Persbericht: Onderstroom® - positie Hyves niet heilig

Persbericht: Onderstroom® - positie Hyves niet heilig van Stroom Mediacommunicatie

Door: Stroom Mediacommunicatie  04-07-2007
Trefwoorden: Internet, Stroom, Hyves

Positie Hyves niet heilig
Web 2.0 bindt nog geen massa aan internet

Rotterdam 4 juli 2007, De snelle opmars van Web 2.0, met de participerende consument als basis, zorgt er voorlopig nog niet voor dat Nederland en masse actief deelneemt aan het internet.

Vooralsnog geldt ook hier de 80/20 regel: 20 pct van de internetters publiceert 80 pct van de content. Dit neemt niet weg dat de Nederlander druk bezig is met zijn online netwerken waarvan Hyves veruit de grootste is. De positie van Hyves is echter niet heilig. Bijna 75 pct van de leden van online netwerken staat open voor nieuwe netwerken. Met name communities rondom speciale interesses en hobby’s kunnen op veel aandacht rekenen. Bovendien geeft bijna driekwart van leden van Hyves te kennen nog met mate te Hyven of zelfs nog nauwelijks mee bezig te zijn. Dat blijkt uit Onderstroom®, het barometeronderzoek naar merken en media van het Rotterdamse mediabureau Stroom, uitgevoerd onder duizend 16-65-jarigen door De Vos & Jansen.

Meer dan de helft van de Nederlanders neemt inmiddels deel aan een of meerdere online communities. Daartegenover staat een grote groep (37 pct) die niet gemotiveerd is om zich aan te melden bij een sociaal netwerk. Naast dat ze de lol er niet van inzien, zien ze mensen liever persoonlijk en kost het hen teveel tijd. Van de deelnemers aan online netwerken is een meerderheid slechts bij 1 of 2 netwerken aangesloten (76 pct). Zoals verwacht vormt Hyves met afstand het grootste sociale netwerk; bijna 3 van de 4 netwerkgebruikers is hierop actief. Daarnaast is ruim de helft lid van Schoolbank.nl en neemt 26 pct deel aan Live Spaces. Bijna 60 pct van alle gebruikers besteedt minder dan een uur per week aan online netwerken. Ongeveer een kwart van de gebruikers logt dagelijks in. De grootste groep (38 pct) signaleert inmiddels al dat de meeste gebruikers na verloop van tijd veel minder actief worden. Slechts een derde van de Hyvers ziet de toekomst van hun community zonnig in en verwacht dat het netwerk alleen maar verder zal uitbreiden. Hiernaast verwacht een grote groep gebruikers (27%) dat Hyves het moeilijk zal krijgen door de verwachte opkomst van andere communities.

Alhoewel een groot deel van de Nederlanders actief is binnen zijn online community, betekent dit niet automatisch dat er veel buiten het netwerk om wordt gedeeld. Er blijkt een kleine groep heavy users te zijn die zeer actief is met publiceren op allerlei sites. Het zijn dan ook grotendeels steeds dezelfde mensen die regelmatig hun mening geven, op artikelen reageren en eigen content op Flickr en Youtube zetten. Het gros van de internetters blijkt daarentegen helemaal niet actief op het web. Het meest gangbare is het plaatsen van reviews op sites zoals Kieskeurig en Zoover. Web 2.0 is vaker een mannen- en een jongerenaangelegenheid. Zo plaatst bijvoorbeeld bijna 30 pct van de 16-33-jarigen wel eens een filmpje op Youtube. Op dit moment geeft 12 pct aan één of meerdere weblogs te hebben. Bijna 30 pct van dez bloggers houdt deze minimaal wekelijks bij. Daartegenover staat dat 8 pct inmiddels is gestopt met 'bloggen'.

- einde persbericht –

Meer informatie:
Stroom Mediacommunicatie B.V. | Titus Eikelboom | 010 - 440 1616

Trefwoorden: Hyves, Internet, Mediabureau, Mediacommunicatie, Onderstroom, Stroom, Web 2.0,