EK sponsoren onbekend, dagbladen profiteren van Oranje

EK sponsoren onbekend, dagbladen profiteren van Oranje van Stroom Mediacommunicatie

Door: Stroom Mediacommunicatie  28-05-2008
Trefwoorden: Sponsoring, Stroom, Oranje

Vlak voor aanvang van het EK is er nog behoorlijk wat werk aan de winkel voor de EK sponsoren. Van de Nederlandse merken worden met name Heineken (31pct) en Nationale Nederlanden (11pct) met EURO 2008 spontaan geassocieerd. Dit is opvallend, gezien het feit dat beide merken niet tot de officiële sponsors van dit evenement behoren. Van de internationale merken springt Nike eruit. Meer dan een kwart van de respondenten associeert dit sportmerk met het EK, terwijl ook Nike geen sponsor is. Adidas staat op een tweede plek met slechts 8%. Van de media worden met name het AD en de Telegraaf gezien als echte EK merken. De dagbladen lijken dan ook behoorlijk garen te spinnen bij EURO 2008. Zo verwacht bijna 15% de komende periode meer dagbladen te kopen dan gewoonlijk. Daarbij komt dat vijf procent de intentie heeft om tijdens het EK een proefabonnement af te sluiten.

Dit blijkt uit Onderstroom®, het onderzoek van het mediabureau Stroom dat in week 20 onder 500 Nederlanders werd verricht door het onderzoeksbureau De Vos & Jansen.

Naast de dagbladen is internet voor 44% inmiddels een belangrijke bron om het EK te kunnen volgen. Een op de vijf respondenten geeft aan meer gebruik te maken van internet op zoek naar informatie over het EK. Binnen het enorme aanbod van internetsites lijken de sites van Voetbal International (11pct), de KNVB (8%) en Nu (6pct) de meest aangewezen bronnen. De site van de Telegraaf scoort hier opmerkelijk laag met 2%. Meer dan helft van de respondenten heeft echter vooralsnog geen enkel idee welke sites ze het meest associëren met het EK. Dit biedt kansen voor allerlei nieuwe initiatieven die zich de komende maand specifiek richten op het EK. Ze moeten zich dan wel kenbaar aan het grote publiek.

Televisie is voor de voetballiefhebber echter met afstand nog steeds het belangrijkste EK medium. Er lijkt dan ook een ware run op elektronicazaken in het verschiet; bijna één op de 20 huishoudens zegt (waarschijnlijk) een nieuwe LCD TV, plasmascherm of beamer aan te schaffen vanwege het EK. Twee procent van de huishoudens heeft dit reeds gedaan. Inmiddels is 5% overgestapt op digitale televisie vanwege EURO2008. Slechts 1% is dit zeker nog van plan, ondanks het feit dat de wedstrijden in HD beeldkwaliteit worden uitgezonden.

De verrichtingen van Oranje tijdens EURO 2008 zal naar verwachting door 85 procent van de Nederlanders worden gevolgd. Het EK wordt voornamelijk thuis beleefd (75pct). Daarnaast zijn vrienden/familie (35pct) en het café populair (17pct). Ongeveer 6% volgt de verrichtingen van het Nederlands Elftal vanaf het vakantie adres. Overigens heeft meer dan 1 op de 10 Nederlanders rekening gehouden met het EK bij het plannen van de vakantie. Het Europees Kampioenschap is dan ook primair een familie aangelegenheid. Bijna tweederde van de personen die EURO 2008 gaan volgen, kijkt samen met de partner. Ook kijkt men vaak met de kinderen (31pct) of andere familieleden (28pct). Naar verwachting zullen echter ook één of meerdere wedstrijden met vrienden worden gevolgd (44pct). Opvallend hierbij is dat de mannen er de voorkeur aan om met vrienden te kijken daar waar de vrouwen het liefst met hun partner kijken. Daarbij zit een kwart van de kijkers in oranje tenue naar de wedstrijden te kijken.

De meest favoriete voetbalpresentator is Jack van Gelder met ruim 30%. In zijn schaduw staan Humberto Tan (16pct), Mart Smeets en Tom Egbers (9pct). De minst favoriete is Hans Kraaij jr met bijna 40% van de stemmen.

-EINDE PERSBERICHT-

Voor meer informatie of voor het opvragen van het complete onderzoek: neem contact op met Titus Eikelboom (managing partner Stroom), 010 - 4401616

Trefwoorden: Ek, Onderstroom, Oranje, Sponsor, Sponsoring, Stroom