Fortis-cultuur schadelijk voor klanten van ABN-AMRO

Door: De Vermogensmonitor  18-04-2007
Trefwoorden: Fortis, Abn-amro, Klachtenafwikkeling

Nu Fortis samen met derden ook interesse heeft in de overname van ABN-AMRO is het moment aangebroken om de klanten van de ABN-AMRO enigszins in bescherming te nemen.

Diverse meningen zijn al gegeven. Naast de VEB heeft nu ook De Nederlandse Bank duidelijk haar mening uitgesproken. Geen enkele mening gaat echter over het belang van de klanten van de ABN-AMRO.
De commerciële klachtenorganisatie Vermogensmonitor heeft daar een heel duidelijke mening over: de consument is slechter af onder een Fortis-cultuur. De afgelopen jaren is gebleken dat er een groot verschil bestaat tussen de klachtenafhandeling bij ABN-AMRO en Fortis. Deze laatste is nog nooit bereid geweest om met de Vermogensmonitor over klachten van gedachten te wisselen. Zelfs na een 100%-veroordeling vorig jaar door de DSI zag Fortis geen aanleiding om vergelijkbare klachten te bespreken. Bij de ABN-AMRO daarentegen probeert men vrijwel altijd om tijdens een gesprek te bezien of een schikking tot de mogelijkheden behoort.

Aandelenlease
Vanuit het productenaanbod is er ook duidelijk een verschil tussen Fortis en de ABN-AMRO. De ABN-AMRO is gevierd om de invoering van de succesvolle Turbo (vergelijkbaar met opties) en heeft zich niet ingelaten met de aandelenlease. Fortis daarentegen worstelt nog met de afwikkeling van de aandelenlease (Defam en Groeivermogen).

Een oud-medewerker van Fortis beaamde bovenstaande constatering en benadrukt dat de Belgische cultuur, die we ook van Dexia kennen, snel zijn intrede zal maken bij de nieuwe vestigingen.

Meer info:
Vermogensmonitor
DEN HAAG
P. van Straaten
070 3624629

Trefwoorden: Abn-amro, Fortis, Klachtenafwikkeling