Geen Chinese bescheidenheid achter het computerscherm

Door: Ssi  28-02-2008
Trefwoorden: Marktonderzoek, Ssi

Onderzoek door SSI toont aan dat Chinezen openhartiger zijn bij online onderzoek dan bij face to face onderzoek

Rotterdam, 28 februari 2008 – Survey Sampling International (SSI), wereldwijd aanbieder van sample oplossingen voor marktonderzoek, heeft een off- en online onderzoek uitgevoerd naar de invloed van de Chinese cultuur op de wijze waarop Chinese respondenten surveys beantwoorden. De kwaliteit van onderzoeksdata kan enorm beïnvloed worden door de cultuur van een land. Aan het offline onderzoek deden 484 Chinezen mee en aan het online onderzoek 480. Uit het onderzoek is gebleken dat de overstap van offline naar online onderzoek resulteert in een enorme toename van de validiteit van de uitkomsten. Ook blijkt dat bij online onderzoek het aantal respondenten dat de vragenlijst volledig invult sterk toeneemt. Het online onderzoek had een veel lager drop-out percentage (zes procent), terwijl bij het offline onderzoek 46 procent vroegtijdig stopte.

Beleefdheid wordt hoog gewaardeerd en beschouwd als één van de ‘Vijf Deugden’ in de Chinese cultuur. De respondent kan beïnvloed worden door de wens om beleefd te zijn, met als gevolg dat antwoorden onjuist zijn en de waarde van de resultaten beperkt is. Uit het SSI onderzoek is naar voren gekomen dat minder respondenten bereid waren een uitgesproken mening te geven wanneer zij meewerkten aan een offline onderzoek. Deze respondenten gaven de voorkeur aan een antwoord in het midden van de schaal. Bij het offline onderzoek werden 111 uiterste antwoorden gegeven, aan zowel de positieve als de negatieve zijde van de schaal, en maar liefst 772 antwoorden in het midden. Bij het online onderzoek werden drie keer zoveel uiterste antwoorden gegeven, namelijk 378, en slechts 378 antwoorden in het midden. Een grote hoeveelheid antwoorden in het midden van de schaal geeft onderzoekers weinig data om mee te werken en bemoeilijkt het identificeren van meningen en trends. De resultaten van SSI tonen het belang van online onderzoek in culturen zoals de Chinese aan.
“De uit dit onderzoek verzamelde gegevens schetsen duidelijk hoe marketing en marktonderzoek in China beïnvloed worden door de cultuur. Nieuwe technieken, zoals online panels, bieden oplossingen om te onderzoeken wat de meerderheid denkt. SSI vindt vertrouwdheid met unieke gebruiken en culturen in de wereld net zo belangrijk als kennis van marktonderzoek en sample oplossingen. We onderzoeken daarom regelmatig trends in landen om zo de kwaliteit van panels en panel services te verbeteren”, aldus Harry Kelley, Vice President Global Marketing bij Survey Sampling International.

-----------------------------------

Over SSI
Survey Sampling International (SSI) is een wereldwijde aanbieder van sample oplossingen. Het bedrijf is opgericht in 1977 en biedt marktonderzoekers toegang tot zowel consumenten als zakelijke respondenten via hoofdzakelijk internet en telefoon. Daarnaast is SSI ervaren in het programmeren en hosten van vragenlijsten en het adviseren over vragenlijstconstructie. SSI is de voorkeursleverancier van meer dan 1800 onderzoekers waaronder 46 van de top 50 marktonderzoekbureaus wereldwijd. SSI beheert internetpanels in 19 landen en biedt toegang tot internetrespondenten in meer dan 50 landen. Het bedrijf beschikt over random digit dialing (RDD) in 21 landen en biedt klanten ondersteuning bij het bepalen van demografische en geografische doelgroepen. SSI heeft wereldwijd meer dan 300 werknemers verdeeld over 11 vestigingen. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam. Meer informatie is beschikbaar op www.surveysampling.com.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met:
Marcommit PR
Eline Visser
035-5822730
[email protected]

 

Trefwoorden: Marktonderzoek, Ssi

Contact Ssi

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share