Persbericht: Online TV gaat nog niet ten koste van de oude beeldbuis

Persbericht: Online TV gaat nog niet ten koste van de oude  beeldbuis van Stroom Mediacommunicatie

Door: Stroom Mediacommunicatie  18-12-2008
Trefwoorden: Internet, Onderzoek, Televisie

Ondanks dat inmiddels 70% van de Nederlandse huishoudens weleens een TV programma op internet bekijkt, gaat dit nog niet ten koste van het traditionele kijkgedrag. Van de sites die Tv programma's aanbieden is UitzendingGemist van de Publieke Omroep veruit de populairste met 40%. RTLgemist en ProgammaGemist (SBS) genieten de voorkeur van 18% van de online kijkers. Dat blijkt uit Onderstroom®, een continue onderzoek naar merken en media van het mediabureau Stroom dat werd uitgevoerd onder duizend 18-65-jarigen door onderzoeksbureau De Vos & Jansen.

Meer dan 40% van de online kijkers is tussen de 18 en 30 jaar. Bovendien geven veel respondenten aan dat hun kinderen Tv programma's kijken via het net. TV via internet lijkt dan ook meer gemeengoed onder jongere doelgroepen. Dit neemt niet weg dat 25% van de online TV kijkers tussen de 50 en 65 jaar oud is. Uit het onderzoek blijkt dat personen die naar televisieprogramma's via internet kijken zelden de enigen zijn binnen het huishouden zijn die dit doen. Bijna tweederde geeft aan dat huisgenoten zoals de partner of kinderen ook naar programma's via het internet kijken. Dat dit zijn weerslag heeft op het mediagedrag blijkt uit het feit dat ruim een vijfde van de kijkers aangeeft dat door de televisieprogramma's op internet zij minder naar de 'reguliere' televisie kijken. Voorlopig zijn er echter weinig mensen die heel frequent naar programma's via internet kijken. Ongeveer de helft van de respondenten kijkt minder dan één uitzending per week (oftewel minder dan één dag per week). Daarbij kijkt 60% maximaal een half uur. Hierin is er geen onderscheid tussen mensen die veel of weinig naar de gewone TV kijken.

De traditionele televisie fungeert juist als belangrijke katalysator voor het kijken op internet. De meeste online kijkers kijken via internet omdat ze een programma gemist hebben en alsnog willen zien. Daarnaast geeft meer dan 30% aan dat ze vaak een website bezoeken naar aanleiding van een verwijzing op TV. Eén op de tien respondenten bekijkt de TV programma's op internet om nogmaals de bepaalde aflevering te kunnen zien. Maar internet is ook een mooie aanvulling op TV. Veel mensen (20%) zien op internet juist TV programma's waar ze normaal niet naar kijken. Bovendien is er een groep die al surfend zoekt of er iets van haar gading bij zit. Als het gaat om programma's die via internet worden bekeken blijkt dat documentaires, actualiteitenrubrieken, theater/cabaret en entertainment favoriet zijn. Duidelijke voorbeelden hiervan zijn De Lama's, Mooi Weer de Leeuw, De Wereld Draait Door en het Journaal. Grote TV shows zoals Popstars en soaps scoren beduidend minder in termen van voorkeur.

Een groot voordeel van het kijken van televisie programma's via internet is de keuzevrijheid van de consument. Bijna driekwart van de kijkers geeft aan dat de mogelijkheid om zelf een specifiek programma en het kijkmoment te kunnen bepalen erg prettig is. Daar komt bij dat men niet geconfronteerd wordt met (veelvuldige) reclameblokken (53%). Belangrijkste drempels bij het kijken naar televisie via internet lijken de beeldkwaliteit en het beperkte programma aanbod te zijn.

Hiernaast noemt men ook als nadelen de lange laadtijd van programma's, de afwezigheid van 'live' programma's en het feit dat samen kijken met het gezin lastig is. Evenals bij de gewone televisie vormt reclame ook online voor irritatie. Uit het onderzoek blijkt dat de commercial die vooraf gaat aan de uitzending niet erg populair is. Overigens vindt meer dan een derde van de kijkers dat reclame bij TV programma's op internet minder irritant dan op TV. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de korte blokken (slechts één commercial). De irritatie wordt met name veroorzaakt door de uitzending van niet relevante commercials. Op het idee om de getoonde reclame te kunnen afstemmen op het huishoudprofiel reageert dan ook bijna een derde positief. Een even grote groep reageert afwijzend. De overige 43% kan zich daar nog geen mening over vormen en wil het eerst aanzien.

- E I N D E P E R S B E R I C H T -

Voor meer informatie, of voor het opvragen van het complete onderzoek, kunt u contact opnemen met:

Titus Eikelboom
partner Stroom

[email protected]
tel. 010 - 440 16 16

Trefwoorden: Beeldbuis, Internet, Onderstroom, Onderzoek, Online Tv, Streams, Stroom, Televisie, Tv, Uitzendinggemist