We constateren dat het voor steeds meer gebruikte auto’s interessant is om deze naar Nederland te importeren. Er komt echter nogal wat kijken voordat een auto op Nederlands kenteken staat. Bij de eerste gebruikte auto die we zelf uit Duitsland importeerden, merkten we hoe lastig en tijdrovend het is om een auto te registreren bij de RDW en de BPM af te dragen bij de Douane. Daarnaast is het vooraf lastig te bepalen welk bedrag aan BPM betaald dient te worden, zodat de uiteindelijke prijs van de auto een onzekere factor kan zijn”

NOYONS Trading heeft een uitgekiend systeem ontwikkeld, wat het importeren vergemakkelijkt. Tevens werkt NOYONS Trading met hetzelfde computersysteem, dat de Douane gebruikt bij het vaststellen van de BPM bij invoer. Hierdoor kan vooraf reeds bepaald worden of het voor een bepaalde auto interessant is om deze te importeren, of niet.

NOYONS Trading biedt een unieke dienst aan de Nederlandse particulier en aan het lokale Midden en Klein Bedrijf, waarbij men als tussenpersoon voor de klant een auto zoekt in het buitenland en vervolgens bij de buitenlandse dealer de beste prijs voor de klant uitonderhandelt. De klant beslist uiteindelijk zélf. Als de klant en de dealer het eens zijn over de prijs, regelt NOYONS Trading verder alles: transport naar Nederland, keuring bij de RDW en aangifte van BPM bij de Douane.
Zoals gezegd, zijn er grote voordelen te behalen: zo werd onlangs een BMW 320d Touring uit Duitsland aangeboden van November 2004. Op deze auto was het voordeel zo’n € 7.000,- ten opzichte van een vergelijkbare auto in Nederland. Het grootste voordeel dat tot nu toe voor een klant gerealiseerd is, is een bedrag van zo’n € 18.000,- op een Volkswagen Phaeton uit december 2002.

Volgens Noyons zijn deze voordelen echter alleen te behalen bij de wat duurdere auto’s. Voor een gebruikte Peugeot 206 of Volkswagen Polo zijn de kosten voor het transport en de invoer hoger dan het voordeel dat te behalen is. Marc Noyons verwacht voor 2006 een toename van het aantal auto’s dat vanuit Duitsland en België hun weg vinden naar de Nederlandse berijder.

Trefwoorden: Importeur

Contact Noyons Trading

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share