BioVak 2010 breidt uit

Door: Icem  04-08-2009

Biologische producten vragen om herkenbaarheid en een authentiek gevoel. Op het streekplein tonen boeren hun producten en laten deze proeven aan de bezoekers. In de workshops is aandacht voor productpresentatie en inrichting van de boerderijwinkel, want het verkopen van producten vraagt weer andere kwaliteiten dan het produceren ervan. Op de BioVak 2010 wordt de lijn van directe verkoop doorgetrokken naar herkenbaarheid van het biologische producten in de vervolgschakels in de keten. In samenspraak met branche organisatie VBP en Natuurwinkelorganisatie wordt naast het streekplein een horeca- en detaillistenplein ingericht. Naast productpresentaties en proeverijen vinden hier ook inhoudelijke workshops plaats over hoe klanten te verleiden en een goed gevoel te geven. Want smaak en kwaliteit refereert vooral aan beleving. Inmiddels hebben zich al weer nieuwe toeleveranciers en groothandelsbedrijven aangemeld als standhouder. Direct betrokken afnemers van biologische producten worden uitgenodigd voor een minisymposium waarbij marketing en meerwaarde aandacht krijgen:

· Welke trends komen op?

· Hoe wordt de betrokken burger een biologische consument?

· Hoe versterken we het goede smaakgevoel?

Na de workshops is er tijd om na te praten en nieuwe ontmoetingen op de beursvloer. Ook de biologische ondernemers worden aangesproken als betrokken burger en hun maatschappelijk verantwoord ondernemersschap:

· Koopt u zelf ook biologische producten?

· Schenkt u biologische fair trade koffie voor uw personeel?

· Gebruikt u bij voorkeur milieuvriendelijke verf en bouwmaterialen?

BioVak 2010 laat zien dat biologische landbouw niet ophoud bij het eigen erf, maar werkt aan Maatschappelijk Verantwoord (Agrarisch) Ondernemersschap. Goed voorbeeld doet volgen!

Mike de Looze