RNN7 ambieert landelijke dekking

Door: Rnn7 Broadcasting  24-07-2007
Trefwoorden: Televisie

Want dat is uiteindelijk toch ook de bedoeling, van RNN7 een landelijke zender te maken?
Dat is inderdaad de bedoeling. RNN7 moet een landelijke nieuws- en familiezender worden. En dan proberen we uiteindelijk een marktaandeel van 6% te behalen.


Waarom een nieuws- én familiezender?
Ten eerste omdat daar volgens mij behoefte aan is. En ten tweede omdat die precieze combinatie in Hilversum nog niet bestaat. Zeg maar een Hart-van-Nederland-concept maar dan voor de hele zender. Daar lag een gat in de markt, dus.


Even voor diegenen die dat nog niet weten: hoe begint iemand die geen miljarden op de bank heeft staan een televisiezender?
RNN7 is in oktober 2003 de lucht ingegaan. Maar we zijn dus klein begonnen. We waren alleen te zien in Rotterdam en zoals zo veel lokale televisiestations met een programmering van welgeteld één uur per dag. Die uitzending werd dan gedurende de dag een paar keer herhaald. Maar toen al was er goed nagedacht over de inhoud van dat uur televisie. Al heel snel speelden we door advertentie-inkomsten quitte. En konden we over groei gaan nadenken.


Maar had jij een achtergrond in de televisiewereld?
Op zich niet. Ik ben afkomstig uit de advocatuur en was tot een jaar of vijf geleden actief in de modewereld. Een opdracht voor het televisieprogramma Starmaker legde het contact en wekte de interesse. Uit die opdracht zelf kwam niet zo veel, uit de gedachte dat een eigen tv-zender wel een leuke ambitie zou zijn des te meer dus.


En waarom lukt jou dat wel waar veel anderen falen?
We hebben blijkbaar een businessmodel dat goed in elkaar zit. En wat het programmeermodel betreft – dat overigens een onderdeel van dat businessmodel is – we hebben blijkbaar een formule gevonden die aanslaat bij de kijker.


OK. Wat is het geheim van jullie programmeermodel?
Dat is niet zo heel moeilijk. Wij brengen wat de kijker wil zien. En dat is ten eerste algemeen nieuws. Want de kijker wil voortdurend van alle ontwikkelingen op de hoogte blijven. Maar héél belangrijk, die nieuwsuitzendingen mogen niet te lang duren. Daar zitten onze kijkers dan weer niet op te wachten. Dus korte nieuwsuitzendingen, aangevuld tijdens de andere programma’s met nog kortere nieuwsupdates en berichten in de balk onderin.


Maar daar krijgt RNN7 de dag dus niet mee vol.
Nee. Dus dat vullen we het algemene nieuws aan met Sportnieuws, Showbizznieuws en Consumentenprogramma’s. Want in de meeste onderzoeken naar kijkgedrag komen die programma’s direct na het algemene nieuws als het best bekeken.


Hoeveel kijkers trekken jullie nou?
Dat is voor RNN7 moeilijk om precies te zeggen. Maar in een weekeinde kijken er een miljoen mensen minimaal een minuut onafgebroken. En als je bedenkt dat we slechts door 6,5 miljoen mensen ook daadwerkelijk bekeken kunnen worden…

Trefwoorden: Televisie

Contact Rnn7 Broadcasting

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share