De kracht van social media volgens Pay for People

Door: Pay For People  14-03-2011
Trefwoorden: Payroll, Backoffice, Backoffice Uitbesteden

Het internet biedt ongekende kansen voor ondernemers om zich te profileren. Maar alleen als je ook een goede strategie hebt. Als je weet wat zich online afspeelt rond je bedrijf en als je weet wat de waarde van social media is. Daarom besteedde Pay for People tijdens haar eerste Inspiratiebijeenkomst van 2011 eind februari aandacht aan social media in de praktijk. 

Zoals alle Inspiratiebijeenkomsten, werd ook deze gehouden in het prachtige Utrechtse Griftpark. Een groep van startende en doorgewinterde uitzendondernemers kwam bijeen voor tips over het vak en over het gebruik van social media hierbij. Wouter Veer, directeur van Pay for People, heette iedereen van harte welkom om daarna eerst kort de stand van zaken in de uitzendbranche door te nemen.

Aantrekkende markt
De markt trekt weer aan, in sommige sectoren zelfs met dertig procent. Reden te meer om als uitzendbureau goed zichtbaar te zijn. Offline en online. Voor opdrachtgevers en voor potentiële kandidaten. Social media zijn daarbij een belangrijk instrument. Pay for People vertelde hoe uitzendondernemers social media effectief kunnen inzetten.

Doelgroep
Social media is een verzamelnaam. LinkedIn, Facebook, Hyves, Twitter, ieder social medium heeft zijn eigen kenmerken, sterktes en zwaktes. En daardoor ook zijn eigen gebruikers. Om te weten welk medium bij je uitzendorganisatie past, is het belangrijk inzicht te krijgen waar je doelgroep zich op het web bevindt. Hier kom je onder meer achter door meetbare doelstellingen per medium te bepalen. Ga daarbij uit van wat je opdrachtgevers en werkzoekenden te bieden hebt. Maak bijvoorbeeld een Twitter-account aan en verzamel zoveel mogelijk werkzoekende volgers in een branche.
 
Profiel
Een duidelijk en herkenbaar profiel is daarbij een must. Bedenk hoe je wilt overkomen op internet. Maak bewuste keuzes en benadruk de juiste karakteristieken. Heb je een industrieel uitzendbureau? Zorg dat dit duidelijk blijkt uit je online profiel. Bijvoorbeeld door in LinkedIn bij interests termen en namen te vermelden waarop je gevonden wilt worden in Google. Dit draagt bij aan je vindbaarheid en maakt het makkelijker in contact te komen met de juiste opdrachtgevers en passende kandidaten.

Webcare
Eenmaal actief met social media moet je ook bijhouden hoe vaak je uitzendbureau gezien wordt en wat er over geschreven wordt. Dit wordt ook wel webcare genoemd. Goede webcare kenmerkt zich door goed luisteren en reageren op de vragen van de doelgroep. Dit kost tijd. Om tijd te besparen zijn er verschillende tools van onder meer Google die hierbij helpen. Denk aan Google Alerts, iGoogle en Google Analytics.

Backoffice uitbesteden
Maar Pay for People helpt ook. Door de backoffice uit handen te nemen. Pay for People biedt uitzendondernemers perfecte verloning van flexkrachten, stipte facturatie aan klanten en toegang tot de unieke webapplicatie Pay4me. En Pay for People biedt ook veel meerwaarde: een groot netwerk, desgewenst advies en ondersteuning bij bedrijfsvoering door ervaren consultants uit de uitzendbranche, workshops, trainingen en inkoopvoordelen. En, in overleg strak ingeregelde debiteurenbewaking, inclusief creditchecks en waar nodig incassoprocedure.

Meer over de dienstverlening van Pay for People aan uitzendondernemers leest u op de website. Wilt u ook een keer aanwezig zijn bij een van de inspiratiebijeenkomsten? Hou de site in de gaten voor nieuwe data.

Trefwoorden: Backoffice, Backoffice Uitbesteden, Payroll, Uitzendbureau Starten, Uitzendondernemer,