Consument maakt zich zorgen om online privacy

Consument maakt zich zorgen om online privacy van Stroom Mediacommunicatie

Door: Stroom Mediacommunicatie  15-11-2007
Trefwoorden: Internet, Online, Privacy

-PERSBERICHT-
Rotterdam, 14-11-2007

Een meerderheid van de Nederlanders (bijna 55 pct) heeft bezwaren tegen behaviorial targeting, reclame gericht op eerder surfgedrag. Slechts 16 pct van de Nederlanders zegt geen bedenkingen te hebben bij deze 'nieuwe' vorm van reclamemaken. Een overgrote meerderheid (90 pct) meent dat advertentiebedrijven de consument de gelegenheid moeten bieden om niet door reclamemakers te worden gevolgd. Zij zouden dan ook graag willen worden opgenomen in een zogenaamd 'volg mij niet'-register.

Dat blijkt uit Onderstroom®, het continue onderzoek naar merken en media van het mediabureau Stroom, uitgevoerd onder 500 16-65-jarigen door De Vos & Jansen. Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna vier van de vijf Nederlanders zich wel eens zorgen maakt om zijn privacy op internet. En ruim een op de drie Nederlanders heeft zelfs wel eens gevoelens van onveiligheid achter het internet. Vooral bij het betalen op internet via een creditcard, het downloaden van bestanden via peer-to-peer programma's en het plaatsen van persoonlijke gegevens op netwerksites zoals Hyves. 56 pct van de Hyvers verwacht in de toekomst gebruik te maken van de mogelijkheid om het persoonlijke profiel te blokkeren voor onbekenden of heeft hier zelfs al gebruik van gemaakt, bijvoorbeeld tijdens een sollicitatie. Slechts een op de tien Nederlanders heeft weinig vertrouwen in internetbankieren. Om de eigen privacy te beschermen geeft bijna 30 pct van de consumenten wel eens andere persoonlijke gegevens op bij het online bestellen van producten of diensten (29 pct). Daarnaast geeft ruim de helft van de Nederlanders (54 pct) aan bij het online bestellen van producten geregeld van hun gratis emailaccount (Hotmail) gebruik te maken, waarschijnlijk om overlast door spam te voorkomen. Slechts 20 pct heeft dan ook maar één emailadres.

In het algemeen lijken Nederlanders goed op de hoogte van het bestaan en de werking van cookies (83 pct). Op ongeveer de helft van de Nederlandse computers worden cookies zonder meer toegelaten. Slechts 9 pct heeft de pc zo ingesteld dat cookies niet worden toegelaten, driekwart van de Nederlanders zegt regelmatig cookies van de pc te verwijderen (76 pct). Dit neemt niet weg dat bijna driekwart van de Nederlanders (72 pct) vindt dat websites een bezoeker moeten informeren op het moment dat een cookie wordt aangemaakt, zodat deze kan aangeven of de cookie wel of niet wordt geaccepteerd.

-EINDE PERSBERICHT-

Neem voor informatie over het complete onderzoek contact op met de heer T.M. Eikelboom, partner van Stroom, op [email protected] of via telefoonnummer 010 - 440 16 16

Trefwoorden: Behaviorial Targeting, Internet, Mediacommunicatie, Onderstroom, Online, Privacy, Stroom, Surfgedrag,