"Ondernemen is voor mij geen mission impossible meer"

Door: Optimaal Talent  19-06-2006
Trefwoorden: Verkoop, Ondernemen, Ondernemerschap

“VOOR MIJ IS ONDERNEMEN GEEN MISSION IMPOSSIBLE MEER”

Ondernemerscongres onthult sterke ondernemersplannen

Afgelopen 16 juni werd in Rotterdam de derde editie van het INHOLLAND Select Studies Ondernemerscongres georganiseerd. Van de 17 deelnemende ‘ondernemingen’ was het driemansbedrijf ‘Eet & Date’ de grote winnaar. Deze VOF had een overtuigend aanvalsplan voor het bestormen van de (un)happy single-markt – waaronder drie miljoen Nederlanders - met een uniek concept gericht op ‘vrijheid-blijheid’.

De vennoten Tim Sturkenboom, Brian Day en Akturk Bülend waren niet alleen blij verrast, maar ook zeer trots op deze uitdagende, relevante en intensieve proeve van ondernemersbekwaamheid. “We wisten intuïtief dat we een goed business concept hadden, maar het is toch leuk om dat door 75 ‘studentondernemers’ en een vakjury bevestigd te krijgen”, aldus Algemeen Directeur Tim Sturkenboom.

Enkele reacties deelnemende studentondernemers congres

· “Ik vond het zeer leerzaam om de businessplannen en de kritische vragen van de studenten achteraf te volgen. Vervolgens kreeg ik veel eye-openers doordat de docentondernemers het kaf van het koren vakkundig wisten te scheiden en de sterke en zwakke punten feilloos blootlegden.”

· ”Het is best moeilijk om een lijvig businessplan terug te brengen tot een boeiende elevator pitch, maar het dwingt je wel tot de kern te komen.”

· “De twee congresdagen met 17 businesspresentaties leken vooraf een zware rit te worden, maar verliepen spectaculair en soepel. De tijd vloog voorbij omdat het van het begin tot het eind boeide!”

· “Ik heb in deze leergang veel geleerd over ondernemerschap in het algemeen, over businessplannen en over mezelf als potentiële ondernemer. Het is voor mij geen mission impossible meer. Ik zie mezelf nu in de toekomst wel ondernemen!”

Observaties dagvoorzitter en vakjury

Bij de terugblik stelde dagvoorzitter Viktor Steijger: “wat ons bij deze editie opvalt is het hoge niveau van de businessplannen. Zeker de helft van de plannen was ècht realistisch, kansrijk en creatief ingevuld. Ook zijn we verrast door de bezieling en ondernemersgeest van vele studenten. Over het algemeen waren de zwakke punten de sober ingevulde presentaties, teveel productgerichtheid alsmede onderbelichte analyses van de (potentiële) klanten en veelal marginale onderbouwing met marktonderzoeksfeiten. Dat zijn echter bekende valkuilen. Het doet ons sowieso goed om met zo’n groep gemotiveerde studentondernemers te werken. Ze mogen zichzelf een pluim geven, want de kwaliteit van de HBO-Leergang hangt natuurlijk ook van hun inbreng en enthousiasme af”, aldus Viktor Steijger namens de ondernemersvakjury.

Opmerkelijke citaten

Enkele leuke citaten zijn uit de elevator pitches opgetekend. Ze zijn soms vindingrijk geformuleerd, bevatten hier en daar holle retoriek of ‘schokkende onnauwkeurigheid’ en zijn soms hilarisch. Hieronder de quotes top-10 die de docenten de studenten niet wilden onthouden. Ook hier haalde bedrijf Eet & Date ‘de gouden plak’.

1. “Niemand vindt het leuk om in de kroeg al versierend drie uur lang zijn stinkende best te doen, rondjes te geven, zijn beste verhalen te vertellen, zich in het zweet te dansen en dan onverrichter zaken naar huis gestuurd te worden omdat de ander blijkbaar al voorzien was…”

2. “Als je het snel zegt is 23 miljoen euro weinig.”

3. “Uitbreidingen willen we graag en we denken dat het kan…”

4. “Als je een klein beetje doordenkt, zie je gelijk onze USP’s.”

5. “Ouderen zijn in het algemeen bang voor iets nieuws.”

6. “Je moet bedreigingen niet onderschatten.”

7. “Ach concurrentieanalyse. Concurrentie dat is er nu eenmaal. Punt.”

