Management buy out specialistische reisorganisaties van TUI Nederland

Door: Tui Nederland  17-03-2006
Trefwoorden: Management, Reizen, Toerisme

TUI NEDERLAND VERZELFSTANDIGT SPECIALISTISCHE ACTIVITEITEN

Management buy out specialistische reisorganisaties van TUI Nederland

Rijswijk, donderdag 16 maart 2006 – Marktleider TUI Nederland maakt vandaag het voornemen bekend om haar specialistische activiteiten te verzelfstandigen door een management buy out (MBO). Het betreft de specialistische reisorganisaties De Boer & Wendel, Isropa Reizen, Zeetours Cruises, Panta Reizen (stedenreizen, reisbureau en zakenreizen), Group & Incentive Travel en Holland International Destination Management (inkomend toerisme). De reismerken zullen worden verkocht aan een groep investeerders onder leiding van de huidige directeur René Klawer. Gezamenlijk realiseerden deze activiteiten in 2005 een omzet van ruim € 100 miljoen en zijn er circa 200 medewerkers werkzaam. Het ligt in de bedoeling om de voorgenomen verkoop op korte termijn af te ronden. Over de verkoopprijs worden geen mededelingen gedaan.

De verzelfstandiging is een uitvloeisel van de aangescherpte strategie van TUI Nederland, waarbij de organisatie zich concentreert op haar kerntaken en hoofdmerken. Om dezelfde reden werd medio 2005 de activiteit Holland International Rondvaart in Amsterdam verkocht en ging in diezelfde periode de luchtvaartmaatschappij ArkeFly van start. Na de verkoop van de specialistische reisorganisaties omvat TUI Nederland de hoofdmerken Arke, Holland International en KRAS SterVakanties en de luchtvaartmaatschappij ArkeFly. Daarnaast omvat TUI Nederland circa 210 reisbureaus onder de merken Arke en Holland International Reisbureau, verspreid over heel Nederland.

De relatie tussen TUI Nederland en de ‘specialisten’ blijft ook na de verzelfstandiging intensief. De specialistische merken behouden hun prominente plaats in de reisbureaus en op websites van TUI Nederland. Om deze strategische samenwerking te onderstrepen, zullen de merken bovendien gedurende langere tijd het kwaliteitsstempel ‘World-of-TUI’ blijven voeren, net zoals dat het geval is bij de rondvaartactiviteit in Amsterdam.

Steven van der Heijden, CEO van TUI Nederland: “ De verzelfstandiging van onze specialisten door een management buy out onderstreept ons vertrouwen in een versterkte, autonome ontwikkeling van deze groep in het specialistische reissegment. Grote merken horen bij grote organisaties en specialistische merken komen het beste tot hun recht in kleinere ondernemingen. Na de verkoop van onze activiteit Holland International Rondvaart aan Canal Company in juni 2005 en de voorgenomen verkoop van onze zes specialisten, kan TUI Nederland zich volledig concentreren op haar succesvolle kernactiviteiten Arke, Holland International, KRAS SterVakanties en ArkeFly. Wij hebben het volste vertrouwen in een goede toekomst van de specialisten onder leiding van de huidige directeur René Klawer. Ook de bijzondere bijdrage die René Klawer gedurende vele jaren heeft geleverd aan de positie en de reputatie van TUI Nederland, gaat niet verloren. We zijn overeengekomen dat hij ook na de verzelfstandiging een aantal projecten en werkzaamheden voor TUI Nederland zal voortzetten. ”

De vakbonden en de fusiecommissie van de SER zijn ingelicht over de voorgenomen verkoop.

Trefwoorden: Management, Management Buyout, Reizen, Toerisme,