Lezer wil opzeg-waarschuwing van tijdschrift abonnement

Door: Stroom Mediacommunicatie  14-12-2006
Trefwoorden: Abonnement, Opzegtermijn, Onderstroom

Een groot deel van de lezers van tijdschriften wil dat uitgevers hen jaarlijks waarschuwen dat men het abonnement kan opzeggen. Dat blijkt uit het continue media- en merkenonderzoek Onderstroom, van mediabureau Stroom, uitgevoerd onder 750 consumenten door de onderzoekers van De Vos & Jansen. Het liefst willen abonnees gemakkelijk en kosteloos hun tijdschrift kunnen opzeggen. Als men deze mogelijkheid nu kreeg aangeboden, dan zou 32 pct van de ondervraagden hier direct gebruik van maken.

Het onderzoek van Stroom toont aan, dat de consument precies weet waar hij aan toe is bij het aangaan van een tijdschriftabonnement: 90% weet hoe het abonnement kan worden verlengd of opgezegd.

Over het huidige principe van stilzwijgende verlenging van het abonnement, waartegen de PvdA onlangs een wetsvoorstel indiende, zijn de meningen opmerkelijk genoeg verdeeld: 42 pct vindt dit systeem juist handig, terwijl 57 pct bezwaren heeft. Grootste ergernis (69 pct) is dat men te laat is met opzeggen of dat men niet op elk gewenst moment kan opzeggen (18 pct). 27 pct van de respondenten vindt het een betere oplossing als men ook per mail of telefonisch het abonnement zou kunnen beeindigen. Slechts 3 pct vindt een kortere opzegtermijn van zes maanden (in plaats van een jaar) de beste oplossing. Onlangs kondigde het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) als reactie op het PvdA-wetsvoorstel zo'n zesmaandelijkse opzegtermijn aan.

Interessant is ook dat bijna dertig pct van de ondervraagden bereid is eenmalig vijf euro administratiekosten te betalen om hun opzegging te regelen. Nederland is nog altijd een echt abonnementenland. Eenderde van de respondenten heeft meerdere abonnementen, 31 pct heeft 1 abonnement. Bijna een kwart heeft geen tijdschriftenabonnement meer, vanwege tijd- of geldgebrek. Van degenen met een tijdschriftabonnement overweegt momenteel 31 pct van de vrouwen dit op te zeggen. Bij de mannen is dit 26 pct. Veel respondenten (43 pct) overwegen al maanden en zelfs jaren (3 pct) om het abonnement de deur uit te doen. Voor de helft van deze groep geldt dat zij dit steeds vergeten te doen. Voor weinigen (6 pct) van hen had het te maken met problemen bij het opzeggen. Eenderde wil sinds enkele weken het abonnement opzeggen. De overige 20 pct is er juist nu mee bezig omdat het opzegmoment nadert. Voor velen (88 pct) geldt dat hun abonnement(en) stilzwijgend worden verlengd.

De koopbereidheid voor tijdschriften zal blijkens dit onderzoek zeker niet afnemen. Bijna 60 pct koopt in de toekomst net zoveel tijdschriften en 9 pct wil zelfs meer tijdschriften kopen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Titus Eikelboom
[email protected]

Trefwoorden: Abonnement, Onderstroom, Opzegtermijn, Tijdschriftenabonnement