Winkelcentrum Webdesign / Winkelcentra moeten zich onderscheiden

Winkelcentrum Webdesign / Winkelcentra moeten zich onderscheiden van Winkelcentrum Webdesign

Door: Winkelcentrum Webdesign  08-06-2009
Trefwoorden: Retail, Marketing, Detailhandel

Winkelcentrum Webdesign / Winkelcentra moeten zich onderscheiden!

Verschuiving traditionele media naar internet onomkeerbaar?

Wat te doen als je de online promotie van je winkelcentrum eens helemaal anders wilt? Je kunt dan creatieve marketeers inhuren. Zo nam De Crimpenhof, het grootste winkelcentrum overigens van de Krimpenerwaard, onlangs Mediablok Internetprojecten in de arm. De nieuwe site van De Crimpenhof is online gegaan en de 83 winkeliers zijn er in hun nopjes mee. Een boeiend gesprek met Ernst Dambrink en Mark van Beek over hun concept “WinkelcentrumWebdesign”, de wisselwerking van de traditionele media en het internet die een klant bereikt en bindt.

Ruud van der Heijden, voorzitter van de winkeliersvereniging van De Crimpenhof, timmert hard aan de weg om het centrum in de gehele regio op de kaart te zetten. Hij vindt het juist nú van eminent belang om je van andere winkelcentra te onderscheiden. Van der Heijden: “De consument zoekt enerzijds meer winkelbeleving, maar oriënteert zich anderzijds graag eerst op internet. Ik was op zoek naar een methode om alle activiteiten die reeds werden ontplooid, ook via een website te promoten. Mediablok ontwikkelde daartoe een innovatief concept “WinkelcentrumWebdesign”, waarmee wij ons als winkeliers op een aantrekkelijke en zelf te beheren manier aan onze klanten kunnen presenteren”. Dambrink voegt daar aan toe: “De verschuiving van de traditionele media (drukwerk dus) naar internet is een onomkeerbaar feit”.

Pro-actief
Van Beek: “De strijd om de consumenteneuro neemt alsmaar toe. Daardoor worden winkelcentra gedwongen zich te onderscheiden. Dat kan deels bereikt worden door het aanbod en de bereikbaarheid. Maar het lijkt dat imago en beleving van een winkelcentrum steeds belangrijker worden. Dit en het gegeven dat het consumptiegedrag van de doelgroep telkens wijzigt maakt dat een pro-actief marketing- en promotiebeleid een absolute noodzaak is. Winkelcentra adverteren regelmatig in de traditionele media, versturen prachtige folders en organiseren promotionele activiteiten in de winkelcentra. Wat opvalt, is dat de professionaliteit die advertenties en folders uitstralen vaak niet tot uiting komen in de websites voor winkelcentra. De winkelcentra als collectief maken vaak nog gebruik van de gemeentelijke website om er hun informatie op te zetten of men heeft een webpagina laten ontwikkelen die niet goed bijgehouden wordt en waar veel verouderde informatie op staat. Door professionele krachtenbundeling kan men zich onderscheiden van de concurrent en zich als collectief sterker profileren en naar buiten treden”.
Het internetmedium is er altijd. Het biedt de mogelijkheid informatie te brengen en te halen op het moment dat ‘t het best uitkomt. Daarnaast is het een feit dat de consument steeds vertrouwder raakt met de pc. Natuurlijk is het verleidelijk om te snijden in het reclamebudget, omdat dit een snelle besparing is. Maar dit is juist het moment om een plek te veroveren in het hart van de consument. Goede bedrijven geven in een tijd van recessie juist meer uit aan reclame.

