Met nieuwe naam op weg naar de 1 miljoen TEU per jaar in 2010: Van Uden Container Barging

Door: Van Uden Container Barging  25-04-2006
Trefwoorden: Transport, Logistiek, Container Barging

Na 5 jaar de binnenvaartactiviteiten onder de oude naam WCT-MTA te hebben uitgevoerd is het tijd geworden om alles onder één vlag te brengen.

Vanaf 1 mei 2006 zullen alle binnenvaartactiviteiten van WCT-MTA onder de nieuwe naam Van Uden Container Barging uitgevoerd worden. De Van Uden Groep heeft WCT en MTA separaat in het jaar 2000 overgenomen en onder de oude naam door laten lopen. In de laatste 5 jaar werd het bedrijf vervolgens uitgebouwd tot een top 5 speler in de Benelux. In 2005 werd in totaal 250.000 TEU vervoerd via de binnenwateren. Met “Van Uden” in de naam wordt het bedrijf meer geassocieerd met logistiek, innovatie en kwaliteit. Dit zijn ook de gebieden waarin van Uden haar plek in de logistiek heeft veroverd.
Naast de activiteiten binnen Rotterdam zullen ook de activiteiten tussen Rotterdam, Antwerpen, Moerdijk en Amsterdam onder deze naam uitgevoerd worden.
Alle boekingen kunt u onder dezelfde fax en telefoon nummers sturen als voorheen. Het email adres wordt: [email protected] Alle andere gegevens blijven hetzelfde, inclusief bankrekeningen, BTW en KvK .
De nieuwe naam sluit goed aan bij de andere activiteiten als douane- en haven- expeditie, container wegvervoer en distributie activiteiten die onder de naam Van Uden worden uitgevoerd. Zo combineert Van Uden alle expertises op de verschillende gebieden om zo een compleet pakket aan de klanten te kunnen aanbieden.
Van Uden Container Barging wil een totaalconcept aanbieden voor de repositie van lege containers, en transshipments van volle containers voor de grotere rederijen. Verder wil Van Uden Container Barging de logistiek verzorgen voor de expediteur met een multimodale service .

Diederik Antvelink, directeur sinds 3 jaar meldt dat hij de grootste speler in de Benelux wil worden. Er zijn plannen voor acquisitie van andere operators, en met de Van Uden Groep zal de nieuwe binnenvaartterminal in Alphen a/d Rhijn operationeel gemanaged worden. ‘Dit is een voorbeeld van het dieper in de keten diensten aanbieden. Niet alleen dozen varen, maar totale concepten voor multimodaal vervoer van containers aanbieden. Daar hopen we zowel groei- als margeverbetering te kunnen realiseren.’ vertelt Roderick de la Houssaye, financieel directeur.
“Wij controleren veel containers van en naar Amsterdam, deze worden via partnerships gevaren. Helaas zijn de stromen nog niet groot genoeg om grotere transshipment schepen in te zetten.’ Vertelt Salesmanager Bas de Jonge : ‘We hopen dit jaar 300.000 TEU te vervoeren. Na eventuele acquisities in de komende jaren en de opening van Alphen aan de Rijn terminal hopen we op 1.000.000 TEU per jaar uit te komen in 2010’
Annuska van Vlaenderen, die het vletwerk in Rotterdam beheert, ziet ook de verandering in de markt. Service en kwaliteit beginnen hun vruchten af te werpen. Record na record met aantallen werden gebroken de laatste jaren. Annuska voegt toe:’De waterbakfiets die in 2000 geïntroduceerd is, is een begrip geworden en heeft in 6 jaar al meer dan 100.000 containers vervoerd tussen de kleinere terminals in Rotterdam.’
Op alle vlakken heeft Van Uden Container Barging de opties open om via acquisities dieper in Nederland, België en eventueel Duitsland door te dringen. “Zwitserland; lacht Roderick de la Houssaye, dat is voorlopig te ver, maar je weet nooit. Frankrijk is traditioneel een gebied voor Van Uden met grote projecten in Calais en grote distributie contracten voor Franse verladers. Zeg nooit nooit, maar de Franse markt is door de taal voorlopig niet interessant voor ons! Met dedicated concepten willen we daar wel aan de gang, maar om commerciële dienst op te zetten dat wordt erg moeilijk!”
Duitsland is een moeilijk thema voor van Uden Container Barging. ‘Eigenlijk hebben we daar de boot gemist’ vertelt Antvelink: ‘Maar we hopen in de komende jaren tot een vergaande samenwerking te komen met een Duitsland operator om ook aan onze klanten vervoer naar Duitsland via de binnenvaart te kunnen aanbieden.
Een kleine smet op de resultaten is de veroordeling door de rechtbank in Middelburg in 2006 van Van Uden Container Barging voor het niet op orde hebben van de documentatie bij het vervoer van gevaarlijke goederen. Bij een routine controle in 2003 op de duwboot Atlanta bleken er geen gevarenkaarten bij containers met gevaarlijke goederen te zijn.
Antvelink: ‘Wij zijn nog steeds van mening dat ons geen blaam treft omdat de schipper ons niet geïnformeerd had dat deze documenten niet bij de lading aanwezig waren. Daardoor hebben wij geen actie kunnen ondernemen.
Er is inmiddels hoger beroep aangetekend door van Uden Container Barging. “Maar helaas kan het wel weer eens 2 jaar gaan duren voordat er duidelijkheid in deze rechtzaak komt”; aldus Antvelink.’
EDI
Vanaf 2005 wordt met de grootste klanten via EDI gecommuniceerd in een pilotproject. “Helaas zijn de meeste klanten nog niet klaar voor EDI en moeten we dus 2 systemen naast elkaar laten draaien”; aldus Roderick de la Houssaye, die het gehele automatisering proces begeleid. Ook met de meeste schepen wordt tegenwoordig digitaal gecommuniceerd.

Trefwoorden: Container Barging, Logistiek, Transport,

Contact Van Uden Container Barging

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share