Hoe tevreden zijn Nederlandse werknemers?

Hoe tevreden zijn Nederlandse werknemers? van Panta Rheyn Bedrijfsadvies & Training

Door: Panta Rheyn Bedrijfsadvies & Training  30-09-2007

Tevredenheid en motivatie zijn de doelen van iedere werkgever. Betrokken en geïnspireerde medewerkers zijn nog meer gewenst. Frictie en spanningen zijn echter vaak de praktijk. Panta Rheyn brengt tevredenheid, betrokkenheid en frictie in beeld met haar nieuwe Satisfriction Index ®.

De arbeidsmarkt wordt krapper en krapper. Waar komen de nieuwe medewerkers vandaan? Zijn de huidige medewerkers wel tevreden? Hoe zorgt het management dat ze niet uitwijken naar de concurrent? Zijn er zaken die binnen de onderneming voor verbetering vatbaar zijn? In tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het van groot belang de huidige medewerkers te behouden. Om concurrerend en innovatief te kunnen zijn is geïnspireerd personeel van groot belang.

Panta Rheyn ontwikkelde daarvoor de Satisfriction Index. Een praktische en op maat gesneden manier om het welbevinden en de betrokkenheid van medewerkers op een doeltreffende wijze in beeld te brengen.

Dr. Herman Hoving (psycholoog van Panta Rheyn) zegt: “Tevredenheid wordt onder andere bepaald door kwaliteit van de arbeid, de organisatie waarin men werkt, de mate van leiderschap en de hoeveelheid werkstress. Deze factoren worden met de Satisfriction Index kraakhelder zichtbaar gemaakt. Medewerkers gaan op verschillende manieren om met arbeidsomstandigheden. Deze worden eveneens in kaart gebracht. Verbeterpunten worden aangedragen aan het management. Met dit onderzoeksmodel maken wij emoties van medewerkers zichtbaar waar de werkgever vaak geen weet van heeft. En…natuurlijk leveren wij complete en uitgebreide rapportage achteraf. Belangrijker nog is echter dat wij ook zorgen dat er vooraf, tijdens en na het onderzoek grondig wordt gecommuniceerd met de medewerkers om optimale betrokkenheid te creëren. Dit is waar het nogal eens aan ontbreekt bij de gangbare Medewerkers Tevredenheid Onderzoeken”.

Een adviseur van de voormalige Innovatie Advies Groep van TNO weet het ook treffend te omschrijven: “Interessante nieuwe loot aan de stam. Moest direct denken aan onze IAG - escapades bij Verolme Botlek indertijd: een immense kantine met honderden kaartspelende bootwerkers terwijl de busjes met hooggekwalificeerde en gemotiveerde Joegoslaven het terrein opreden om het werk te doen. Toen misten we zo’n geweldig instrument wat Panta Rheyn nu ontwikkeld heeft, niet om het management te overtuigen maar vooral de andere actoren zoals bonden etc.”


Contact Panta Rheyn Bedrijfsadvies & Training

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share