Persbericht: Weinig sympathie voor nieuwe omroepen

Persbericht: Weinig sympathie voor nieuwe omroepen van Stroom Mediacommunicatie

Door: Stroom Mediacommunicatie  12-03-2009
Trefwoorden: Onderzoek, Televisie, Omroepen

- P E R S B E R I C H T -

Weinig sympathie voor nieuwe omroepen

Rotterdam, 11 maart 2009 Van de Nederlandse televisiekijker heeft slechts 15 pct behoefte aan nieuwe omroepen. Dat blijkt uit een onderzoek dat, in opdracht van het mediabureau Stroom, onder 1.050 respondenten werd gehouden door onderzoeksbureau De Vos & Jansen. Op veel sympathie hoeven de nieuwkomers niet te rekenen. Bijna de helft van de ondervraagden zegt voor geen enkele van de kandidaat omroepen sympathie te kunnen opbrengen. Powned (11 pct), Omroep C (9 pct) en Wakker Nederland (7 pct) kunnen op de meeste steun rekenen van de Nederlandse televisiekijker, maar veel van de nieuwe initiatieven worden door minder dan 5 pct warm ontvangen.

De overgrote meerderheid ziet dan ook niets in nieuwe aspirant omroepen; er is aanbod genoeg (72 pct). Het is niet dan ook niet verwonderlijk dat maar 3 pct (= +/- 150.000 huishoudens) zich heeft aangemeld als lid van een van de kandidaat omroepen. Een van de oorzaken is dat, met uitzondering van Wakker Nederland (18 pct) en Powned (17 pct), de meeste nieuwe initiatieven nagenoeg onbekend zijn. Uiteraard is de sympathie voor WNL en PowNed het grootst onder de eigen achterban. Van de lezers van De Telegraaf steunt 38% het initiatief van WNL. Bijna éénderde van de bezoekers van Geen Stijl is voor PowNed. Partijen als Piep en Omroep C komen niet verder dan 1 pct spontane bekendheid.

Volgens 47pct van de ondervraagden zullen de nieuwe omroepen met die paar uur zendtijd per week het verschil niet gaan maken. Over het algemeen zijn de ondervraagden tevreden over de publieke omroepen. De Publieke Omroep onderscheidt zich volgens 52 pct van de ondervraagden nog steeds van de commerciële stations, slechts een minderheid (16 pct) vindt dat de publieke omroep te links is georiënteerd. Van alle publieke omroepen bieden de VARA, KRO en NCRV de meeste toegevoegde waarde. De kleine omroepen Llink en Max bieden, opvallend genoeg, slechts volgens 30% van de TV kijkers toegevoegde waarde.

De TV kijkers zijn dan ook te spreken over het programma aanbod van de publieke omroepen. Kritiek is er echter wel. Zo zou 40% van de kijkers meer documentaires willen. Ook het aanbod van speelfilms en wetenschappelijke programma’s kan volgens 30% van de TV kijkers vergroot worden. Dit zou dan met name ten koste mogen gaan van quizzen, religieuze programma’s en reality tv series. Eén op de vijf kijkers vindt bovendien dat er teveel tijd aan sport wordt besteed door de publieke omroep.

Momenteel houden de voor- en tegenstanders van het publieke bestel elkaar in evenwicht met elk ongeveer 30%. Een grote groep neemt een neutraal standpunt in over de Publieke Omroep. Dit neemt niet weg dat bijna 45% van de respondenten pleit voor een BBC model met zenders zonder duidelijke maatschappelijke, politieke of religieuze signatuur.

- E I N D E  P E R S B E R I C H T -

Voor meer informatie, of voor het opvragen van het complete onderzoek, kunt u contact opnemen met:

Titus Eikelboom
partner Stroom

[email protected]
tel. 010 - 440 16 16

Trefwoorden: Omroepen, Onderstroom, Onderzoek, Publieke Omroepen, Stroom Mediacommunicatie, Televisie, Televisiekijker,