Hotelbedden zijn "GOOR" !!

Hotelbedden zijn "GOOR" !! van InterceptCleaning

Door: InterceptCleaning  09-07-2009
Trefwoorden: Allergie, Huisstofmijt, Matrasreiniging

Hotelbedden zijn goor, “Het is een beestenboel in bed”

Den Haag - De meeste hotels nemen hun verantwoordelijkheid niet, zij laten de gasten slapen op vervuilde matrassen, tot deze conclusie komt Rob de Visser na diverse testen in gerenomeerde Haagse hotels te hebben gedaan.
De hierbij gebruikte dooddoener is “de gasten vragen er niet om”.
Het leveren van een hygiënisch schone slaapplaats is toch de core-business van een hotel?
In bed is het vaak een beestenboel. Velen hebben daar geen last van, anderen wel. Een matras kan vol zitten met huisstofmijt, bacteriën en andere meeslapers. Snurken in een hotelbed is opeens goor, voor wie er bij nadenkt. “In 2015 heeft ruim de helft van alle Nederlanders een allergie: de noodzaak van matrasreiniging groeit.”

Rob de Visser (56) is sinds begin 2006 ondernemer, na een vorig bestaan in loondienst. Zijn schoonmaakbedrijf InterceptCleaning, de Matrasreiniger werkt met het 4-fasen Potema systeem. Potema is wereldmarktleider in matrashygiëne. De Visser is nu een van de inmiddels veertig Nederlandse matrasreinigers. Tien daarvan –waaronder hij, zijn zowel actief op de particuliere- als op de zakelijke markt. De andere dertig bedienen alleen de particulier, aan huis.
Na een training en de aanschaf van een dure koffer –met daarin o.a. een testset, een Hepafilter en een gepatenteerd schoonmaakapparaat– toog De Visser aan het werk. „We moesten onze eigen markt ontwikkelen. Mijn meeste klanten zitten nu in de regio Den Haag, (Haaglanden) maar in principe mag je me overal ontbieden.” Concurrentie is er niet onder de matrascleaners, zegt hij, samenwerking wel. „Wie het druk heeft, roept collegiale hulp in.” Het dealertal kan groeien tot ruwweg zestig.
Hotels en hotelketens benadert De Visser met ”MatrasCleaner professioneel”: een glanzende presentatie van wat het procédé behelst en wat de kosten zijn. Hoe groter het aantal bedden, hoe lager de prijs per bed (15,50 tot 27,50 euro per eenpersoonsmatras). De particuliere markt wordt bewerkt met strooifolders en een klein reclamebudget. „Mond-tot-mondreclame is het belangrijkste. Bij huis- en longartsen dringt ons vak ook door: die adviseren hun allergiepatiënten.”
Want daar draait het allemaal om: goede hygiëne voorkomt veel allergieproblemen. „Moet je kijken hoe je auto er van binnen uitziet als je die een jaar niet schoonmaakt. Daar zit een mens dagelijks gemiddeld een uur of iets langer in. Maar z’n matras, waar hij een derde van zijn leven op doorbrengt, wordt jaar na jaar na jaar beslapen zonder dat die grondig wordt gereinigd.”
Een doorsnee mens verliest elke nacht een plons water: „Dat transpiratievocht moet ergens heen. Tel daar de 0,5 tot 1 gram huidschilfers bij die elke nacht worden afgezet. Vocht, warmte, slechte ventilatie: de huismijt gedijt geweldig in de (hotel) slaapkamer. De mijt zelf is niet schadelijk, maar z’n uitwerpselen zijn dat wel. In elk bed zit huisstofmijt, behalve in waterbedden.” Afhankelijk van leefomgeving en temperatuur kan een matras na een jaar al 1 tot 1,2 miljoen mijten bevatten. „Dat is 5 tot 6 miljoen in vijf jaar. En een gemiddeld matras gaat het dubbele of nog langer mee.”
De Visser draagt zijn boodschap met verve uit. „Ecarf, een gerenommeerd Europees testinstituut, gevestigd te Berlijn, gaf z’n certificaat aan Potema. De reiniging gebeurt ter plekke, je hebt geen gesleep. De benodigde tijd is beperkt, in hotels kan de halfjaarlijkse reiniginsbeurt eenvoudig worden ingepast in de housekeeping. De behandeling is droog, zonder chemicaliën. Ecarftesten wijzen uit dat 99,8 procent van de ongerechtigheden wordt geëlimineerd.”

Hand in hand met de reiniging door het apparaat gaat het sprayen met een antibacteriële, neutraliserende vloeistof die vermenigvuldiging van de huisstofmijt beperkt. In hotels dient dat bij elke verschoning te gebeuren, bij thuisgebruik bij elke wisseling van het beddengoed. „De spray is vluchtig, op basis van alcohol: onschadelijk voor mens, dier en textiel”, zegt De Visser. Met een fles van 750 milliliter kan een eenpersoonsmatras een jaar worden behandeld.
Volgens de Haagse reiniger verdient Matrasreiniging zich altijd terug, onder meer door het feit dat matrassen langer meegaan. „Voor een hotel gebruik ik als richtprijs 25 cent per nacht per slaapplaats. Waarlijk geen bedrag om over wakker te liggen. Of een hotel ermee naar buiten treedt, besluit het zelf. Zijn allergiepatiënten op de hoogte van de service, dan zullen ze vaker zó’n hotel boeken.”
Na elke reiniging krijgt het betreffende matras een sticker met behandeldatum en tijdstip van de volgende reiniging. Het hotel krijgt ook een certifaat uitgereikt, welk een halfjaar geldig is. Ook tentkaartjes in 4 talen kunnen worden verstrekt. „Planning is in deze branche alles. Hotels doen we ook altijd met meer mensen tegelijk. Want als ergens geldt dat tijd geld is, dan wel hier.”

Trefwoorden: Allergie, Huisstofmijt, Matrasreiniging, Schoon Matras