8. “Ondernemen is toch een stuk makkelijker geworden met internet.”

9. “We gaan gewoon flyeren en willen ook even bij tv-programma’s binnenkomen.”

10. “Mensen hebben 2 auto’s per huishoudens, als het niet meer is..”

Achtergrond HBO-leergang Succesvol Ondernemen

De HBO-leergang Succesvol Ondernemen werd verzorgd door de docentondernemers/ trainers Stephen Steijger, Frits Berkhout en Viktor Steijger van Bureau voor organisatieontwikkeling Optimaal Talent B.V. De opzet van de HBO-leergang is er op gericht deelnemers ‘van A tot Z’ klaar te stomen voor een echte bedrijfsstart. Twee zaken staan daarom centraal: kennis en inzicht van succesvol ondernemerschap èn het kunnen schrijven, presenteren en verdedigen van een succesvol businessplan.

Naast allerhande inzichten en theorieën, op te lossen praktijkproblemen, inspirerende cases, idee- en conceptvorming, checklisten en stappenplannen, staat de ontwikkeling van startcompetenties centraal. Business concepten bedenken lukt in de regel aardig. Maar in de praktijk blijken realistische en gekwantificeerde omzetprognoses, implementatie en financieel management een bottleneck. Daarom stond in het programma het ondernemingsplan in al haar facetten centraal. Aangezien ondernemers verschillende taken, gedaantes en petten op hebben, hebben ze in feite meerdere rollen. Die van: optimistische aanjager, organisator, analyticus, marktdenker, vakman, verkoper, geldmanager en strateeg. De studentondernemers hebben al deze rollen verkend en uitgediept en zijn hier kritisch op beoordeeld.

Achtergrond HBO-leergang Succesvol Ondernemen

De HBO-leergang Succesvol Ondernemen werd verzorgd door de docentondernemers/ trainers Stephen Steijger, Frits Berkhout en Viktor Steijger van Bureau voor organisatieontwikkeling Optimaal Talent B.V. De opzet van de HBO-leergang is er op gericht deelnemers ‘van A tot Z’ klaar te stomen voor een echte bedrijfsstart. Twee zaken staan daarom centraal: kennis en inzicht van succesvol ondernemerschap èn het kunnen schrijven, presenteren en verdedigen van een succesvol businessplan.

Naast allerhande inzichten en theorieën, op te lossen praktijkproblemen, inspirerende cases, idee- en conceptvorming, checklisten en stappenplannen, staat de ontwikkeling van startcompetenties centraal. Business concepten bedenken lukt in de regel aardig. Maar in de praktijk blijken realistische en gekwantificeerde omzetprognoses, implementatie en financieel management een bottleneck. Daarom stond in het programma het ondernemingsplan in al haar facetten centraal. Aangezien ondernemers verschillende taken, gedaantes en petten op hebben, hebben ze in feite meerdere rollen. Die van: optimistische aanjager, organisator, analyticus, marktdenker, vakman, verkoper, geldmanager en strateeg. De studentondernemers hebben al deze rollen verkend en uitgediept en zijn hier kritisch op beoordeeld.

Voor organisator Viktor Steijger is de HBO-Leergang Succesvol Ondernemen daadwerkelijk geslaagd als meer studenten ook ècht gaan ondernemen.

“Het is voor de BV Nederland van cruciaal belang dat jong talent z’n nek uit gaat steken. Onze werkgelegenheid, welvaart en concurrentiepositie staan onder druk. Voor een rooskleurige toekomst moeten we het hebben van lef, innovatie en creativiteit. Kortom, van ondernemerstalent. Als door deze opleiding over ondernemen minimaal 10% van de deelnemers wel een stap over de ondernemersdrempel gaat zetten, is mijn maatschappelijke bijdrage al geslaagd.”


Noot redactie (niet voor publicatie bestemd):

Voor meer informatie:

Optimaal Talent B.V., Bureau voor organisatieontwikkeling;

Contactpersoon/kerndocent HBO-leergang Succesvol Ondernemen: Viktor Steijger;

Kantooradres: Scheepmakershaven 1A; 3261 KN Oud-Beijerland; tel. nummer: 0186 – 64 07 11; 06-51312484;

Internet: www.optimaal-talent.nl; email: [email protected]



Hebben eventueel een foto’s van het ondernemerscongres beschikbaar.

Trefwoorden: Businessplan, Ondernemen, Ondernemerschap, Verkoop