Wisselwerking
Bij De Crimpenhof werd door “Winkelcentrum Webdesign”, tesamen met het bestuur van de winkeliersvereniging, onderzocht wat de wensen en eisen van zowel de winkeliers als de bezoekers van het winkelcentrum zijn. Duidelijk kwam steeds naar voren dat de informatie snel moest kunnen wijzigen en dat bovenal ook iedere winkelier apart uitgelicht moest worden, met behoud van uniformiteit in vormgeving. Tevens bleek het van belang te zijn, dat iedere winkelier zijn micro-website eenvoudig en snel zou kunnen bijhouden. Veel winkeliers zijn immers mkb-ers, die het al druk genoeg hebben met het runnen van hun eigen bedrijf. Ze kunnen noch willen tijd besteden aan trainingen die er op gericht zijn hun content management system te beheren. Alle winkeliers krijgen nu een e-mail adres, waardoor ze klantvragen af kunnen handelen wanneer het hen uitkomt en waardoor ze bovendien minder vaak telefonisch lastig gevallen worden.
De wens was een wisselwerking tussen de homepagina en de micro- website van de individuele winkeliers. Dusdanig dat bijvoorbeeld vacatures en aanbiedingen van de individuele winkeliers automatisch ook getoond worden op de homepage. Daarnaast wilde men graag een andere uitstraling van de homepage met het wisselen van de winkelseizoenen, alsmede een prominente plek voor de georganiseerde evenementen.
“Winkelcentrum Webdesign” heeft met de site van De Crimpenhof een jaar een pilot gedraaid. Met input van bestuur en de winkeliers werd de website verder doorontwikkeld en vermaakt. Er was bijvoorbeeld vraag naar een ‘Actiebonnen’ module en deze is “Winkelcentrum Webdesign” verder aan het uitwerken.

Tijdswinst en Veiligheid met SMS-alert
Met een website van “WinkelcentrumWebdesign” kun je collega-winkeliers via de eigen website op hun mobieltjes snel waarschuwen bij calamitieten als er een kind vermist is of waarschuwen voor winkelcriminaliteit. Een groeps SMS-alert is zo verzonden via je telefoon of PC, alle winkeliers zijn razendsnel op de hoogte van de calamitieten op het winkelcentrum.
In De Crimpenhof genereren zij, die heel actief zijn met hun micro-website en die deze ook wekelijks bijhouden, de meeste traffic. Hoe meer website-bezoekers, des te groter de mogelijkheden deze laatsten te stimuleren een bezoek te brengen aan het winkelcentrum. Dambrink: “Tijd investeren in de eigen micro-website levert op den duur tijdwinst en meer klanten op. Een mooi succesverhaal is dat van Wijnhuis de B. Naast de micro-website heeft men hier nog een eigen site. De vindbaarheid in Google is toegenomen en op de eigen website krijgt men veel bezoekers die binnen gekomen zijn via de micro-website van De Crimpenhof. En Juwelier O. deelde mee, dat via de vacature pagina op de website zijn vacature vervuld was en tevens dat het een hele tijd geleden was dat zich zoveel serieuze kandidaten hadden aangemeld. De heer H. van speelgoedzaak I. liet weten enthousiast aan de slag te zijn gegaan. Hij was zelfs verrast over het gemak van het invullen van zijn eigen micro-website. Hij promoot de mogelijkheden nu bij veel collega’s. Een belangrijke winst voor hem is de vermindering van telefonisch klantencontact. Zo werd er dagelijks tientallen keren gebeld of de WII fit op voorraad is. Dit gewilde artikel is steeds snel uitverkocht en nu verwijst hij klanten naar de site om te kunnen zien of hun favoriete artikel voorradig is”.

