Consumentenautoriteit waarschuwt vakantiegangers voor misleiding door vakantieclubs

Consumentenautoriteit waarschuwt vakantiegangers voor misleiding door vakantieclubs van Consumentenautoriteit

Door: Consumentenautoriteit  18-06-2009
Trefwoorden: Consuwijzer, Consumentenautoriteit, Misleiding

De Consumentenautoriteit is vandaag gestart met een voorlichtingscampagne om vakantiegangers te waarschuwen voor misleiding door vakantieclubs. Ook roept zij op om klachten te melden bij ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid voor consumenten. Jaarlijks worden naar schatting zo'n 165.000 Nederlanders slachtoffer van misleidende en/of agressieve verkoopmethodes van lidmaatschappen voor vakantieclubs. Met name vakantiegangers op populaire vakantiebestemmingen als Griekenland en Spanje kunnen de dupe worden van malafide verkopers. Het schadebedrag bedraagt gemiddeld 1.083 euro per slachtoffer, zo bleek uit eerder onderzoek van de Consumentenautoriteit naar oneerlijke handelspraktijken.

Met een lidmaatschap koop je toegang tot een speciaal reserveringssysteem waar je 'goedkope' vakanties kunt boeken. In tegenstelling tot bij timesharing, bestaan voor de meeste vormen van deze lidmaatschappen nog geen Europese regels die de consument beschermen in geval van misleiding. Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Men blijkt soms duizenden euro's kwijt te zijn aan een waardeloos product. Daarvoor willen wij consumenten via ConsuWijzer waarschuwen. Door klachten te melden bij ConsuWijzer kunnen wij bovendien handhavingsverzoeken indienen bij toezichthouders in andere EU-landen. Met deze combinatie van voorlichting en handhaving willen wij de positie van de consument versterken".

Vakantiegangers worden vaak op straat benaderd. Ze ontvangen bijvoorbeeld een kraslot waarmee ze standaard een prijs winnen zoals een gratis vakantie. Om de prijs in ontvangst te nemen wordt men meegenomen naar een (afgelegen) zaaltje. Ter plekke proberen de verkopers de consument het contract te laten tekenen en een aanbetaling te doen. Vakantiegangers die ter plekke ingaan op het lidmaatschap doen dat meestal onder druk van de verkoper. Eenmaal thuis blijkt het aanbod vaak veel minder mooi dan voorgespiegeld. Zo kan het aantal vakanties dat je kunt boeken erg beperkt zijn, de beschikbaarheid slecht en in veel gevallen niet zo goedkoop als in de verkoopdemonstratie gemeld. Ook kun je het meerjarige lidmaatschap meestal niet doorverkopen terwijl ook dat beloofd was. Op www.consuwijzer.nl staat sinds vandaag uitgebreide informatie over vakantieclubs, met daarin onder andere informatie en adviezen om spijtaankopen te voorkomen. Ook waarschuwt ConsuWijzer via uiteenlopende media Nederlandse vakantiegangers voor deze misleidende verkooppraktijken.

Vakantieclubs aandachtsgebied Consumentenautoriteit

Lidmaatschappen van vakantieclubs worden in het buitenland bijna altijd aangeboden door middel van een verkoopdemonstratie. In 2009 is 'misleidende en agressieve verkoopdemonstraties' één van de prioriteiten van de Consumentenautoriteit. Naast het voorlichten van consumenten over hun rechten via ConsuWijzer kan de Consumentenautoriteit ook handhavend optreden.

Meer informatie

Rita Buit (vervangend perswoordvoerder) Consumentenautoriteit, telefoon: 070-330 59 46, mobiel: 06-3103 57 25 (buiten kantooruren), e-mail: [email protected]. Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer

Trefwoorden: Consumentenautoriteit, Consuwijzer, Misleiding, Vakantieclub, Vakantieclubs