Consument let meer op gezondheid

Door: Stichting Ik Kies Bewust  11-11-2008
Trefwoorden: Voeding, Gezond, Overgewicht

Er zijn verschillende logo’s, zoals Ik Kies Bewust, het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn en het zogenaamde GDA-systeem, waarbij je in een tabel ziet welke voedingsstoffen een product bevat. Uit het onderzoek blijkt dat Ik Kies Bewust het bekendste logo is. 95 Procent van het winkelend publiek herkent dit logo, dat gesteund wordt door het Voedingscentrum. Inmiddels zegt bijna 7 op de 10 mensen dat het Ik Kies Bewust-logo hen soms tot vaak helpt om een gezondere keuze te maken.

“Het is prettig om te zien dat mensen het logo gebruiken”, zegt Clémence Ross, voorzitter van de Stichting Ik Kies Bewust. “Ons doel is om de gezondere keuze gemakkelijker te maken. Dat je in één oogopslag kunt zien dat er in een product minder zout, suiker en vetten zit. Blijkbaar pikken mensen dat goed op.”

Het GfK vroeg mensen ook naar hun gewicht. De groep die zichzelf te dik vindt en daar iets aan wil doen groeit iets. Nu zegt 57 procent zichzelf te zwaar of veel te zwaar te vinden, tegenover 53 procent vorig jaar. Het merendeel van deze groep wil op korte termijn gezond gaan eten of is de afgelopen maanden gezonder gaan eten. Een flink deel (40%) zegt daarbij steun te hebben van het Ik Kies Bewust-logo. Ondanks het overgewicht hebben mensen minder moeite een gezond voedingspatroon te handhaven. Vorig jaar gaf nog 26 procent aan dit lastig te vinden, nu is dat 20%.

Ik Kies Bewust
De Stichting Ik Kies Bewust is een uniek samenwerkingsverband tussen cateraars, voedingsproducenten, Voedingscentrum en supermarkten. Producten met het Ik Kies Bewust –logo bevatten minder zout, suiker en verzadigde vetten. Onafhankelijke voedingsdeskundigen hebben de criteria vastgesteld en een erkend keuringsinstituut beoordeelt of het product aan de voorwaarden voldoet. Het doel van de Stichting is dat mensen makkelijker de gezondere keuze binnen een productgroep kunnen maken. Daarnaast worden producenten aangezet tot het gezonder samenstellen van hun voeding. Dat dit werkt, bleek dit jaar toen de eerste resultaten van de innovaties bekend gemaakt werden. Voedingsproducenten hadden honderdduizenden kilo’s zout, suiker en vetten uit hun producten gehaald om het logo te kunnen krijgen.

Trefwoorden: Gezond, Overgewicht, Voeding, Voedingscentrum, Voedingspatroon

Contact Stichting Ik Kies Bewust

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share