Internetbellen wordt de nieuwe standaard: Kostenvoordelen en gemak drijfveren voor massale overstap

Door: Koninklijke Kpn N.v. (mediavoorlichting)  25-04-2006
Trefwoorden: Internet, Telefonie, Ip-telefonie

De grote meerderheid van het Nederlands publiek (83%) is inmiddels bekend met Internetbellen. Bijna driekwart van de Nederlanders zegt te overwegen over te stappen naar Internetbellen en bijna de helft (46%) zegt deze overstap al te willen maken binnen 1 jaar. Dat blijkt uit een onderzoek, dat Blauw Research in opdracht van KPN heeft uitgevoerd onder de 1.400 consumenten en een aantal Internetexperts in Nederland.
De Internetexperts geven aan dat Internetbellen van een hype inmiddels een trend is geworden. Zij zien hierin een niet te stoppen ontwikkeling en verwachten dat binnen vijf jaar het grootste deel van Nederland de overstap heeft gemaakt. Internetbellen wordt daarmee de nieuwe standaard in Nederland. 'Onbekendheid' en daarmee 'kennisgebrek' zijn de belangrijkste barrières, die een deel van de consumenten afwachtend maakt, aldus de experts.

Misvattingen
Het onderzoek laat zien dat 'kostenbesparing' (63%) de grote drijfveer is achter de massale overstap naar Internetbellen. 'Kostenbeheersing' (33%), in de vorm van een vast bedrag per maand, is een ander belangrijk argument. Datzelfde geldt voor het 'gemak' (28%) van het onderbrengen van de verschillende diensten bij 1 aanbieder, de zogenaamde 'multiplay-gedachte'. Ook de experts zien de 'kostenbesparing' en het 'gemak' als de doorslaggevende factoren voor het succes van Internetbellen.
Het onderzoek toont ook dat er nog veel onbekendheid is bij het publiek met Internetbellen. De experts zien dat als een barrière, waardoor de totale uitrol nog maximaal 5 jaar zal duren. Misvattingen die leven bij het publiek hebben vooral betrekking op het gebruik van de PC ("de PC moet altijd aanstaan") en de kwaliteit van Internetbellen. De Internetexperts verwachten dat de kwaliteit van het vaste telefoonnet voor gebruikers van Internetbellen het ijkpunt zal blijven.

Ondoorzichtig
Een andere conclusie uit het onderzoek is de ondoorzichtigheid van de markt van Internetbellen. De consumenten zijn vaak niet goed op de hoogte van het aanbod en de mogelijkheden van Internetbellen. Ook vindt men het lastig te komen tot een goede vergelijking van de verschillende aanbieders en proposities. De Internet-experts verwachten dat de betrouwbaarheid van de aanbieder uiteindelijk de doorslag zal geven bij de keuze door het publiek. Belangrijke factor is bovendien de begrijpelijkheid van de proposities en de communicatie met het publiek. De aanbieders moeten nog meer investeren in het relevant maken van hun proposities voor het publiek, aldus de experts.

Trefwoorden: Internet, Internetbellen, Ip-telefonie, Telefonie

Contact Koninklijke Kpn N.v. (mediavoorlichting)

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share