Consumentenautoriteit: ConsuWijzer ziet consument assertiever worden

Consumentenautoriteit: ConsuWijzer ziet consument assertiever worden van Consumentenautoriteit

Door: Consumentenautoriteit  31-07-2009
Trefwoorden: Consument Consumenten Consumentenautoriteit Opta Nma Consuwijzer

Steeds meer consumenten gebruiken de informatie van ConsuWijzer, het loket van de overheid voor consumenten, om zelf hun recht te halen. Het percentage consumenten dat zelf aan de slag gaat met praktische hulpmiddelen zoals voorbeeldbrieven voor het indienen van een klacht bij een bedrijf, is met zo'n 50% gestegen. In totaal werden het afgelopen halfjaar 200.000 voorbeeldbrieven en infobladen door consumenten gebruikt.

Ook het aantal webbezoeken aan ConsuWijzer.nl is, vergeleken met het eerste half jaar van 2008, meer dan verdubbeld. De teller staat nu op 2,5 miljoen webbezoeken sinds de start in oktober 2006. Volgens staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk is het goed om te zien dat consumenten actiever en assertiever worden. "Naast het aanpakken van bedrijven die consumentenregels met voeten treden, is het belangrijk dat consumenten hun rechten kennen en eenvoudig kunnen afdwingen. Dat houdt ook bedrijven scherp en zorgt voor een betere service", aldus Heemskerk.

Advies en signalen voor de toezichthouders
In 2009 ontvingen de drie toezichthouders achter ConsuWijzer, de Consumentenautoriteit, OPTA en de NMa, zo'n 60.000 vragen en klachten via hun informatieloket. Deze meldingen vormen een waardevolle bron van signalen voor de toezichthouders over waar het mis gaat in de markt en wat zij aan moeten pakken. In 2009 ontvangt het loket tot nu toe de meeste signalen over: garantie en non-conformiteit (met name in de electronicasector), werving door energiebedrijven en sms-diensten.

Populaire webpagina's
De top 5 van populaire webpagina's van ConsuWijzer.nl in 2009 is:

  • Garantie en non-conformiteit (120.700 bezoeken)
  • Energiebedrijven vergelijken en overstap (111.800 bezoeken)
  • Sms-diensten (63.700 bezoeken)
  • Energietarieven (41.200 bezoeken)
  • Telemarketing (34.100 bezoeken)

Klanttevredenheid
ConsuWijzer laat jaarlijks een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de tevredenheid van consumenten over haar dienstverlening via de kanalen telefoon, email, brief en website. Uit de onderzoeksresultaten die in 2009 bekend zijn geworden kwam naar voren dat de consument ConsuWijzer gemiddeld het rapportcijfer 7,3 geeft voor haar dienstverlening. Daarmee heeft zij de kwaliteit van haar dienstverlening weten vast te houden ten opzichte van 2008 toen het loket een 7,2 scoorde. Gebruikers beoordelen met name de klantvriendelijkheid en de duidelijkheid van de juridische adviezen per mail positief.

ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten met praktische tips en advies over zijn rechten. Het loket, dat te bereiken is via www.consuwijzer.nl en (088) 070 70 70, is een initiatief van de drie toezichthouders van het Ministerie van Economische Zaken: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).

Meer informatie
Rita Buit, plv. woordvoerder ConsuWijzer, telefoon: 070-330 59 46, mobiel: 06-31 03 57 25, e-mail: [email protected]

Trefwoorden: Consument Consumenten Consumentenautoriteit Opta Nma Consuwijzer