Webnetix partner van Attentio

Webnetix partner van Attentio van Webnetix

Door: Webnetix  01-12-2008
Trefwoorden: Web Analytics, Attentio, Blogosfeer,

Op het gebied van social analytics is Webnetix partner van Attentio. Hiermee analyseert Webnetix de online discussies van consumenten over bedrijven. Het verschil met andere ‘tools' om de blogosfeer te monitoren (zoals BlogPulse, Technorati, Google Blogsearch, BrandGossip en Wieblogt) is dat Attentio over de ruwe gegevens een extra laag legt en dus ook inzichtelijk maakt voor bedrijven.

De technologie van Attentio monitort blogs, forums, nieuwskanalen en Youtube-commentaar automatisch op trefwoorden en filtert er de advertenties en spamblogs uit. In april 2008 lanceerde het bedrijf Trendpedia, een gratis tool als showcase van de basistechnologie. De betaalde tool Attentio Brand Dashboard heeft nog veel meer mogelijkheden. Het identificeert automatisch het land van oorsprong, de leeftijd van de blogger en het interessedomein van de tekst, allemaal informatie die waardevol is vanuit een marketingstandpunt. Na het ingeven van de trefwoorden die de gebruiker wil tracken, kan men in het dashboard de 'share of buzz' bekijken en inzoomen op de verschillen tussen de bedrijven, merken, de verschillende gegevensbronnen, enzovoort. Een andere interessante mogelijkheid is sentimentanalyse door middel van een zelf ontwikkeld algoritme. Het algoritme kan met een precisie van 70% bepalen of een bepaald artikel positief, negatief of neutraal tegenover een trefwoord staat. Amaia Lasa, chief operation officer van Attentio, legt het belang hiervan uit: "De manier waarop een bedrijf zelf over zijn producten spreekt, verschilt vaak heel wat van de manier waarop mensen er op social media over spreken. Hieruit kan een organisatie heel wat leren."

Het bedrijf is actief in de VS en Europa en in uiteenlopende markten: zo heeft het klanten uit de farmaceutische industrie (Johnson & Johnson, UCB), de automobielindustrie (Lexus, Toyota, Opel), elektronica (Samsung, Philips), maar ook bedrijven Microsoft, Disney, en Ferrero Rocher. In België laten onder andere Mobistar, UCB en Club Med hun online reputatie door Attentio monitoren.

Trefwoorden: Attentio, Blogosfeer, Blogosphere, Web Analytics, Webnetix,