Center Parcs onderzoekt impact 3-Generatie Vakanties

Door: Center Parcs Europe  11-07-2008
Trefwoorden: Kinderen, Vakantie, Onderzoek

Center Parcs onderzoekt impact 3-Generatie Vakanties

Nederlandse grootouders egocentrisch tijdens familievakanties, Duitsers socialer, maar bang voor ruzie

Dat zijn enkele conclusies uit het onderzoek dat Center Parcs onlangs deed naar de wijze waarop families gezamenlijk hun (korte) vakanties doorbrengen. Grootouders spelen een meer pro-actieve rol binnen het gezin. De huidige en komende generaties grootouders wordt niet alleen ouder en relatief fitter, zij fungeren ook steeds vaker als ‘back up’ voor de familie van hun eigen kinderen. Center Parcs onderzocht of deze trend van grootouders die meer en meer integreren in het leven van hun kinderen ook weerspiegeld wordt in de wijze waarop gezinnen hun (korte) vakanties doorbrengen. Het online onderzoek is gehouden onder ruim 1.000 leden van het DirectReseach panel en is uitgevoerd in Nederland, Duitsland en België.

“Steeds vaker gaan ook de grootouders mee op vakantie. Met het gehele gezin, vader, moeder, kinderen en opa en oma een lang weekend of een midweek er op uit. De gelegenheid om elkaar bij te praten, samen dingen te ondernemen of een gezellig feestje te vieren. Uit onze praktijk en ons onderzoek blijkt dat zowel in Duitsland, België als in Nederland een stijgende vraag is naar zogeheten 3 generatie arrangementen. Hoewel het aantal families dat een 3 generatie vakantie boekt per regio niet zo gek veel verschilt, zijn er wel grote verschillen in de motieven, de beleving en de wijze waarop de vakanties worden ingevuld” aldus James Mennekens, Managing Director, Center Parcs Europe Group.

Center Parcs is de afgelopen 40 jaar uitgegroeid tot marktleider op het gebied van korte familievakanties. Naast verschillende soorten accommodaties voor grote en kleine groepen en families bieden de parken in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Belgie tal van faciliteiten en activiteiten gericht op families en kinderen. James Mennekens: “het GetTogether programma is speciaal gericht op groepen en dus ook 3 generatie families. Zij kunnen, als ze het willen, gebruik maken van onze Personal Planner die het hele verblijf en de activiteiten organiseert. Zo hoeft de familie dit allemaal niet zelf te doen en gebruik maken van onze kennis. Daarnaast bieden de nieuwe 12-16 persoons cottages ook onderdak aan grote families. En uiteraard biedt CenterParcs heel veel activiteiten, niet alleen gericht op kinderen, maar ook leuk voor de ouders. Baluba, de PéPéTéVé Show, de Kids Disco en Kids Parade zijn hiervan enkele voorbeelden. Maar ook de meer educatieve concepten’s als het Junge Dome (het Heijdenbos) en de Discovery Bay (De Vossemeren) of het WaterPlayhouse, worden zeer gewaardeerd door onze gasten. Jong, en oud. En vanaf voorjaar 2009 hebben we met het samen met Studio 100 ontwikkelde Plopsa Indoor Coevoorden, bij het park Huttenheugte, een uniek speelparadijs voor de aller jongste gasten.”

Conclusies Onderzoek 3-Generatie Vakanties

  • Een 3 generatie vakantie is inmiddels bekend terrein voor ruim 30% van de vakantiegangers. Slechts een klein percentage (3%) gaat altijd met de gehele familie, grootouders, kinderen, kleinkinderen op vakantie. Het merendeel 44 – 48% gaat met het eigen gezin op vakantie. Qua verhoudingen zijn er tussen Nederland, België en Duitsland weinig verschillen. Wat betreft de motivatie om gezamenlijk op vakantie te gaan, en hoe je die dan invult is er sprake van een tweedeling.
  • Duitsers en Walen zien een 3 Generatie Vakantie vooral als ‘kwalitatieve tijd met elkaar doorbrengen’, plezier maken. Er worden ook verschillende familie activiteiten georganiseerd. Huishoudelijke taken en de zorg voor de kinderen wordt gedeeld tussen ouders en grootouders. De grootouders zijn actieve leden van het huishouden. Hun (klein)kinderen verwachten ook een actieve betrokkenheid. Zowel grootouders, ouders als (klein)kinderen waarderen de gezamenlijke vakanties positief. Door dat ze intensiever met elkaar optrekken, bestaat wel de angst voor ruzies en onenigheid tijdens de vakantie.
  • Nederlanders en Vlamen zien een 3 generatie vakantie primair als een gelegenheid om familiehoogtepunten te vieren. Het accent ligt op ‘Tijd voor elkaar’, bijpraten zonder al te veel verplichte activiteiten. Waar Duitsers en Walen veel gezamenlijk optrekken, zijn de Nederlanders en Vlamen meer individualistisch ingesteld. De grootouders zijn vrij bepalend in hoe de korte vakantie wordt ingericht en trekken veel aandacht naar zich toe. Met name de leeftijdsgroep 65+ lijkt egocentrisch ingesteld. Zij voelen zich minder op hun gemak met de gehele familie om zich heen, zijn minder betrokken bij de dagelijkse zorg en babyzitten om hun kinderen te ontzien, moet je ze liever niet vragen. Een 3-daagse vakantie is meer dan voldoende, anders worden ze gek.  De gevoelens worden gedeeld door hun kinderen. Ook zij geven aan liever alleen met het eigen gezin op vakantie gaan.
  • De familiebanden zijn ook terug te zien in de voorkeuren voor het type accommodatie. Duitsers en Wallonen hebben het liefst de hele familie onder één dak, terwijl de Nederlanders en de Vlamen de voorkeur geven aan een huisje voor het eigen gezin.
Meer informatie:
- Onderzoek 3 Generatie Vakanties (Slideshare PPT)



