Inzet Bekende Nederlander in reclame wekt weinig vertrouwen

Inzet Bekende Nederlander in reclame wekt weinig vertrouwen van Spannend Actiemarketing

Door: Spannend Actiemarketing  04-06-2009
Trefwoorden: Marketing, Stroom, Promoties

Rotterdam, 4 juni 2009. In deze tijd let bijna de helft van de Nederlanders extra op acties van adverteerders. Daarbij spelen de bekendheid van een merk of het gebruik van een Bekende Nederlander niet een hele grote rol. Volgens 83% van de ondervraagden is de bekendheid van een merk geen voorwaarde om aan een actie deel te nemen. Slechts 10% heeft meer vertrouwen in een adverteerder als daar een BN-er aan verbonden is. Zo gelooft bijna driekwart van de ondervraagden niet dat Anouk bij de ING bankiert en geeft 98% aan dat Natasja Froger hen niet verleidt om over stappen naar de Nederlandse Energie Maatschappij. Dit blijkt uit onderzoek dat De Vos & Jansen uitvoerde voor het nieuwe actiemarketinglabel van Stroom, Spannend® genaamd. Het onderzoek werd uitgevoerd in week 16 onder 1000 respondenten van 18-65 jaar.

De consument is dan ook kritisch: één op de vier ondervraagden denkt dat er juist een addertje onder het gras kan zitten als er een actie is. En van de helft van de acties vindt men het verleende voordeel te laag. Nederlanders (37%) vinden het echter nog steeds leuk om bonnetjes te knippen voor prijsvoordeel.

Spannend® wilde van een aantal recente acties en promoties weten hoe effectief deze zijn. Wat is de bekendheid van een actie, hoe hoog is de bereidheid er aan deel te nemen en zit hier een relatie tussen? Wordt gedrag op lange termijn beïnvloed met een kortlopende actie? Wat voor invloed heeft een actie op het imago van de adverteerder?

In totaal zijn negen actiecampagnes getoetst die recentelijk hebben gelopen: ING (Anouk, gratis stormparaplu), De Nederlandse Energie Maatschappij (Natasja Froger), C1000 (stickers plakken), Blokker (Dukatenactie), Bol.com (10 jarig bestaan), Nike (Nike+), Radio Veronica (Win een Ferrari), CêlaVíta (Juskuilen) en BP (Win je eigen feestje).

De conclusie over negen onderzochte recente actiecampagnes is dat acties altijd als meer onderscheidend worden beoordeeld door klanten dan door niet-klanten. Ook vinden klanten dat er sprake is van een hogere brand fit dan niet-klanten, onafhankelijk of het over een prijs-, win- of premiumactie gaat. Tevens blijkt dat de bereidheid om aan een actie deel te nemen groter is bij bestaande klanten en dat men ook in de toekomst een grotere koopintentie heeft dan niet klanten. Dit zou betekenen dat (kortlopende) acties klantenbinders zijn en veelal niet zozeer leiden tot nieuwe klanten.

Als we het kennisniveau van de acties vergelijken met de redemptie en de koopintentie op lange termijn dan kunnen we concluderen dat een hoge bekendheid van een actie alleen niet voldoende is om resultaat op lange termijn te boeken. De acties van ING en de Nederlandse Energie Maatschappij zijn namelijk heel bekend en hebben wel direct klanten opgeleverd, voor de lange termijn echter moeten er nieuwe verleidingen komen voor de consument. De hoogste correlatie is te zien bij de acties van Blokker en C1000. Deze acties zijn heel bekend en hebben een hoge redemptie en koopintentie opgeleverd. De Bol.com actie was weliswaar iets minder bekend toch hebben redelijk veel mensen er van gebruik gemaakt en zijn mensen in de toekomst zelfs bereid vaker bij Bol.com te winkelen.

Nike’s campagne was redelijk bekend en heeft een kleine respons opgeleverd maar wel uit de juiste doelgroep en met weinig waste gecommuniceerd.

De acties van CêlaVíta, Radio Veronica en BP waren een beetje bekend en hebben met name klanten op korte termijn en lange termijn verleid.

--EINDE PERSBERICHT--

Trefwoorden: Actiecampagnes, Actiemarketing, Marketing, Promoties, Spannend, Stroom,

Contact Spannend Actiemarketing

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share