Nassau analyse voedselrecalls in 2008

Door: Nassau Verzekeringen  15-07-2008
Trefwoorden: Crisis, Crisismanagement, Recall

Maarten Fuhring, specialist Crisismanagement bij Nassau licht toe: ‘’Wij zien via de publieke statistieken een toename in voedselrecalls ten opzichte van het voorgaande jaar van 50%. Terugroepacties kunnen veel schade berokkenen. Wij pleiten ervoor dat producenten een crisisplan hebben dat jaarlijks wordt getest, het liefst in een crisissimulatie. De waarde van de vervuilde en teruggehaalde producten, verlies aan brutowinst, de kosten van het herstel van de eventuele reputatieschade en inzet van een crisis response team vormen de grootste kostenposten bij een recall. Met name in geval van een opzettelijke productaantasting is hulp van een professioneel crisis response team vaak onontbeerlijk. Te vaak zien wij een incident – ondanks alle goede bedoelingen – in een crisis of zelfs crises ontaarden. Producenten moeten naast het installeren van up-to-date controle- en meldingssystemen en het jaarlijks controleren van hun verzekeringsstatus ook goed letten op hun contractuele verplichtingen met bijvoorbeeld retailers. Dit kan veel onnodig leed besparen”, vervolgt Maarten Fuhring.

Allergische reacties
Aandacht is vooral nodig voor terugroepacties die te maken hebben met mogelijke allergische reacties. In Nederland haalde Albert Heijn dit jaar haar huismerk AH Chocoladerozijnen terug. Reden voor de recall was dat het kon voorkomen dat pinda’s in het product zijn verwerkt in plaats van rozijnen. Dit leverde risico’s op voor kleine kinderen of voor mensen met een allergie.

‘Wij zien vooral dat in het Verenigd Koninkrijk het aantal terugroepacties van producten gerelateerd aan mogelijke allergierisico’s de laatste tijd sterk toeneemt. In de eerste week van dit jaar zijn drie producten teruggehaald omdat een risico werd ontdekt dat niet of niet voldoende op het etiket was vermeld. Vorige week riep supermarktketen Asda in Groot-Brittannie een grote partij diepvries hamburgers terug omdat het product soja bleek te bevatten terwijl dat niet was aangegeven op het etiket. De actie van Asda volgde op het terugroepen van met melkchocolade bedekte gember van de biologische winkelketen Julian Graves (bevatte mogelijk pindaresten) en van een kabeljauwproduct door supermarkt Waitrose. In het laatste geval was het product onjuist geëtiketteerd,’ aldus Fuhring.

Nassau verzekert producenten van voedsel, cosmetica en drank. Naast een uitgebreide CPI verzekering, die de waarde van de gecontamineerde producten, gederfde bruto-winst, kosten van reputatieschade vergoedt en 24-uurs crisis response management biedt, is het ook mogelijk een verzekering af te sluiten die speciaal is ontwikkeld voor het MKB. Juist kleinere bedrijven hebben (financiële) hulp in tijden van crisis hard nodig. Het is een hardnekkig misverstand dat de gebruikelijke bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dit soort schade zou dekken.

Over Nassau verzekeringen
Nassau verzekeringen maakt deel uit van de Bloemers Nassau Groep.
Bloemers Nassau Groep bestaat in hoofdzaak uit twee verzekeringsmaatschappijen. Nassau Verzekering Maatschappij N.V. is de Schademaatschappij die een aantal gespecialiseerde bedrijfsmatige risico’s verzekert, zoals Beroeps- en Bestuurdersaansprakelijkheid, Technische verzekeringen, Kidnap and Ransom, Product Recall, Inbraak (juweliers e.d.) en Brand en Bedrijfsschade. Leidsche Verzekering Maatschappij N.V. is de Levenmaatschappij voor pensioenoplossingen voor DGA’s en andere beleggingsverzekeringen. Bloemers Nassau Groep streeft ernaar om in alle niches waarin zij actief is een toonaangevende positie in te nemen. De Groep heeft 180 medewerkers. Het hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam. Ook heeft de Groep vestigingen in Amsterdam, Barendrecht, Keulen, Kopenhagen, Parijs en Londen. Zie ook: www.nassauverzekeringen.nl.

Trefwoorden: Allergische Reactie, Contaminatie, Crisis, Crisismanagement, Product Recall, Recall, Reputatieschade, Terughaalactie, Terugroepactie, Voedselrecalls,