Vrouwlijke online shopper heeft geen last van de kredietcrisis.

Door: Studio Mo By Marion Oudshoorn  01-08-2009

Perbericht 1 augustus 2009

Vrouwlijke online shopper heeft geen last van de kredietcrisis.
Staat de vrouwelijke webshopper onder druk door de kredietcrisis?
NEE, Webshops hebben geen last van de crisis, want de totale omzet van webshops is in 2008 gestegen met maar liefst 24% naar bijna € 5 miljard. Dit blijkt uit onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor.

De Online shopper is steeds vaker een vrouw. Het aantal vrouwen dat online winkelt is toegenomen tot 51%. De laatste tien jaar is het aantal Nederlanders dat online winkelt ver-veertigvoudigd. De online consumentenbestedingen zijn ruim 700 keer harder gegroeid dan de totale detailhandel, volgens het onderzoek `10 jaar online winkelen in Nederland`, uitgevoerd door Blauw Research i.o. van Bol.com. Het aantal mensen dat meerdere malen per jaar online iets koopt is in tien jaar tijd toegenomen tot 8,3 miljoen. In 1998 kwam het aantal bestellingen gemiddeld uit op 1,8 stuks, tegen nu 5,3 stuks online per koper. De Nederlander besteedde in de tweede helft van vorig jaar 370 euro online, tegen 177 euro in de tweede helft van 1998.

De internetontwikkelingen worden gekenmerkt door het feit dat men meer tijd kwijt is op internet. 70% van de Nederlanders is momenteel ruim 6 uur per week online. 75% van de online shoppers is zelfs meer dan 16 uur wekelijks online.
Deze omzetgroei van 24% staat in schril contrast met de groei van 2,5% in de detailhandel in datzelfde jaar. Webshoppers kochten vaker en gaven meer uit, en Kleding staat in deze lijst op een stevige vijfde plaats, met € 353 miljoen. Dit zorgde automatisch ook voor een stijging van het gemiddeld besteed bedrag per online consument met € 618..

In 2008 kwamen er zo'n 1 miljoen extra webshoppers bij. En er is volgens de onderzoekers nog een potentieel van 2,5 miljoen internetters die nog nooit een online aankoop hebben gedaan.

Toch staat ook het mode segment onder druk. Crisisgevoelige consumenten houden de hand op de knip, waardoor er in het eerste kwartaal van 2009 substantieel minder is besteed dan in hetzelfde kwartaal in 2008.
Daarnaast zijn de eerste tekenen van downtrading zichtbaar. Dat betekent dat consumenten op zoek zijn naar goedkopere producten in goedkopere kanalen.De crisisongevoelige consumenten trekken zich weinig aan van alle aandacht omtrent de crisis en besteden hetzelfde als voorheen. Webshops spelen hier goed op in, en op internet kan men ook sneller en gemakkelijker vergelijken dan in een fysieke (stenen) winkel.

Belangrijk is om vooral de klant die op een site kijkt vast te houden en over te halen tot een aankoop.
- Te hoge verzendkosten zijn de belangrijkste reden waarom webshoppers een gevulde winkelwagen leeg achterlaten. Een derde van het bezoek keert echter later terug om de bestelling alsnog te plaatsen. Dat concludeert PayPal uit eigen onderzoek onder actieve webshoppers.

“Er zit dus nog volop groei in webwinkels en vrouwen zijn dus een belangrijke speler in de mode zegt Marion Oudshoorn”, Directeur van twee dames- en kinderkledingzaken Studio MO in Nootdorp (bij Den Haag). “Regelmatig hoor ik in mijn winkels of onze collecties ook op het internet zijn terug te vinden, zodat ze bijvoorbeeld dat leuke jurkje even aan een vriendin kunnen laten zien, en indien goed bevonden deze meteen te bestellen”.
Daarom gaan we op 1 augustus online met onze webwinkel www.studio-mo.nl. “Ook hadden we geen goed klantenbestand” zegt Marion Oudshoorn, “maar met het automatiseren van het voorraad- en kassasysteem is het mogelijk om klanten meteen te registreren waardoor we nu ook gemakkelijk mailings eruit kunnen sturen en dus onze klanten kunnen attenderen op onze zojuist gearriveerde mode items. Alle klanten die kopen via de 2 fysieke winkels of via de nieuwe webwinkel, gaan automatisch punten sparen”. Deze punten kunnen naar verloop van tijd worden ingeleverd en geven een interessante korting bij een volgende aankoop.
Lage verzendkosten en 24 uurs levering, een bereikbare klantenservice, professioneel gefotografeerde artikelen, met iedere week nieuwe “Fashion Hits” op de site en een veilig betaalsysteem moeten zorgen dat de webwinkel studio-mo.nl een succes gaat worden. De webwinkel is een volwaardige winkel, aangestuurd door ervaren medewerkers. Bezoekers van de webshop maken kans op een paar UGG laarzen, nadat men zich heeft aangemeld voor de mailinglist op de website.
=========================================================================
**noot voor de redactie
Voor nadere informatie omtrent dit artikel, gaarne contact opnemen met ;
Gert-Jan Vaarkamp, adres Van Der Krukwater 12 , 2497 ZT Den Haag tel 06 54 678 042
Of per mail [email protected] of [email protected]


Contact Studio Mo By Marion Oudshoorn

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share