Facts & Figures Center Parcs

Bezoekcijfers & Omzet
In de afgelopen 40 jaar is Center Parcs uitgegroeid tot een internationaal concern met 17 topparken, waarvan 8 in Nederland, 3 in Frankrijk, 4 in Duitsland en 2 in België. Totaal gaat het om 11.264 bungalows/cottages. Ter vergelijking: in 1968, het jaar dat Center Parcs is opgericht, telde Center Parcs slechts 30 bungalows.

De parken van Center Parcs worden jaarlijks door ruim 3 miljoen gasten bezocht (12,9 miljoen overnachtingen). Het merendeel van de gasten is Nederlander (40 %). Met 28 % zijn ook de Duitsers frequente bezoekers van Center Parcs. 19 %  is afkomstig uit Frankrijk en 11 % uit België. In het boekjaar 2006-2007 realiseerde het concern een omzet van 529,8 miljoen euro.

Ambitieus Investeringsprogramma
Met een ambitieus investeringprogramma breidt Center Parcs haar parken verder uit en introduceert ze nieuwe verblijfsvormen als woonboten op twee vakantieparken. Center Parcs doet er alles aan haar sterke positie in de recreatiebranche te behouden en te versterken. Daarom wordt voortdurend gewerkt aan een verbetering en uitbreiding van het aantal parken. Zo opende Center Parcs in september 2007 het park Le Lac d’Ailette in de Picardie, een investering die 260 miljoen euro bedroeg en ruim 800 cottages betreft. Daarnaast breidt Center Parcs haar activiteiten in Frankrijk in de komende jaren fors uit. Zo is er bijvoorbeeld onlangs een start gemaakt met een vierde park, Domaine du Bois des Harcholins in de omgeving van Straatsburg. Met deze nieuwbouw, die in 2009 wordt opgeleverd en 800 cottages telt, gaat een investering van 220 miljoen euro gepaard. Ook in het Duitse Park Hochsauerland is fors geïnvesteerd in vernieuwing waardoor ook dit park op het hoogste kwaliteitsniveau – vijf birds - is gebracht. Naast investeringen in grootschalige projecten, lopen tegelijkertijd meer dan driehonderd projecten op het gebied van duurzaamheid.

Duurzaamheid & Milieu
Center Parcs heeft sinds de oprichting in 1968 het altijd als haar plicht gezien om verantwoord om te gaan met haar activiteiten en in het bijzonder wanneer die activiteiten invloed kunnen hebben op de natuur en het milieu. Daarom stelt Center Parcs zichzelf doelen voor alle relevante milieuaspecten inclusief de gebruikte grondstoffen en de diensten van derden zodat zij haar milieuprestaties voortdurend kan verbeteren. De doelstellingen en maatregelen zijn vast gelegd in het programma ‘Nature Deserves a Break’. Als enige organisatie in deze sector is aan Center Parcs het ISO 14001 certificaat toegekend. Dit certificaat staat garant voor een verantwoord milieubeleid dat voldoet aan de hoogste internationale milieunormen. Alle parken in Nederland, België en Duitsland behaalden eveneens de Gouden Barometer die borg staat voor  milieuvriendelijk toerisme en die gelijk staat aan het milieukeurmerk

Achtergrondinformatie & Media

Center Parcs

Press Room

Persberichten in PDF

Foto’s

http://www.presslink.nl/centerparcs

High Res material

Video

http://www.youtube.com/centerparcsvideo

Product info & interviews

Slides

http://www.slideshare.com/centerparcs

Onderzoeken & Presentaties

Bookmarks

http://www.del.icio.us/centerparcs

Overige online bronnen


Perscontact

 

Monique Dekking

Hoofd Public Relations

e-mail: [email protected]

telefoon: 010-498 9786

 

Trefwoorden: 3-generaties, Centerparcs, Directresearch, Familie, Familievakantie, Gezinsvakantie, Grootouders, Kinderen, Motivatie, Onderzoek, Ouders, Research, Vakantie, Vakantiebesteding, Vakantieonderzoek,

Contact Center Parcs Europe

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share