Laagdrempelig
Steeds meer websites zijn voorzien van een website-beheer-systeem (CMS). Het aanbod in dergelijke systemen is ronduit overweldigend. Maar aanbod is niet altijd inherent aan kwaliteit. Veel bedrijven werken helaas nog met een CMS dat niet (meer) aan de eisen en verwachtingen van de klant c.q. gebruiker voldoet en dat niet is meegegroeid met de eisen des tijds. Mediablok nu, is gespecialiseerd in websites met een innovatieve en op maat gemaakt CMS dat een totaaloplossing biedt voor winkelcentra en -gebieden. Binnen “WinkelcentrumWebdesign is de functionaliteit afgestemd op de promotionele activiteiten van de winkelcentra. Het beheren van de website is laagdrempelig en ongecompliceerd. Met een minimale tijdsinspanning wordt de informatie geplaatst en onderhouden. Belangrijk daarbij is de onafhankelijkheid van technici en/of derden. Een website is in 90% van de gevallen een communicatie- en/of marketinginstrument. Het inhoudelijke beheer van de site zou daarom in handen moeten zijn van de winkeliers die op hun gebied ter zake kundig zijn. Een website met actuele informatie vestigt een goede eerste indruk bij de debutantbezoeker en geeft deze en reguliere bezoekers aanleiding om terug te keren. Maar ook zoekmachines hechten belang aan het feit dat een website met regelmaat nieuwe inhoud laat zien. Hoe eenvoudiger de site dus up-to-date gehouden kan worden, hoe meer bezoekers er zullen komen. Binnen het concept wordt gebruik gemaakt van Google-Analytics. Middels deze tool worden de bezoekerstatistieken geëvalueerd en geïnterpreteerd. Dit meetinstrument wordt ingezet bij de bepaling van de succesfactor. Op deze wijze wordt onder meer duidelijk de correlatie tussen website-bezoeken en reclame-uitingen in kaart gebracht. Zo wordt steevast een piek in de bezoekersaantallen waargenomen vlak na het plaatsen van kleine advertenties in de streekbladen. Het CMS stelt organisaties in staat offline marketingcommunicatie te ondersteunen met (extra) informatie en responsmogelijkheden op de website. Er kunnen speciale pagina's worden ingericht die aansluiten bij advertentiecampagnes en evenementen, terwijl ook vacatures online kenbaar kunnen worden gemaakt. Het CMS bevat op maat gemaakt functionaliteit die de communicatie tussen de leden van de winkeliersvereniging positief beïnvloedt. Dit draagt daardoor bij aan een actieve en gemotiveerde vereniging. Een aantal nuttige functionaliteiten hierin vormen nieuwsbrieven, informatie over winkeldiefstallen, winkelverboden, notulen en basis ledengegevens.

Verfrissen
“Maar er is meer”, zegt van Beek: “Er ontstaat controle over alle pagina’s van de website (niet alleen maar de ‘nieuws items’), een uitgebreide rechtenstructuur (zelf bepalen wie wat mag en wanneer), de leercurve is kort (iedereen kan er mee werken en het is nog leuk ook), er is ondersteuning voor de winkelier door telefonische helpdesk (via email en korte instructiefilmpjes), de modulaire opbouw maakt toevoeging van nieuwe functionaliteit eenvoudig, de website is zoekmachine-vriendelijk én er is sprake van een unieke vormgeving in de huisstijl van het winkelcentrum. Door intensieve samenwerking met de winkeliersvereniging of centrummanager(s) zorgen we er voor dat de website van het winkelcentrum voortdurend wordt doorontwikkeld. Dit doen we op basis van voortschrijdend inzicht, veranderingen in de retailmarkt en nieuwe technologieën. Het is de kracht om niet iedere drie jaar een nieuwe website te moeten laten ontwikkelen. Hierdoor hoeven de ondernemers niet telkens opnieuw kostbare tijd en geld te investeren in weer het zoveelste webproject, zodat hun aandacht gefocust kan blijven op hun corebusiness. Het huidige concept wordt op basis van ervaringen, wensen en eisen steeds uitgebouwd. De inhoud en techniek van de website zijn gescheiden van de vormgeving, waardoor er wel regelmatig vernieuwd en verfrist kan worden”.


Mediablok Internetprojecten is sinds 2005 actief in de internetsector. Het internetbureau houdt er een vernieuwende blik op na en onderscheidt zich door een zeer duidelijke en persoonlijke communicatie met de klant. Er wordt beschikt over een breed netwerk met veel ervaring. Sprake is ook van een vleugje idealisme. De service komt onder andere tot uiting in het heldere en betrouwbare contact met de klanten dat als een rode draad door het proces heen loopt, vanaf de kennismaking tot aan het eindresultaat. Corebusiness is bedrijven professioneel zichtbaar te maken op het internet, door de markt te volgen en ontwikkelingen in internettechnologie te vertalen in concrete oplossingen. Hierbij worden kennis, ervaring, creativiteit en nuchterheid gecombineerd met een dosis gezond verstand

Trefwoorden: Detailhandel, Marketing, Retail, Webdesign Winkelcentrum, Website Voor Winkelcentra, Website Winkelcentrum, Winkelcentrum Webdesign,